Gå til innhold

Hvordan er innsatsstyrken?

nomore

Anbefalte innlegg

Hei,

Er blitt innkalt til heimevernet og skal til oppkledingsøvelse i løpet av høsten.

Har hørt en del historier i fra jobb om folk som sitter tre dager og vokter en skogssti, grantre eller går rundt en flyplass. Høres lite interesant ut, og om det er tilsvarende rekrutten så tviler eg ikke på historiene. I tillegg kommer jo gammelt utstyr/mangelfult utstyr og sløsing av tid.

Eg tenkte derfor det kunne være interesant å melde meg inn i innsatsstyrken for å få noe ut av øvelsene(selv om de da er lengre). Noen som har noen erfaringer de vil dele? :)

Tenkte ikke på HV016.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt for seint på kvelden til å komme med et lengre innlegg.

Men I-styrken anbefaler jeg at du kommer deg inn i.

Har meget gode erfaring i min styrke, og trives veldig godt med tjenesten.

Endret av 40mm
Lenke til kommentar

Har selv vært med i I-styrken nå 4år, og det absolutt verdt det hvis du har tid til det.

Øvelsene våre holder et høyt nivå, og de som er med, er alle med fordi du vil gjøre ekstra ut av tjensten i HV.

Og da blir det et bra faglig nivå, og miljøet er meget bra.

Vanskelig å so noe mer egentlig, men kom gjerne med noen mer spesefike spørsmål om du vil.

Er absolutt verdt å komme seg inn i styrken.

Det er min erfaring.

Lenke til kommentar

Hvis du er motivert for litt tjeneste i grønt er absolutt I-styrken å anbefalle. Meldte meg inn for 3 år siden og har aldri angret på det. Godt miljø, variert trening, bra utstyr ++ gjør at det ligger en divisjon over F-styrken. "Ulempen" er at vi har en del fler øvelsesdøgn i løpet av et år. Sånn som i år så har vi ca 25 døgn med trening, pluss kurs for de som vil, mens F-styrken har ikke trening av mannskap i det hele tatt...

Ser du kommer fra vestlandet. Hvis du tilhører HV-08(Rogaland) så vil det være et innsatsopptak i forbindelse med oppdressingsøvelsen du skal på. Så du vil få muligheten der, samt at følgebefalet under oppdressingen vil være fra innsatsstyrken slik at du vil kunne få svar på en del spørsmål du måtte ha :)

Kan til slutt nevne at de fleste øvelsene våre blir lagt ifm helger, slik at arbeidsgiver skal bli minst mulig berørt. Grovt sett så har vi en lengre øvelse på 6-7 dager samt 3-4 øvelser som går fra torsdag til søndag. Er også av og til frivillige kveldstreninger og sånt for de som vil.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei. (gammel post, i know)

Dimmer i Desember og tenker at HV-I styrke kunne vært en fin ting. Har (desverre) tjenestegjort i Sambandsbataljonen, med andre ord ikke en av de mest hard core greiene man finner i forsvaret. Har jeg da sjangs til å komme inn i f.eks Jegertroppen? Gidder ikke å tilbringe tid i en container som sambandstekniker. Legges det mye vekt på hvor man har fulført fgtj?

et siste spørsmål. Er det hard kamp om plassene i Innsatsyrken?

Lenke til kommentar

Nå har eg ikke vært inne til oppkledningsøvelse enda(skal inn om 2 uker) men er fortsatt usikker på om eg skal søke om plass i innsatsstyrken. Eg tilhører HV-09(Hordaland) og skal derfor til Bergen(evnt Bjørn West for innsats).

En kollega av meg var nettopp på oppkledningsøvelse i Stavanger for HV-08 og han hadde ingen interesse for innsatsstyrken. Det var personell for å rekruttere til innsatsstyrken men han fant ikke det de fristet med så veldig interesant. I tillegg så hadde de som meldte seg på også øvelser om natta, selv under oppkledningsøvelsen. Hørtes jo litt "morsomt" ut :)

Lenke til kommentar

har hørt veldig mye positivt om HV-I, det kan ikke bli mye værre enn det jeg har opplevd F-styrken. har vært på 1 øvelse med de og 1 leteaksjon med de sauene, lite morro.

fikk absolutt ingenting ut av de 5 dagene med øvelse, kunne like gjerne vært hjemme og sett på Discovery og lært 10 ganger mer.

både de menige og befalet ga inntrykk av at de ga faen i alt og bare var der.

klærne er greie, ikke det nyeste, men de funker.

gjennom hele øvelsen møtte jeg og laget mitt ca 0 markører, vi så de kjørte forbi oss i sivil bil, det var alt. 3 døgn varte den øvelsen...

om du har tid, meld deg inn i HV-I, de har ihvertfall befal som bryr seg :)

vurderer forresten å få fritak fra HV-F så lenge jeg har den jobben jeg har, har lite lyst til at forsvaret kaster bort min tid.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan nå rapportere at eg har vært på oppkledningsøvelse, fått HV-I informasjon og fullført øvelsen uten å melde meg på opptaket. Årsaken var egentlig enkel, manglende motivasjon i tillegg til at eg nok ikke ville hatt samme interesse som mine medsoldater i HV-I. (litt) høyere lønn og bedre utstyr var ikke god nok grunn når det kom til stykket.

Selve hjemmeværnet er jo bortkastet as it is/was. Vi hadde 3 dager i kontinuerlig nedbør(nedbørsrekord). Dag 1 gikk i å vente på utstyr. Allerede fra morgen dag 2 var vi alle gjennomvåte i tillegg til alt utstyret(inkl sovepose). Dag to gikk kun i skyting(hvor ventingen foregikk i en åker uten tak). Teltet var oversvømmet natt 2(vann blandet med fuel fra multifuelen som hadde en lekasje, deilig) og dag 3 gikk stort sett i å vente på dimmisjon. Men ut over det var det godt humør og trivelige lagkamerater som gjorde det hyggelig. God mat på fredagen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...