Gå til innhold

Kjøpte ny SATA hdd, skeptisk på om denne passer til min stasjonære pc.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
skal du bruke en 2.5" disk i en stasjonær trenger du en adapter..

"Adapter HD 2,5"-3,5",for å koble 2.5" disk på 3.5" kontroller"

Heh.. egentlig det jeg skjønte.. Jeg sendte en mail til de, og de sa at jeg bare skulle koble til samme plugger osv.. HDD`n var likedan , bare at den var mindre..

Da de sa at den var likedan, så åpnet jeg "sikkerhetsposen" og så på den.

Nå kan jeg vel ikke bare sende den tilbake for og bytte?

Mvh Robert.

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpte du en 2.5" i det hele tatt?

Den er dyrere og yter ikke noe bedre enn vanlige 3.5"

Du har 14 dager etter mottat vare der du, uten å oppgi grunn, kan levere varen tilbake og få pengene igjen. Kjøp heller en 3.5" HDD neste gang.

Lenke til kommentar

Du har 14 dager etter mottat vare der du, uten å oppgi grunn, kan levere varen tilbake og få pengene igjen. Kjøp heller en 3.5" HDD neste gang.

Hei og takk for svar.

Jeg skulle kjøpe 3,5 , men jeg måtte ha sett feil eller noe slikt..

Skal sende en mail til Datakjeden nå ..

Mvh Robert.

Lenke til kommentar

2.5 bruker mindrestrøm + mindre støy

skal man ha en rask disk så ja da er vel 3.5 bedre..

Lenke til kommentar
2.5 bruker mindrestrøm + mindre støy

Om det er dette du er ute etter, så er jo SSD det logiske valget. Ellers forstår jeg ikke hvorfor en skal kjøpe 2.5" om en ikke bygger HTPC med begrenset plass e.l, men her kommer også SSD inn i bildet, som jo strengt tatt er 2.5".

Bare benytt deg av angreretten på 14 dager du. Det skal gå fint.

Lenke til kommentar

Den gjels ikkke hvis man åpner denne "sikkerhetsposen" som han snakker om. Men man skal få bytte om selgern har oppgitt feil spesifikasjoner, jf Forbrukerportalen)

"Det vil også være en mangel når selgeren har gitt uriktige eller villedende opplysninger om varen som du stolte på ved kjøpet. Det er også en mangel hvis varen ikke er i overensstemmelse med de sikkerhetskrav og forskrifter for varen som er fastsatt av offentlige myndigheter. Hvis varen har en mangel, har du rett til å få prisavslag, ny vare eller få hevet kjøpet, avhengig av om mangelen er vesentlig eller ikke. Du kan også kreve at selgeren reparerer varen, uten kostnader for deg. Selgeren har for øvrig rett til å prøve å reparere varen før han gir deg en ny. Dine rettigheter etter forbrukerkjøpsloven gjelder enten varen er kjøpt til full pris eller på salg."

Lenke til kommentar

Den gjels ikkke hvis man åpner denne "sikkerhetsposen" som han snakker om. Men man skal få bytte om selgern har oppgitt feil spesifikasjoner, jf Forbrukerportalen)

"Det vil også være en mangel når selgeren har gitt uriktige eller villedende opplysninger om varen som du stolte på ved kjøpet. Det er også en mangel hvis varen ikke er i overensstemmelse med de sikkerhetskrav og forskrifter for varen som er fastsatt av offentlige myndigheter. Hvis varen har en mangel, har du rett til å få prisavslag, ny vare eller få hevet kjøpet, avhengig av om mangelen er vesentlig eller ikke. Du kan også kreve at selgeren reparerer varen, uten kostnader for deg. Selgeren har for øvrig rett til å prøve å reparere varen før han gir deg en ny. Dine rettigheter etter forbrukerkjøpsloven gjelder enten varen er kjøpt til full pris eller på salg."

HK mitt støtter både strøm og kabel når det er snakk om sata, det var jeg ikke helt klar over, så angreretten blir ikke så enkel når jeg har åpnet den posen.. men hvorfor er den tregere enn en 3,5" disk?

Mvh Robert.

Lenke til kommentar

Var ikke klar over at du ikke kunne benytte angreretten selv om forseglingen er brutt?

Har selv gjort dette på en prosessor for noen år tilbake. Har du noen kilder til det?

Edit;

men hvorfor er den tregere enn en 3,5" disk?

Akkurat denne disken har 7200 RPM, så den er ikke treigere enn en standard 3.5" disk. Den er derimot dyrere. Du får eksempelvis en 1 TB HDD herfra for samme pris, om det er plassen du trenger, er dette det billigste på kr/GB

Endret av CK_
Lenke til kommentar
Var ikke klar over at du ikke kunne benytte angreretten selv om forseglingen er brutt?

Har selv gjort dette på en prosessor for noen år tilbake. Har du noen kilder til det?

Edit;

men hvorfor er den tregere enn en 3,5" disk?

Akkurat denne disken har 7200 RPM, så den er ikke treigere enn en standard 3.5" disk. Den er derimot dyrere. Du får eksempelvis en 1 TB HDD herfra for samme pris, om det er plassen du trenger, er dette det billigste på kr/GB

Hei.

Har ikke bruk for mere plass.. Så det er kanskje enklest om bare bite det i seg.

Kanskje litt vanskelig og skru fast denne i kabinettet? det er vel ikke laget noen brakett for denne type hardisk?

Mvh Robert.

Lenke til kommentar

Om du bare er ute etter litt mer plass, på en helt standard harddisk, så anbefaler jeg at du heller kjøper enn 500gb 3.5" disk.

Den er relativt billig, i forhold til kroner per GB. Selv om du får mer GB per krone for 1TB disker. Du kan bruke prisguiden for å søke etter det du trenger. Søket jeg la inn bør passe deg bra.

Igjen vil jeg anbefale deg å like godt gå for en 500GB disk, selv om den er litt dyrere, får du mer igjen for den. Behovet for mer plass på disken vil bare stige fremover.

Lenke til kommentar
Om du bare er ute etter litt mer plass, på en helt standard harddisk, så anbefaler jeg at du heller kjøper enn 500gb 3.5" disk.

Den er relativt billig, i forhold til kroner per GB. Selv om du får mer GB per krone for 1TB disker. Du kan bruke prisguiden for å søke etter det du trenger. Søket jeg la inn bør passe deg bra.

Igjen vil jeg anbefale deg å like godt gå for en 500GB disk, selv om den er litt dyrere, får du mer igjen for den. Behovet for mer plass på disken vil bare stige fremover.

Takk for tipset, men om jeg gidde bryet og sende den tilbake i stede for og bruke den. Kanskje like greit og bruke den?

Jeg skal bruke disken som hoveddisk, kjører vista #64.

Venter på mail ifra de om jeg får levvert den tilbake.

Edit: Så lenge jeg ikke hadde brukt den, så fikk jeg levvert den tilbake.

Mvh Robert.

Endret av Vegabond
Lenke til kommentar

Det er ofte det er et klistremerke der som gjør at når du åpner den siste plastposen/boksen etc, så brytes klistremerket.

Igpr fikk jeg en intern DVD brenner fra komplett, og på den innerste plastemballasjen sto det på ett klistremerke: "Produktet kan ikke byttes ved brutt emballasje".

Men det finnes jo butikker som er mer "rettferdige", som tillater bedre angrerett, dvs. at du tilogmed kan prøve varen før du bestemmer deg for å ha den. F. eks. Elkjøp tilbyr 30 dagers åpent kjøp, til og med fra butikken.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...