Horrorbyte Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Heisann. Jeg har sett meg rundt etter en høyere IT-utdannelse, og har mest lyst til å fordype meg i IT-sikkerhet, og gjerne få jobb som sikkerhetsekspert innen nettopp IT etter fullført Bachelor, eller Master om jeg holder ut i fem år. Saken er som så at jeg nå har to års yrkesfaglig utdannelse, og skal gå påbygg til høsten. Det ser litt dårlig ut for realfagskravene, men jeg har sett litt på informatikk-studiene som tilbys både her og der, under ulike navn. Det virker veldig fristende fordi det kun kreves generell studiekompetanse og Matematikk R1. Derfor tenker jeg på å ta R1 som privatist i løpet av kommende skoleår, men er litt skeptisk til å lese selv da matematikk dessverre ikke er mitt sterkeste felt. Er det noen som har erfaring med R1 privatisteksamen, og kan svare på om dette faktisk vil være mulig? Det viktigste er å få stå-karakter, men det vil naturligvis være det beste om jeg får litt bedre enn 2 så snittet ikke trekkes så veldig ned. Dessuten ønsker jeg å få bekrefet at jeg får et halvt tilleggspoeng om jeg står på eksamen. Til slutt vil jeg gjerne vite om informatikk er en god vei å gå. Det er først og fremst NTNU jeg har tenkt på, og jeg ser at det er en god del valgfrie emner der. Hvilke vil eventuelt være best for meg? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 de eneste stedene i Norge jeg vet om som har sikkerhets-relaterte utdannelser er Nettverk og sikkerhets-studiet til Noroff og Informasjonssikkerhet ved Høgskolen i Gjøvik. er det utelukkende sikkerhet du vil jobbe med trenger du ikke ta informatikk ved siden av (selv om det kan være greit med noen programmerings-kunnskaper når du jobber med it men det kan du lese deg til ved siden av). Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 22. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2009 Noroff og andre private aktører er ganske så uaktuelt, da jeg akter å benytte meg av det gratis utdanningstilbudet vi har ved offentlige universiteter og høgskoler. HiG har jeg derimot sett mye på, og det ser ganske bra ut. Spørsmålet er hvor ulikt studiet der er i forhold til f.eks. NTNU om jeg fordyper meg i informatikk der. Jeg kan også legge til at UiT tilbyr et studie kalt Datasikkerhet, men for meg virker egentlig dette som ulike navn for informatikk, bare at lærestedet i større grad har valgt emner for deg. Nå frister det litt å ta sommerkurs i R1 ved HiG, men samtidig er det mange grunner til at jeg vil til nettopp Trondheim. Det vil også vært nyttig å vite om man kvalifiserer seg til nettopp Master i Informatikk på NTNU ved å ta ett av disse bachelor-studiene ved enten HiG eller UiT, og ikke minst hvordan en typisk arbeidsgiver vil se på en slik udannelse - både med og uten Master. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 informatikk og datasikkerhet er jo to ganske forskjellige ting så hvorfor skal du sammenligne de to tingene faglig? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 22. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2009 Ett av spørsmålene mine er jo nettopp hvor (u)like disse studiene er. HiG beskriver sitt eget studium som informatikk med informasjonssikkerhet som et paralellt tema. Når man da, som sagt, ved NTNU kan velge selv hvilke temaer man vil fordype seg i, stiller jeg spørsmål til om jeg ikke kan få samme utdanning der - bare enda mer fleksibelt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå