Gå til innhold

Sette opp en server på jobb,hvordan enklest mulig?

Anbefalte innlegg

Vi vil sette op en server på jobb slik at vi kan jobbe med dokumentene hjemmei fra(word og excel)

Det vi trenger er at når jeg jobber med et dokument og er ferdig med det at det blir lagret på serveren,slik at min kolega kan jobbe med det samme dokumetet senere hjemme i fra med mine endringer.Har en litt eldre pc med xp på som vi lurer på om går å bruke.

Hvordan gjør vi det enklest mulig.Er ikke noe statshemligheter vi driver med(snekker firma)

Gjerne en guid eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det er snakk om word og excel kan dere jo skjekke google docs. Der kan dere jobbe begge samtidig om dere vil. Gratis og enkelt.

Det vil være mye enklere og billigere enn å ha egen server. Og med mindre dere er bekymret for at google skal finne på noe tull er det vel også tryggere og sikkrere enn egen server.

Lenke til kommentar

FTP-server vil være mindre gunstig, da begge to i praksis kan sitte og jobbe med hver sine lokale kopier, og så overskrive hverandres endringer når man laster opp igjen etter endringer er utført.

Ville heller vurdert en form for terminalserver slik at man da logger seg inn på samme server, da vil man få varsel hvis noen allerede holder på med et dokument fra før.

nå er ikke jeg noen guru på office-pakken, men jeg mener det er støtte for fletting av endringer slik at flere kan arbeide mot samme dokument samtidig?

Lenke til kommentar
Til det bruket trenger dere faktisk ingen egne servere. Ta en titt på Dropbox, ett program som synkroniserer filer over nettet.

Verdt å prøve ut. Du får 2 GB gratis, skal du over dette må du betale litt, men er uansett billigere enn en egen server.

Hvet du noe om stabiliteten til dette firma?

har sett lit på det og virker greit, men vet du noe om backup rutiner?

Takker for tipset

Lenke til kommentar

Vel, har brukt de en god stund nå, og har ikke opplevd problemer. Økonomisk sett skal de også være stabile. (https://www.getdropbox.com/about)

Filene blir kopiert til alle maskinene som deler filene, ergo er aldri filene kun lagret én plass. Angående sikkerheten til filene, de bruker Amazon sin S3 tjeneste, denne tror jeg er rimelig sikker, både mot innbrudd og tap av filer. Ellers blir dataene kryptert før de sendes ut mot Internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...