Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av jobb i prøveperiode problematisk

daniel_984

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser at det var skrevet et emne om det her, men vil uansett skrive min historie her.

Jeg jobber i firmaet X, på heltid. Når jeg startet bandt jeg meg opp i 1,5 år for at jobben skulle legge ut for essentielle kurs jeg trengte. Disse blir betalt tilbake av meg med de nødvendige rabattene jeg har jobbet av på de (rundt 350 timer). Disse har da ingenting med evt en oppsigelse å gjøre, hensikten var bare å nevne dette.

Ellers har jeg også da en 6mnd prøveperiode, som henviser til den eldre versjonen av AML (§63 & §58 - 4, som per idag er §15 tror jeg), med 14 dagers oppsigelse.

Problemet er at jeg har sagt opp muntlig (med vitne av arbeidskollega), så tidlig som rundt 20.juni. Men jeg har klart å glemme og levere en skriftlig oppsigelse som sa at jeg er ferdig den 25.07.09 (leverte da en ny igår kveld, 21.07.09 med nye 14 dagers oppsigelsestid slik at jeg er borte 05.08.09). Jeg har jobbet lengre for å hjelpe til med underbemanningen som er tilstedet her. Ved siste møte for arbeidstider har både jeg, sjefen og min arbeidskollega sett og bekreftet at jeg skal på ferie uke 31 - 1/2 uke 32.

Jeg har da lagt opp min ferie, så tidlig som da jeg startet her i ferbuar. Pratet med sjefen min igår kveld kl 2000, og han påsto at jeg ikke hadde rett til denne ferien jeg har satt opp (og fått godkjent) helt tilbake i februar. Med den formelle oppsigelsen levert igår kveld, kl 2100, kan han da nekte meg den? Og er det ikke uansett litt sent å si ifra 1 uke før at du ikke får lov å ha ferie de respektive ukene, når han har hatt så mye som 5 1/2 mnd på seg? Kan også legge til at her har jeg både bekreftelse på ferie i timelistene, bevitnelse fra min arbeidskollega, og ferielistene på kontoret.

I bunn og grunn lurer jeg på dette:

1) Under prøveperiode på 6mnd og oppsigelse på 14 dager, gjelder oppsigelsen fra dagen du leverer?

2) Har han rett til å nekte meg ferien jeg bestilte så tidlig som i februar?

Jeg har belaget meg på henholdsvis 1)ja og 2)nei på disse to spørsmålene, ettersom jeg forstår det er slik under AML, men vil gjerne ha en bekreftelse fra dere folkens!

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke en ordinær oppsigelse i prøvetiden -- 14 dager fra oppsigelsesdato. Bedriften kan ha en annen praksis.

Arbeidsgiver kan ikke motsette seg at du avvikler allerede avtalt ferie i oppsigelsesperioden med mindre det foreligger en uforutsett hendelse som medfører vesentlige driftsproblemer, jf ferieloven §§ 7 (3) og 6 (3).

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Men ang punkt 2), er det da mulig å motsette seg ferien EN uke før? Særlig når han har hatt noe sånt som 3 eller 4 uker på seg siden møtet om arbeidstida? Er ikke dette altfor sent?

Trodde egentlig at sjefen måtte avklare før 1.Mai med ferie, og gjør han ikke det så er ferien innvilget. Vet om unntaket i AML, men dette er vel ikke en uforutsett hendelse?

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...