Gå til innhold

Internett Sverige vs Norge

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter nå på en gård i sverige, ca 2-3 mil utenför närmeste by. Internet tilgangen her er 10 Mb/s ned, og 5 Mb/s opp. Når jeg er hjemme, er max linje kapasitet(på samme avstand, ca, fra sentralen) jeg kan få 7 ned, og 1 opp. (har selv 4 ned og 0,4 opp. Tragiske greier spör du meg) Folk jeg prater med ler av meg og den puslete linja mi. Hvor er tilgjengeligheten vi hörer om?

Så nå begynte hjernen min å tenke. Vi i Norge, som er et av verdens ledene steder når det gjelder IT(ikke misforstå, kun mitt inntrykk) og har ressurser i bötter og spann, hva skjer med utviklingen? Hvor er den? Jeg har ennå ikke sett noen som helst utvikling på internett i Norge, som har en veldig sterk ökonomi, og kan satse på det. Mens i Sverige, kan man lett få tak i en slik linje jeg beskriver med liknende avstand fra mulige internettsentraler. Fins det ingen satsing her i Norge? jeg har ihvertfall ikke merket noe som helst forskjell på opplinjene. i Sverige har du ihvertfall halvparten. I Norge får du en tiendel, hvis du er heldig. Skal du ha en 30/30 linje, må du betale dyre dommer. (se på almennheten, ikke du som bor 500 meter unna fibersentralen i Oslo) Hvor er opplinjene i Norge, til rimelig pris slik som Sverige, hvis jeg har rett, at Norge har kommet langt innenfor teknologi, hvor er da internettet? Dette var alt jeg fikk skrevet på denne [sINNSYKT] trege XP pc'en i Sverige. (ä=ae,ö=oe,å=å)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Sikkert derfor Sverige er fattig da :whistle:

Kan sikkert ha noe med Telenor og gjøre de er bare så tungvindt og TREEEEEIGE med alt mulig. Og de leverer ikke full linje du kan få der du bor..

Lenke til kommentar
Sikkert derfor Sverige er fattig da :whistle:

Kan sikkert ha noe med Telenor og gjøre de er bare så tungvindt og TREEEEEIGE med alt mulig. Og de leverer ikke full linje du kan få der du bor..

Jeg sitter og betaler 420 for en linje på det jeg beskrev, og du sier at de kan gi meg mer?!?

Lenke til kommentar
har sett at dem annonserer i sverige med 200/200 mbit linjer til 270,- Svenske kroner i måneden eller noe sånt :p

Utviklingen i Norge er på lik linje med utviklingen til norske 9'ende klassinger.. - lik 0

Dette har den sammenheng med at å bygge ut fiber er noe "Telenor" kvir seg til å gjøre, i hvertfall på vestlandet. I alle tilfeller hvor BKK (Kraftlaget) holder på å legge nye strømlinjer legger de også Fiber. Vel dvs det var den gang, nå får de ikke lov til dette og må gi opp fiber pga Statskraft har kjøpt BKK/Fjordkraft og Statskraft har valgt å kutte alt som heter vedlikehold OG fiber. Dette medfører at de aller fleste som kunne fått fiber ikke får dette alikavel. Men det er ikke bare Statskraft som stoppet BKK/Fjordkraft, det gjorde nemlig Telenor også. I de tilfellene hvor BKK/Fjordkraft tilbydde seg å bygge videre Fiber og Telenor eide deler av veistrekke, ble de nektet. Ergo mange får ikke fiber pga Telenor, som selv ikke gidder bygge, stopper aktørene.

En annen ting er at i Norge er det veldig vanskelig å få bygget fiber pga terrenget, dvs hardt/mykt fjell og skoger og kratt. Det er enkelte steder i Sverige som ikke har noen god tilgang til nett akkurat som i Norge, ikke glem det ;) Enda en ting jeg vil nevne er at i Norge er en 30/30 fiberlinje BEDRE enn i Sverige da svenskene ikke er så veldig flinke å route trafikken sin. Dette er da deler av grunnen til høy ping tid mot Sverige, en annen er at de har trafikk filter både inn og ut som senker hastigheten på responstider noe voldsomt.

Lenke til kommentar
har sett at dem annonserer i sverige med 200/200 mbit linjer til 270,- Svenske kroner i måneden eller noe sånt :p

Utviklingen i Norge er på lik linje med utviklingen til norske 9'ende klassinger.. - lik 0

Dette har den sammenheng med at å bygge ut fiber er noe "Telenor" kvir seg til å gjøre, i hvertfall på vestlandet. I alle tilfeller hvor BKK (Kraftlaget) holder på å legge nye strømlinjer legger de også Fiber. Vel dvs det var den gang, nå får de ikke lov til dette og må gi opp fiber pga Statskraft har kjøpt BKK/Fjordkraft og Statskraft har valgt å kutte alt som heter vedlikehold OG fiber. Dette medfører at de aller fleste som kunne fått fiber ikke får dette alikavel. Men det er ikke bare Statskraft som stoppet BKK/Fjordkraft, det gjorde nemlig Telenor også. I de tilfellene hvor BKK/Fjordkraft tilbydde seg å bygge videre Fiber og Telenor eide deler av veistrekke, ble de nektet. Ergo mange får ikke fiber pga Telenor, som selv ikke gidder bygge, stopper aktørene.

En annen ting er at i Norge er det veldig vanskelig å få bygget fiber pga terrenget, dvs hardt/mykt fjell og skoger og kratt. Det er enkelte steder i Sverige som ikke har noen god tilgang til nett akkurat som i Norge, ikke glem det ;) Enda en ting jeg vil nevne er at i Norge er en 30/30 fiberlinje BEDRE enn i Sverige da svenskene ikke er så veldig flinke å route trafikken sin. Dette er da deler av grunnen til høy ping tid mot Sverige, en annen er at de har trafikk filter både inn og ut som senker hastigheten på responstider noe voldsomt.

Har du en kilde på dette?

Meg bekjent så eier Telenor ingenting av veinettet i Norge, eneste hinder jeg har hørt at Telenor har vært for BKK er i DSL markedet der BKK hadde satt opp en egen sentral utenom Telenor sine DSLAM (dvs nærere bebyggelsen) kunden som BKK hadde fikk god linje mens de som hadde Telenor fikk dårlige linjer pga støy fra denne sentralen.

Når det gjelder Sverige VS Norge på internett så er det en del faktorer som spiller inn:

1. Staten Sverige eier store deler av fibernettet som da er åpnet for alle aktører, kalt Städsnett

2. Utbygging i Sverige skjer kun i områder med tett befolkning, dvs områder i nord, nordvest blir ikke prioritert.

3. Telenor eier telefonlinjenettet i Norge og tar så godt betalt for leie av disse linjene.

4. Utbygging av Fiber i Norge er mye mer kostbar, da i forhold til andre land, dette er grunnet spredning av befolkningen og store strekker med "tomrom".

Lenke til kommentar

3. Telenor overpriser linje leiene sine etter min mening da de ikke kan levere et godt nok produkt til aktørene som ønsker å leie av dem. Kobberlinjene til Telenor er latterlig i distriktene da enkelte steder har de tykkere kobber mellom sentralene i motsettning til andre. Dette skaper pakketap i veldig mange tilfeller og derfor må linjene begrenses i mange tilfeller.

4. Det koster ikke mye å spinne fiber over høyspentmastene i Norge da disse går mange steder, men igjen som jeg sa Statkraft ønsker ikke å bruke penger på fiber noe som stopper veldig mye.

Btw;

Jeg mente ikke at Telenor eier veinettet (feil ord bruk). Det jeg mente var at i flere tilfeller så eier Telenor grøftene som går langs veien og selv om BKK ønsker å legge fiber for å være "snille" får de nei i fra Telenor. BKK sin teori er at siden grøftene allerede er åpne og de jobber på strømkablene der kan de like godt spinne fiber i grøften samtidig, dette får de da ikke lov av Statskraft til lenger, men før det var det Telenor som stoppet dem. Så verken Telenor eller Statkraft hjelper noe særlig på fiber saken.

Lenke til kommentar
3. Telenor overpriser linje leiene sine etter min mening da de ikke kan levere et godt nok produkt til aktørene som ønsker å leie av dem. Kobberlinjene til Telenor er latterlig i distriktene da enkelte steder har de tykkere kobber mellom sentralene i motsettning til andre. Dette skaper pakketap i veldig mange tilfeller og derfor må linjene begrenses i mange tilfeller.

4. Det koster ikke mye å spinne fiber over høyspentmastene i Norge da disse går mange steder, men igjen som jeg sa Statkraft ønsker ikke å bruke penger på fiber noe som stopper veldig mye.

Btw;

Jeg mente ikke at Telenor eier veinettet (feil ord bruk). Det jeg mente var at i flere tilfeller så eier Telenor grøftene som går langs veien og selv om BKK ønsker å legge fiber for å være "snille" får de nei i fra Telenor. BKK sin teori er at siden grøftene allerede er åpne og de jobber på strømkablene der kan de like godt spinne fiber i grøften samtidig, dette får de da ikke lov av Statskraft til lenger, men før det var det Telenor som stoppet dem. Så verken Telenor eller Statkraft hjelper noe særlig på fiber saken.

Er så enig med at Telenor overpriser det meste de har av nett og kapasitet de leier ut til andre.

Problemet er ikke å spenne fiberen rundt omkring, problemet er å vedlikeholde et slikt nett som da vil ha store spenn, derfor er det uansett best å legge slike kabler i bakken da de ikke er like utsatt for vær og vind.

Lenke til kommentar

Her i kommunen bestemte kommunen og det lokale kraftlaget seg for et par år siden seg for at det skulle bygges ut fiber slik at alle som ville i hele kommunen kunne få fiber helt til huset med mulighet for Internett, TV og telefoni. Ganske bra spør du meg. Det samme holder på å skje i nabokommunene og nå for tiden. Og dette er en liten kommune i "utkantnorge". :)

Endret av M.H
Lenke til kommentar

^Du mener vel en liten kommune i utkantnorge med kraftproduksjon?

2. Utbygging i Sverige skjer kun i områder med tett befolkning, dvs områder i nord, nordvest blir ikke prioritert.

4. Utbygging av Fiber i Norge er mye mer kostbar, da i forhold til andre land, dette er grunnet spredning av befolkningen og store strekker med "tomrom".

Gode poenger dette her. Sverige har ikke kunnet drive den idiotiske distriktspolitikken vi driver i Norge pga "mangel på olje...". Resultatet av dette er og blir blant annet svært dyre kostnader når det kommer til infrastruktur.

Lenke til kommentar
^Du mener vel en liten kommune i utkantnorge med kraftproduksjon?

Joda, er nok litt kraftproduksjon inne i bildet fordelt på mange kommuner. Fiberselskapet eies av kraftlaget. :)

Er klart at det er mye lettere å få slik igjennom om du bor i en kraftkommune :) Bergen er også en kraftkommune, men BKK nå eid av Statkraft får ikke lov til å drive denne politikken rundt fiber lenger pga Statskraft kutter i alle ledd.

Telenor sitt hovedproblem er mye gammelkobber. Det er hjelper fint lite å legge ny kobber da jo lenger ut i felt du kommer jo eldre er kobberen og jo mer pakke tap får du. Må huske at ved kobber er det en korrusjonsfaktor i bildet, fiber der i mot (laget av sandkorn) blir ikke påvirket verken av vind, lynnedslag eller oversvømmelser. Så min teori er at når man først graver grøfter for å legge ned fjernvarme, kraftkabler o.l. kan man like godt legge fiber i samme grøft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...