Gå til innhold

Bråkete lyd i Z-5500

Anbefalte innlegg

For noen måneder siden anskaffet jeg meg et z-5500-anlegg. Dette var jeg særdeles fornøyd med. Det jeg la merke til fort, er at jeg er ganske sikker på at lyset i displayet forsvant, og at det var et blå-aktig lys i displayet før dette skjedde.

Da jeg skulle skru på dataen i dag, ante jeg noen ugler i mosen da jeg skrudde på litt musikk. Anlegget bråker noe helt jævlig. Grunnen til at jeg kjøpte anlegget, var at jeg bare hadde DVI-kabel på TV'en. Derfor kjøpte jeg en adapter(DVI-HDMI) og dette fungerte bra(til tross for at butikkansatte "lurte" meg i butikken). Uansett, nå er ikke lyden bra, høyttalerne bråker noe helt sinnsykt, og jeg er ikke helt sikker på hva det kan skyldes. Noen som har hatt liknende problemer? Kan det være det at sikringen har gått? Det er i hvert fall ikke noe galt med SPDIF-kabelen, og ikke noe feil med mini-jackene. Jeg byttet også ut høyttaler, men dette hjalp lite da utfallet var det samme.

Når jeg tenker over det, skyldes det nok ikke sikringen. Da ville vel ikke anlegget laget noe lyd med mindre den var skiftet ut. Når jeg bruker anlegget på data, har jeg på "music mode", om dette er til hjelp. Sikringen er en 2A glassikring.

Endret av Skagen
Gjorde emnetittelen litt mer beskrivende for trådens innhold.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmmm.. har dette anlegget... og har hørt om mange som har hatt lignende problemer....

prøv å koble fra alt av kilder (pc osv) og se om du får stygg lyd da... eller er lyden kun når du sender lyd i fra pcen? har du prøvt med hode telefoner i volumkontroll boksen?

Lenke til kommentar

ooooh.... kom akkurat på noe.... en dag eg kobla opp en bærbar til en kammerat med optisk kabel, så vart lyden veldig vrengt og stygg.... det viste seg da at den pcen ikkje hadde "fast gain" (lyd styrke) på den digitale utgangen så da klippet lyd som kom inn på settet. lyden inn var altfor høy.

Lenke til kommentar
ooooh.... kom akkurat på noe.... en dag eg kobla opp en bærbar til en kammerat med optisk kabel, så vart lyden veldig vrengt og stygg.... det viste seg da at den pcen ikkje hadde "fast gain" (lyd styrke) på den digitale utgangen så da klippet lyd som kom inn på settet. lyden inn var altfor høy.

Vel, jeg tror nok ikke det løser problemet mitt. Jeg har hatt anlegget koblet til dataen ganske lenge, og lyden var bra senest i dag rundt 01.30. Da jeg stod opp og satte på dataen, var lyden totalt forvrengt, og da jeg prøvde lydkilden på TV'en og PC med både mini-jack of SPDIF, var lyden enten dempet(mini-jacks på TV) eller bare ekstremt bråkete(koblet til data med SPDIF).

Kan godt hende at instillingene er forandret, men i så fall, hvordan skulle jeg forandre instillingene når jeg ikke har rørt det siden i går, da jeg brukte det? :p

Uansett, er litt kjipt at jeg lånte bort Harman/Kardon-høyttalerne mine, for nå har jeg ingen lydkilder over hodet :p

Fikk også høre at det kan skyldes interferens fra andre elektriske objekter, men sub'en står langt nok unna alt av elektronikk. Det er derimot høyttaleren på høyre side som bråker mest(front), og hjelper heller ikke ¨bytte ut høyttalere. Så jeg tipper det enten er noe feil med receiveren eller sub'en. Men jeg har ikke så god peiling, så om noen har noen råd å komme med, hadde det vært supert. Jeg er åpen for alle råd. Har ikke USB'er som fungerer på hovedkortet mitt, men har kjøpt ett nytt et fra Netshop, som jeg frykter var DOA.(gjelder også et hovedkort en kamerat anskaffet seg for ikke så lang tid tilbake(må være en av en million)). --- Det kunne hende jeg hadde satt anlegget på night mode, men da ville vel ikke lyden vært så bråkete.

Hørte også at jeg skal ta kontakt med Logitech siden jeg har 3 års garanti, men skal jeg da først henvende meg til leverandøren jeg kjøpte produktet av, eller firmaet som produserer produktet? Vil nødig gjøre dette om jeg kan få fikset det på en annen måte, men nå er jo jeg ingen ekspert innen lyd og dette området. Så jeg får ta til takke med den hjelpen jeg får. Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar

Da var alt av testing gjort. Fant ut at høyttalerinngangene på høyre-høyttalere var merkverdig sttøyskapende, mens centerhøyttaleren har minka sin effekt. Centerhøyttaleren har et snev av støy i seg, men ikke noe man legger veldig bra merke til. Det er først og fremst høyrehøyttalerne som er øreskjærende.

Endret av Thor-Petter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...