Irritertgjest Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Tittelen sier sitt. Går man i pluss eller minus ved å studere i forsvaret? F.eks som dataingeniør. Koster det noe å bo der? Mat? Bøker? Lenke til kommentar
i93 Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Tittelen sier sitt. Går man i pluss eller minus ved å studere i forsvaret? F.eks som dataingeniør. Koster det noe å bo der? Mat? Bøker? Du får jo lønn under utdanning i forsvaret så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Og kost og losji, så du slipper og ta opp lån. Men det blir jo ikke en helt vanlig studietid heller Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Under befalsskolen (skoleåret) får du rundt 6000 i måneden skattefritt, pluss kost og losji. På krigsskolene får du lønn etter grad og ansiennitet, men ikke kost og losji. Det er gratis. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Om du feks går FIH, forsvarets ingeniør høyskole, så har du følgende goder: Gratis kost og losji. Gratis klær, type uniform. Gratis skolegang. 6000 i måneden. Lenke til kommentar
Ezl Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Det er likevel to ting du må huske om du skal ta en utdanning i forsvaret: 1. Du er i forsvaret, vet ikke hvordan de har det på andre steder, men elektrikerene på haakonsvern fikk en god del fysiske aktiviteter utover høsten som de ikke akkurat hadde forventet seg. Ikkje snakk om noe svære greier, men det forventes likevel at du klarer å holde på formen. 2. Utdanning er aldri gratis. Du slipper å betale for utdanningen, du får kost og losji, men i ettertid forventes det at du jobber x antall år i militæret. For eksempek (rett meg om jeg sier feil no) er det på befalskolen obligatorisk med 1 år som befal i en avdeling etter utdanning, menst det på krigsskolen er 3 obligatoriske år etter endt utdanning. Riktignok betyr det at du mest sansynlig får arbeid etter utdanningen, men lønnsmessig ville jeg nok foretrekkt å jobbe i det private skulle jeg tatt en ingeniør utdannelse. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 I høykonjunktur er det nok bedre i det sivile med en ingeniørutdannelse, men fordelen er jo at du er garantert jobb om det er dårlige tider når du er ferdig med utdannelsen din. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 2. Utdanning er aldri gratis. Du slipper å betale for utdanningen, du får kost og losji, men i ettertid forventes det at du jobber x antall år i militæret. For eksempek (rett meg om jeg sier feil no) er det på befalskolen obligatorisk med 1 år som befal i en avdeling etter utdanning, menst det på krigsskolen er 3 obligatoriske år etter endt utdanning. Hovedregelen er at man har like mange plikttjenesteår (= år med sikret jobb) etter utdannelse som utdanningen tar. Tar man f.eks. en treårig krigsskoleutdannelse, får man tre års plikttjeneste etterpå. Men tar man en sivil utdannelse som Forsvaret betaler, får man dobbelt så mange pliktår. Lenke til kommentar
Ezl Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Så en femårig ingeniør utdanning betyr i prinsippet at du blir i forsvaret de neste 15 årene? Den hadde jeg tenka meg om to ganger før jeg sa ja til Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Noe i den duren, ja. Det vil si. Først må du få godkjent GBU. Så kan du søke GOU. Så vidt jeg vet er det bare luftkrigsskolen som sponser femårig siv. ing-utdannelse, og da gjennomfører du i tillegg et år på LKSK først. Altså først 1 år befalsutdanning, et år på luftkrigsskolen og 5 år på NTNU eller KTH. Da vil du ha 12 års plikttjeneste foran deg. 19 år i forsvaret, det Lenke til kommentar
Ezl Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 så med tanke på at du har gått 7 år grunnskole, 3 år ungdomskule og 3 år videregående, betyr det at du har brukt 32 år på utdannelsen din! Syk verden vi lever i, syk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Nuvel. De 12 siste årene i forsvaret er da ikke utdanning. Dog, en lærer så lenge en lever Lenke til kommentar
Penny Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Mon tro om det ikke finnes en regel om at man ikke kan være bundet mer enn 10 år til forsvaret, spesifikt unntatt pilotenes 12? Mener å huske at det er en grense på maks 10, slik at hvis man tar 6 år utdanning vil man likevel bare ha 10 års bindingstid, ikke 12. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Det mener jeg også å ha hørt, når du nevner det. Men tenkte så på pilotene, og at det dermed ble ulogisk. Men mye mulig du har rett. Blir dog 17 år i forsvaret likevel, hvilket jo er en hel del Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå