Ayjay Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Hei, jeg flytter til trondheim til høsten, og vurderer å flytte inn med flere folk. bare lurer på om det er noen lov som sier at det feks ikke er lov til å bo flere enn 2 personer i en parleilighet eller lignende? Mvh. Andreas Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Det er en grense for hvor mange personer som lovlig kan bo i en leilighet, ja, men det er isåfall av hygieniske årsaker. Når det gjelder "parleilighet", så er vel dette i utgangspunktet et begrep som brukes av studentsamskipnadene? For en slik leilighet gjelder så vidt jeg kan huske at man kan være et par med barn. Ikke flere. Hvis private leiligheter annonseres som "parleilighet", så er det vel fordi utleier ønsker at det skal bo maks to personer i leiligheten. I husleieloven kapittel 7 (http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-007.html) finner du regler rundt dette. For eksempel er det tillatt å ta opp i husstanden nær familie (f.eks. ektefelle og barn). Det er en grunn til at utleier spesifikt ønsker at ikke flere skal bo i leiligheten. For eksempel pga økt slitasje, mer bråk, økt trafikk osv. Det er derfor en særdeles dårlig idé å leie en "parleilighet", og så være flere enn to personer (evt med barn). Sannsynligvis vil du få en oppsigelse ganske raskt. Dersom det skal bo flere personer i leiligheten enn det som er avtalt med utleier, er det altså HELT NØDVENDIG å avklare dette med utleier først! Det kan hende det er ok, men regn isåfall med at husleien øker. Hvis utleier sier nei, så respekter det. Endret 21. juli 2009 av klilleng Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Det er en grunn til at utleier spesifikt ønsker at ikke flere skal bo i leiligheten. For eksempel pga økt slitasje, mer bråk, økt trafikk osv. Det er derfor en særdeles dårlig idé å leie en "parleilighet", og så være flere enn to personer (evt med barn). Sannsynligvis vil du få en oppsigelse ganske raskt. Så hvis et par leier en "parleilighet" og de får en unge, så kan de risikere å bli kastet på gata? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Det er en grunn til at utleier spesifikt ønsker at ikke flere skal bo i leiligheten. For eksempel pga økt slitasje, mer bråk, økt trafikk osv. Det er derfor en særdeles dårlig idé å leie en "parleilighet", og så være flere enn to personer (evt med barn). Sannsynligvis vil du få en oppsigelse ganske raskt. Så hvis et par leier en "parleilighet" og de får en unge, så kan de risikere å bli kastet på gata? Nei, barn har man lovlig rett til å ta opp i husstanden. Men i praksis kommer jo dette også an på hva utleier mener; dersom man har tidsubestemt kontrakt kan han jo finne på å si en opp. Men hovedregelen er altså at opptak av nær familie er fullt lovlig (se husleieloven for spesifikasjon). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 (endret) Er dette å regne for saklig grunn, da? En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Endret 22. juli 2009 av Herr Brun Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Opptak i husstanden som strider mot loven eller kontrakten vil i utgangspunktet være saklig grunn. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Så vidt eg kan finne så er det ingen lov mot kor mange som kan bu i samme leiligheit/hus. Men eg er veldig interisert i å sjå lovteksta til denne begrensninga som klilleng nemte om hygeniske årsaker. I det siste så har det vært problemer med gamle hus som blir brukt til å losje leigearbeidarar ofte med mange fleire beboarar en kva som har vært tiltenkt. Mange av desse leigearbeidarane ønser sjølv å bu tett på med andre sidan det då blir så billeg som mogleg. Dette kan få tragiske konsikvenser slik som i dødsbrannen i Drammen der sju polske arbeidere omkom i eit slikt hus der det budde minst 20 personar. Det å ha mange personar buande i samme leiligheit lager også andre problemer slik som f.eks med renovasjon og slitasje. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Kanskje det finnes ei brannforskrift som regulerer dette? 1 Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Så vidt eg kan finne så er det ingen lov mot kor mange som kan bu i samme leiligheit/hus.Men eg er veldig interisert i å sjå lovteksta til denne begrensninga som klilleng nemte om hygeniske årsaker. Tviler på at det er noen lov som inneholder noen slik bestemmelse direkte, det er nok heller et eller annet forvaltningsorgan som tar seg av dette. Kanskje jeg er helt på jordet også, men mener å huske å ha lest om en slik sak for en stund siden. Kan også være at husordensreglementet inneholder noen bestemmelser rundt dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå