RogueAlien Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Jeg sliter en del med støle muskler og ledd. Spesielt kvelden og dagen etter trening. Jeg strekker ut etter trening men det ser ikke ut til å hjelpe stort. Så jeg fikk tanken på å begynne å ta tran (fiskeolje dvs.) og lurte på om dette kunne hjulpet? Lenke til kommentar
simena1 Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Tror ikke du vil merke noen stor forskjell om du tar tran. Anbefaler deg likevel å ta det. Det skader ihvertfall ikke. Å ha støle muskler og ledd etter trening i ca. et døgn er vel ganske vanlig og er ofte et bra tegn på at du trener musklene godt. Selv om det ikke virker som om tøying hjelper, så er dette veldig viktig! Uten tøying vil det nok bare bli verre etter tid. Det kan være lurt å tøye etter oppvarming og ellers litt av og til under trening, og ikke bare etter trening , men nå vet jo ikke jeg hva du trener Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 (endret) Jeg sliter en del med støle muskler og ledd. Spesielt kvelden og dagen etter trening. Jeg strekker ut etter trening men det ser ikke ut til å hjelpe stort. Så jeg fikk tanken på å begynne å ta tran (fiskeolje dvs.) og lurte på om dette kunne hjulpet? Normalt det som pleier å skje hvis en trener hardt nok:) Edit: altså løser ikke tranen det Endret 22. juli 2009 av HeatSeeKinG Lenke til kommentar
RogueAlien Skrevet 23. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2009 Ok takk for svar. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Nå er jeg på dybt fiskevann: Tran er et av Norges største komersielle lureri gjennom tidene. Vennligst motargumenter! Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 TOMpsy, ja og nei. De som spiser nok fiskeprodukter har vel ikke behov for tran. Det er gjort en del forsøk med fiskeolje som tyder på at umettede fettoljer fra fisk, f.eks tran hjelper til å bedre kognetive vansker/problemer. Blant annet ADHD og dyseleksi. Hjernen har et stort behov for et variert inntak av fett, ikke minst mettet (animalsk fett), noe som gjør at personer som er vegetarianere og eller holder seg borte fra fisk uten tvil får en slags "mangelsykdom". Jeg har ingen tvil rundt forskningen på dette området. Legg merke til at ingenting blir lagt frem som en kur. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 TOMpsy, ja og nei. De som spiser nok fiskeprodukter har vel ikke behov for tran. Det er gjort en del forsøk med fiskeolje som tyder på at umettede fettoljer fra fisk, f.eks tran hjelper til å bedre kognetive vansker/problemer. Blant annet ADHD og dyseleksi. Hjernen har et stort behov for et variert inntak av fett, ikke minst mettet (animalsk fett), noe som gjør at personer som er vegetarianere og eller holder seg borte fra fisk uten tvil får en slags "mangelsykdom". Jeg har ingen tvil rundt forskningen på dette området. Legg merke til at ingenting blir lagt frem som en kur. Takk, du sier det selv. Hvermansen har ikke behov for tran. Det forutsettes at man spiser normal og variert kost etter de ernæringspolitiske rettingslinjene, noe som hovedparten gjør. Men det råder ikke tvil om at noen promille av befolkningen har behov for tran som vegetarianer, rusmissbrukere, grandiosa-og-nudle-folket, uten innbyrdes sammenligning. Problemet er bare at produktet ikke markedføres på noen annen måte enn at alle må ta det, bare må ta det! Reklamen er jo heller ikke rettet til noen enkeltgrupper i samfunnet, men til Ola i gata. For så vidt markedsføres det jo en rekke andre produkter med samme mål, å få solgt mest mulig. Men tran markedsføres også som en slags forebyggende pseudomirakelkur mot diverse av de for oss mest skremmende diagnosene... Forskning peker hit og peker dit, den som søker skal finne. I Sverige f.eks, der tran er et skjellsord, kan det ikke sees at levealder er mindre. Ingen diagnoser er overrepresentert i Sveige forran Norge, Ingen diagnoser i Norge er underrepresentert forran Sverige. Hadde Norge enda vært et u-land så hadde jeg holdt loffinnkastet lukket. Jeg sier det igjen, lureri som baserer seg på en gammel kombinasjon av det som smaker vondt er godt for deg. Vennligst motargumenter! Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Jeg har forstått at omega 3 er bra for hjerte og kar system, hjernen og syn har og nytte av disse fettsyrene som man finner i fisk. Nå er det vell slik at all markedsføring medfører overdrivelser, men er det ikke en enighet om at umettet fett er bra for kropp og hjerne? Leste en forskning der de fant ut at folk med depresjoner eller andre psykiske problemer ble bedre når de fikk omega 3. Jeg har ikke kilden på dette, men var utenlandsk forskning. Nå sier jeg ikke at det var en mirakelkur, men det var en del som ble merkbart bedre, spesielt når det kom til konsentrasjons problemer og depresjon. Det kan og indikere at mange psykiske problemer kan forbindes med mangelsykdommer? Kanskje en ide å sjekke kosthold etc viss man sliter med lett depresjon etc, istedenfor å søke trøst via lykkepiller? Ikke ta meg feil, men er for lett å få lykkepiller i noen tilfeller. Og jeg utelukker dem som virkelig sliter med depresjon og andre relaterte psykiske plager. Nå vet jeg ikke hvordan kostholdet er generelt sett i samfunnet ved tanke på hva vi får i oss, men virker som mange er veldig fiksert på kosthold i dagens helsesamfunn som media ofte gir inntrykk av til tider. Men jeg tipper at folk flest spiser mindre fisk og mer mettet fett enn som er bra. Da vil vell omega 3 være bra? Er vell ingen som sier at det er en mirakelkur eller noe som vil garantere at helsa de vil holde seg bedre i flere år. Men det er vell ikke til å legge skjul på at tran er sunt for en normal person, og for en som lever noe usunt? Leste tidligere der noen forskere har kommet frem til at tran ikke er bra for skjelettet. De testet eldre og de ble forbløffet over resultatet, så de fikk med flere personer for å sikre seg at resultatet var noe mer "solid". De spekulerte over at a vitaminet spilte en rolle siden kostholdet her gjør at vi får en del av dette vitaminet i oss. For mye. Så dagens tran inneholder mindre vitamin a enn tidligere for å sørge for at man ikke får for mye av dette med ett normalt kosthold. Jeg tror tran er generelt sunt for oss alle, det skader ikke å ta det viss man spiser mat med lite umettet fett. Røykere vil og kanskje dra litt nytte av omega 3 etc, og kanskje folk med konsentrasjonproblemer osv. Men at det er noe mirakelkur tror jeg ikke, men det er ikke usunt pga "reklamen" overdriver den positive siden? Endret 24. juli 2009 av WaterMarked Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå