Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PSU som holder på å dø?

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å finne feilen på hjemmeserveren min, og tar gjerne litt hjelp!

Symptomer:

Etter installasjon av ny disk (nr 4) i WHS, med umiddelbare massive Atapi 9-feil og rare lyder (høres ut som start og stopp hvert sekund, ganske høylytt) fra den ene disken (nr 3, fungert 100% i et halvt år), ville WHS ikke lenger boote med disk nr. 3 tilkoblet.

WHS booter uten disk nr. 3. Hvis disk 3 har frakoblet SATA-kabel men fremdeles får strøm fra PSUen lager den fortsatt start/stopp-lydene.

Disk 3 fungerer utmerket i andre maskiner, enten tilkoblet med SATA eller USB. Kjørt Chkdsk på den nå, den hadde 1 Bad Cluster og 4KB i Bad Sectors som tilsynelatende lot seg fikse. Overføringshastigheter helt stabile og normale.

Etter at disk 3 ble fjernet fra maskinen, fikk den flere Atapi 9-meldinger. Overføringshastigheten er nå kanskje 1/20 av hva det skal være.

Vurderinger:

Ifølge Google skyldes Atapi 9-feil ødelagt hardware; enten disk, diskkontroller, kabel, eller PSU. Jeg har byttet kabler uten at det hjelper.

Slik jeg ser det, er det da enten:

1. flere disker som har tatt kvelden samtidig

2. diskkontrolleren på hovedkortet som tok natten

3. PSUen som sliter

I og med at en tilsynelatende velfungerende disk (i andre maskiner) lager ulyder når den er tilkoblet serverens PSU uten noen datakabel - høres det ikke ut som om PSUen har skylden?

Noen ideer?

Endret av kevral
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke, for jeg turde ikke starte den opp igjen etter at jeg mistenkte PSUen.

Har nå nettopp vært og hentet ny PSU i butikken - på garantien. "Ga ikke jevn strøm".

Har også kjørt noen flere tester på disk 3, som tilsynelatende fungerer i en annen maskin: flere SMART feil og feiler samtlige HDDScan-tester. Ser ut som om det er ustabil PSU som har ødelagt minst en disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...