FI_asko Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Jeg skal reise jorda rundt i 6 måneder. Skal filme en del som skal settes sammen til noen lengre episoder, eventuelt en dokumentar når jeg kommer hjem igjen. Men underveis vil jeg legge ut litt smakebiter/sammendrag og videodagbok på min hjemmeside slik at slekt og venner kan følge med underveis. Hvordan skal jeg kunne få til dette på en lettes mulig måte? Jeg har en MSI U100 som jeg skal ha med meg på tur. De fleste vet at dette er en nokså svak laptop, og vil ikke klare tunge oppgaver. Men tror dere den vil takle å lage noen snutter i Windows movie maker? Har 1 Gb ram og en atom prosessor. Har ikke kjøpt kamera enda, så er ikke sikker på hva slags lagringsmedie jeg kommer til å bruke. Men det er SD-kort leser på maskina, så vurderer sterkt å benytte dette. Lenke til kommentar
robinrunar Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Jeg skal ikke komme her og si at jeg er ekspert eller noe sånt, men om du ikke har så mye erfaring innenfor videoredigering er windows movie maker et godt utgangspunkt for enkel redigering.. det funker som det skal og er lett og bruke, i tillegg så er det allerede en del av maskinen din.. Om du ikke har kjøpt kamera enda kan det også ha noe å si.. det spørs om du kjører bånd eller rett på minnekort. mange av disse HD eller 720 p mini kameraene lagrer filer som ikke støttes i windows movie maker.. da må du ordne og styre med å konvertere filer så det funker.. Jeg vil anbefale et program som heter Pinnacle studio.. Det er veldig lett å redigere med + at det er noen kule effekter og headere som er ypperlige for reisefilmer. Der tror jeg også at du bare kan dra filmfiler rett fra SD kortet og inn i programmet! Vet ikke om det hjalp deg noe særlig jeg, men tenkte ihvertfall at jeg kunne skrive et par ord;) Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Jeg skal reise jorda rundt i 6 måneder. Skal filme en del som skal settes sammen til noen lengre episoder, eventuelt en dokumentar når jeg kommer hjem igjen. Men underveis vil jeg legge ut litt smakebiter/sammendrag og videodagbok på min hjemmeside slik at slekt og venner kan følge med underveis. Hvordan skal jeg kunne få til dette på en lettes mulig måte? Jeg har en MSI U100 som jeg skal ha med meg på tur. De fleste vet at dette er en nokså svak laptop, og vil ikke klare tunge oppgaver. Men tror dere den vil takle å lage noen snutter i Windows movie maker? Har 1 Gb ram og en atom prosessor. Har ikke kjøpt kamera enda, så er ikke sikker på hva slags lagringsmedie jeg kommer til å bruke. Men det er SD-kort leser på maskina, så vurderer sterkt å benytte dette. Skal du reise jorda rundt, må du ha et godt kamera. AVCHD er tungt å redigere. HDV kan lastes opp til PC som SD, vanlig gammeldags digital video, og er da enkelt å redigere. Det finnes kamera som du kan laste opp direkte til nettet fra, men de har kanskje ikke den beste kvaliteten. Et vanlig kompaktkamera tar god video som er ganske enkel å redigere for opplasting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå