Gjest Guest_123_* Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 JEg har lest litt om hvordan man burde holde samtaler, siden jeg er dårlig i det. Så å si overalt så står det at man skal spørre den andre parten om ting så han/hun snakker mest. Feks. Hva fordriver du tiden med. Studenter: Hva studerer du, hvilken emner tar du. Også burde man gi komplimanger... så lenge de er ekte. Kul skjorte hvor kjøpte du den... osv. Liker folk virkerlig at andre spørr enn om slike ting. Jeg pesonelig liker ikke når andre stiller meg slike spørsmål, og hver gang jeg snakker så faller det meg inn at den andre personen helle rikke liker det. Dermed snakker jeg lite, elelr om litt om meg selv eller litt generelt om hva den andre personen deler, eller generelt om ting som skjer i samfundet, nyheter, filmer osv. Eneste problemet er at jeg har vannskelig å snakke om ting jeg ikke intereserer meg for. Jeg spørr sjelden om de overnevte tingenne ting med mindre den andre personen har spørt de personlige spørsmålene først. Så liker dere å bli stilt slike spørsmål så dere kan snakke om dere selv? Burde jeg stille slike spørsmål enda jeg selv føler at det virker for nyskjerrig og gravende når andre spørr meg om det? Lenke til kommentar
Smurstafa Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Hele den intervju-formen for en samtale er noe jeg ikke liker i det hele tatt. Det virker så krampe-aktig. Lær deg å relatere emner til hverandre, sånn at hvis du får et sånnt intervjuspørsmål kan du svare på det, og klare å dra samtalen videre derfra uten å måtte stille så veldig mange andre spørsmål. F.eks. "Hva jobber du med?" er et av de kjedelige spørsmålene som man alltid støter på.. Så i stedet for å svare "jeg jobber med xxxxx, hva med deg?" så relaterer du det videre til f.eks. interessene dine, drømmene dine, målene dine, fritiden din, etc etc. "jeg jobber med xxxxx, noe jeg ikke ville trudd med tanke på at da jeg var liten drømte jeg om å bli astronaut. Noe som nå er utenkelig fordi jeg har høydeskrekk, og liker tyngdekraften osvosvosv" Klarer du dette vil samtalen dra seg selv fremover, og motparten vil føle seg mer komfortabel og begynne med det samme selv ubevisst. Og man holder en god samtale uten å havne i den intervju-samtalen som alle fremmede har vært i før.. Tør å gi av deg selv, og senke skuldrene, så vil motparten følge av seg selv. Lenke til kommentar
Schwarzkopf Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Knektene hadde en knall post om dette på sjekkeskolen. Dette er ikke bare relatert til sjekking, men samtaler mellom mennesker generelt. Slik unngår du forhåpentligvis den pinlige stillheten! http://sjekkeskolen.vgb.no/2009/06/12/uke-...mtaleteknikker/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå