Gå til innhold

Går vi mot et topartisystem i Norge? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

http://www.dagsavisen.no/meninger/article427343.ece

Vil de tre Bondevik II partiene + Senterpartiet bli marginalisert ved årets valg samtidig som AP og FrP vokser seg til en oppslutning på godt over 30%? Ender vi opp med et "topartisystem" lignende det man har i Storbritannia og USA? Eller vil oppslutningen til sentrum og Høyre øke frem mot valget? Ville det vært bedre med et topartisystem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler. Rett og slett fordi valgsystemet er slik det er i Norge så vi sikres flere partier. Men at man får mer samarbeid tror jeg. Rett og slett fordi mindretallsregjeringer får der hardere og hardere, og opposisjonen vil nekte å samarbeide med en mindretallsregjering på fillesaker. Dette borger for større konstellasjoner.

Krf vil forvitre, Sp ligeså. Venstre tror kan overleve, men må da profilere enda tydligere på de saker som de står nær som nesten ingen vet om.

Krf vil gå til Høyre, Ap og Frp.

Sp vil dele seg mellom Ap og Høyre/Venstre.

At Norge er veldig annerledes om 30 år tror jeg nok, men noen tsunami tror jeg ikke på. Iallefall ikke slik det ser ut i nuet. Dessuten er nordmenn altfor "verdensmestre" til å samles om to alternativer.

Å forandre valgkretsene og det valgtekniske slik at det blir "alt eller ingenting" er jeg sterk motstander av.

Lenke til kommentar

Jeg har tro på et sentrumsalternativ.

Med dagens regjering som tydligvis styres av SV og at høyre vinden drives av poultistiske standpungt i FrP skremmer meg. Både SV og FrP politikk er for meg like ille. De tar raske endringer i sin endring av samfunnets system. Slike politiske standpungt er ofte en reaksjon på noe eksisternde som skurrer et sted. Endringen som foreslås har kanskje livets rett ut inneværende valgperiode.

Slike raske endringer fra rødt til blått til rødt til blått har vi sett i Norsk politikk over lang tid.

Jeg ser at sentrumspartiene prøve å "megle" mellom disse ytterlighetne i Norsk politikk. Noen ganger har de kart å skape forlik og bidratt til en stabil situasjon som varer mer en en valgperiode.

F.eks Røykeloven og kontantstøtten.. Kontantstøtten sparer staten for ca 70.000 barnehageplasser og kan ikke avikles over natten slik SV ønsker. Det finnes ikke nok barnehageplasser til det.

Slike avhjelpende tiltak er populære å angripe uten å samtidlig redegjøre for hvor de 70.000 barnehageplassene skal hentes fra.

Jeg har tro på at Venstre , Krp og eventuelt SP sammen kan ivarta en stabilitet i Norsk politikk så vi ikke får så raske endringer i lovgivingen. Slike raske endringer i skattesystemet, trygdesystemet osv.. er skadelig for planleggingen og vedlikeholdet av norsk næringsliv på sikt.

Tenker tilbake på Norsk strutsepolitikk. I en periode var det statstøtte til å etablere og drive strutsefarmer rundt om kring i landet. Som et alternativ til dagens nedbygging av norsk landbruk. Etter en tid forsvant denne fordelen og det ble ikke lengre lønnsomt å drive på med struts i Norge. Mange strutsebønder hadde gjort langsiktige investeringer som de nå ble sittende inne med da den neste regjeringen endret forutsetningene over natten.

Slikt har ikke næringslivet godt av, det trenger langsiktig planlegging og ikke politisk populisme som varierer fra uke til uke.

Dette håper jeg at sentrums partiene i norsk politikk kan bidra med. Å demme opp for for raske svingniger i de rammevilkår som er rundt næringliv og privatliv.

Lenke til kommentar

http://www.dagsavisen.no/meninger/article429184.ece

Ser ut som om Strand mener at ALLE sentrumspartiene kan havne under sperregrensen til høsten, skjønner ikke helt hvor han har det fra. Er vel ingen målinger der alle tre har ligget under? Han glemmer jo også SV! Selv håper jeg hvertfall ikke vi går mot et et Storting kun bestående av AP og FrP.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...