Gå til innhold

Hvor krevende å lære Gitarspill?

Delvis

Anbefalte innlegg

Har ved et par perioder forsøkt lære spille gitar, men hver gang bare gitt opp etter en dag og to.

Det virker så vanvittig vanskelig å huske hvordan man skal holde og mye å lære.

Men for å spørre sånn: Er det sånn med gitar også, at det på et visst tidspunkt vil begynne "løsne" og man begynner å finne tonene automatisk, eller er det sånn at man må lære alle detaljer like hardt?

Endret av groenn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg også opplevde det slik, det var ikke lett å få kommet skikkelig i gang. Det at noen grep tok lang tid å skifte til (og i tillegg var vonde å ta) var ikke med på å øke spillegleden. Men så, etter å ha hatt pause fra gitarspilling en stund, fikk jeg lyst å klare dette. Da ble de grepene som var vanskelige lettere å overvinne :). Senere fant jeg ut at det var mer inspirerende å lære nye ting/utvikle meg hvis jeg spilte sammen med noen. Og ikke minst fikk tak i sanger jeg synes var mer aktuelle enn de i "Lillebjørns gitarbok" ;).

Nå underviser jeg blant annet i musikk og der spiller vi en del gitar. Noen av ungdommene tar ting lettere enn andre og motsatt. De fleste løsner det for etter litt øving og etterpå tar de ting mye raskere.

Å finne tonene på gehør (uten å ha lært akkurat det og det på forhånd) kan læres. For noen kommer det kjapt, for andre krever det flere år med spilling å utvikle et godt gehør. Jeg vil påstå at samspill med andre, gjerne i band, vil hjelpe deg å oppnå godt dette raskere. Rett og slett fordi det er en stor fordel å ha godt gehør i et band, og mye spilling sammen med andre er god trening. Selv hadde jeg gehør som en ostepop da jeg begynte. Først etter flere år med spilling (alene og sammen med andre) løsnet gehøret mitt, og jeg tok ting mye lettere enn før. Vil nesten si det skjedde over natta, det føltes i alle fall slik :p .

Så ikke gi opp, finn deg noen kjekke sanger og kos deg med gitaren! Ikke stress, det er bare kjipt å ikke få til ting og føle at du må gi opp til slutt. Etter hvert som du blir flinkere kan det være gøy å finne seg noen å spille med. Søk gjerne på nettet etter sanger med grep/chords. For eksempel www.ultimate-guitar.com har en del kjente sanger, både med grep og med tabs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...