Gå til innhold

Dataingeniør (bachelor ved HiO) og jobbmuligheter?


hmol

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å takke ja til tilbud om 3-årig dataingeniør utdanning ved HiO. I den forbindelse lurer jeg på om det er noen her som har erfaringer med dette studiet. Spesielt tenker jeg her på jobbmuligheter etter endt studie.

Endret av hmol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fullførte akkurat denne utdanninga her i Kongsberg sit måned og sitter uten jobb, mest pga finanskrisa, men siden du blir ferdig om 3 år så blir det nok mye lettere.

 

Det er en stor fordel å være interessert i programmering og du må kunne takle realfag på et litt høyere nivå enn vgs. Dessuten får du innføring i fag som OS, nettverk osv.

 

Det er nok bedre jobbmuligheter som maskin/elektro-ingeniør enn data, fordi det er størst etterspørsel av akkurat den typen folk, men det er absolutt verdt å bli dataingeniør. Du kan feks jobbe med programmering, nettverkstruktur, websider og mye annet rart.

 

Lykke til. :)

Endret av RePaC
Lenke til kommentar

Må vel bare innrømme at jeg syns realfag er vanskelig, men med knallhard jobbing burde jeg klare det. Har jo fysikk og matte fra vgs, men det begynner å bli noen år siden, hehe.

Har intrykk av at det er bra læringsmiljø ved HiO, dvs at det fins flere tilbud enn kun forelesninger.

Etter fullført utdannelse vil jeg være ganske mobil, leker med tanken på å søke jobb i Finnmark for å muligens få redusert noe av gjelden til Lånekassa.

Lenke til kommentar

Skal starte mitt tredje år som dataingenør på HiO etter sommerferien nå. Jeg liker meg veldig godt der og syntes læringsmiljøet er bra, men det kommer ann på hva du er mest interesert i, syntes selv at jeg har lært mye som jeg ikke har bruk for og som sikkert blir glemt om ikke så lenge, selv enkelte av lærerne i disse fagene sa at dette faget ikke er så viktig for dere datastudenter... Hva ønsker du egentlig å jobbe med? Jobbmulighetene når du er ferdigutdannet dataingeniør er jo store.

 

Ønsker å legge til at realfagene ikke er mye vanskligere enn det du er vant med fra 3MX og 2FY, kan være litt kjekt å ha hatt kjemi på forhånd da de startet litt rett på mener jeg som ikke hadde kjemi på vgs. Mener selv at Matte 100 var enklere enn 3MX, og har hørt at Matte 200 skal være enklere enn Matte 100 :)

Endret av Babality
Lenke til kommentar
Er det i hele tatt noen programmeringsfag der?

Ja. Dessuten vil jeg tro at en ingeniør-utdanning fra høyskole veier tyngre enn en bachelor fra en privatskole, spesielt pga høyskolens fokus på realfag. I tillegg koster det penger å studere ved NITH noe som gjør det uaktuelt for meg. Erfaringer fra "de du kjenner" tar jeg ikke så tungt.

Babality's opplevelse av realfagene gjør at studiet virker enda mer lovende :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

litt sent å svare nå, men svarer for det.. nesten halvparten som gikk med meg har sittet uten jobb nå helt siden vi sluttet på hio våren 2009. De fleste jobbene krever erfarne arbeidere. mange av de som gikk med meg jobber nå med jobber som rema 1000, kiwi, klesbutikker, barnehage og lignedne fordi det er rett og slett vanskelig. jeg hadde karakterer som var en B i snitt men fortsatt ingen jobb:(... det kommer nok til å forandre seg sikkkert når du er ferdig... når det gleder studie så må du lese mye. du må nesten ha intresse for programmering osv for å kjønne faget. de går fort gjennom ting så det er nok lurt å kunne litt data fra før. men d er absolutt et bra valg dersom man klarer å finne en jobb:)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Henger meg på denne. Er selv interessert i ingeniørlinja ved HiO. Planen var at jeg skulle gå programmering hos NITH dette året, men jeg ble utrolig usikker i siste liten å trakk meg. Nå sitter jeg her ganske clueless, uten så alt for mye motivasjon for å gjøre noe som helst...

 

Vil gjerne høre flere erfaringer fra dataingeniørstudiet ved HiO eller andre plasser.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Vil gjerne høre flere erfaringer fra dataingeniørstudiet ved HiO eller andre plasser.

 

Heisann, kan hende svaret kommer litt sent, men startet på dataingeniør i Ålesund i august så tenkte jeg kunne dele noen synspunkter.

 

Den følelsen jeg sitter igjen med nå (etter å ha bestått matte eksamen) er relativt grei, jeg går studiet fordi jeg MÅ videre i livet med tanke på jobb og mye annet, er 25 år så det er på høy tid. Men ca midt i året var jeg utrolig usikker på om det her kom til å gå i det hele tatt, det er veldig mye matte, og en god del fysikk. Fysikken vi har er nesten bare vektorer, men jeg tror det er mye pga. læreren vi har, det kan være mye mer knyttet opp til IKT faget på andre skoler.

 

Men akkurat mattefaget tar opp minst 50% av arbeidsmengden jeg måtte legge ned i studiet dette halvåret, men eksamen er ikke så gale som man skulle tro når man sitter der hallveis gjennom semesteret.

 

Sålenge du er innstillt på å jobbe med skole mer enn å bare møte opp på forelesningene innimellom så tror jeg nok du kan få en grei studietid, men mengden med realfag får de fleste til å føle at utdanningen man får er mye dårligere enn det man ville fått ved å gå en tilfeldig data bachelor uten realfag. Selv om ingeniører er mer ettertraktet i jobbmarkedet.

 

Vet ikke om dette hjalp deg så mye, men jeg angrer ikke på at jeg begynte på studiet og jeg tviler på at jobbmulighetene blir noe problem etter endt studie :)

 

Lykke til uansett hva du velger iallfall!

Lenke til kommentar

Jepp, bedre sent enn aldri. Har enda ikke fått ræva i gir selv, er rett å slett bare lei alt som heter jobb og skole akkurat nå. Neste blir vel å ta opp fag jeg trenger (fag jeg ikke hadde på vgs som fyikk feks), og det føles bare veldig tørt om dagen.

 

Er nå uansett bare 19 år, så helt krise er det riktignok ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...