Nord-Skandinav Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Har nettop kjøpt meg en Samsung Ultra Touch. Har ikke spesielt bruk for GPS-en på den, men hadde jo vært greit i disse ferietider. Når jeg prøver å gå inn på google maps, får jeg kun posisjonen triangulert av GSM. Ingen GPS. Den sier at den prøver å finne satelitter eller noe lignende. Når jeg går rett inn på GPS-tjenesten på selve telefonen og prøver å få fram posisjonen i høydegrad og breddegrad får jeg etter noen minutter med venting beskjed om at ingen satelitter ble funnet. Dette har jeg prøvd mange ganger, og også på mange forskjellige plasser i vårt fine land uten suksess. Er det noe jeg ikke har fått med meg som må aktiveres eller er det en feil på telefonen? Skal vel bare være tut og kjør? Min første erfaring med egen GPS, så tar forbehold mot noobness. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Først og fremst vil det alltid ta litt tid første gangen du starter den opp, den vil bruke lang tid (lengre enn du tror) på å finne posisjonen sin første gang. Jeg ville gitt den en time, minst, før jeg ville konkludert med at det var noe galt med den. Så det er ikke helt tut og kjør Men det at du får beskjed om at den ikke finner noen satellitter, er litt snedig. For satellittene bør den finne tak i innen rimelig tid. Du er utendørs nå, sant? Sorry, det er et fryktelig "noob" spørsmål, men du sa det jo selv Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 22. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2009 Hehe, ja har sjekketbåde utendørs, innendørs og i bil, samt buss. Mange ganger har jeg latt den søke helt til det kommer feilmelding etter ca 10 minutter. Skal sette den på ute nå, og se om jeg får noe signaler om jeg lar den stå på litt. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Ok, bra.. Det er litt mystisk med den feilmeldingen, det er det. Den bør finne satellittene. Og du er sikker på at du ikke trenger noen form for ekstern antenne? Jeg kjenner ikke den telefonen.. Lest bruksanvisninga? Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 22. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2009 Bruksanvisninga sier omtrent noe sånt som "tut og kjør", så var ikke så mye å få ut av den. På tredje forsøket, på den største flaten jeg fant her, fikk jeg kontakt. Den måtte sikkert ha litt "oppvarming" for å finne satelitter. Takk for hjelpen og motivasjonen! Her skal det navigeres! Vet noen forresten om noe gratis navigasjon med kart som ikke streames? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 (endret) Ah. Tålmodighet er en dyd. Gratulerer Ang kart, så har ikke jeg fryktelig mye å bidra med. Men bruker selv Nokia Maps (på N82), der jeg har lastet ned kartene jeg bruker til telefonen, så ingenting må lastes ned "underveis". Dog, litt datatrafikk vil det bli uansett, med feks A-GPS. Men gratis? Nei, det er et annet kapittel.. anyone? EDIT: Ikke at jeg vet, men jeg tipper at om du søker litt nedover i trådene her og kanskje på forumet på www.gps.no, kan du helt sikkert fange opp endel tilsvarende "problemstillinger". Endret 22. juli 2009 av jonlem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå