Gå til innhold

Synes det er rart med den voldsomme IE 6.0 boikotten..

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Bruker normalt siste versjon av opera og firefox, men kanskje en gang i måneden dukker det opp sider som krever IE.

Her derfor den gamle IE 6.0, og gidder ikke oppgradere for noe jeg kun bruker maks 5 min/måneden.

Vil heller ikke ha WGA som følger med 7.0 og 8.0, nok med det jeg har sånn sett.

Synes derfor det er rart med den massive boikotten på akkurat dette programmet.

Man lanserer ikke massive boikotter på eldre epostlesere (outlook express for eksempel), eldre mediaplayere, eldre pdf-programmer osv og man blir jo nærmest kommandert til å oppgradere til 7.0 eller 8.0, ikke bytte til opera eller firefox som ville vært like smart.

Er det gode gamle microsoft som står bak og trekker i trådene for å få folk over på ie 8.0 eller er det noe annet bak?

Om de som snekrer nettsider ikke lenger legegr inn støtte for IE 6.0 så er det vel akkurat det samme som om man lager et docX dokument som de som kjører en wordprogram på win 3.11 ikke får lest.

Man lager jo ikke en boikottaksjon for å få dem til å legge inn office 07 på vista?

synes det virker snodig, jeg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til den massive boikotten av IE 6 er at fremdeles mesteparten av IE-brukerne bruker nettopp denne nettleseren. Den er den desidert dårligste nettleseren med tanke på støtte for webstandarder, og siden den likevel har så stor markedsandel hemmer den videreutviklingen og utspredelsen av webstandardene. Folk må ofte lage 2 sett CSS-kode for nettsidene sine, én for IE, og én for resten av nettleserne.

Et eksempel er min blogg. Designet er laget av meg, og det fungerer på samtlige nettlesere bortsett fra IE6 og IE7. HTML og CSS er W3c-godkjent.

Firefox, Opera, Safari, Netscape, Iceweasel, konqueror, seamonkey, calmino m.m.

post-121454-1248197149_thumb.png

IE7:

post-121454-1248197141_thumb.png

På bilde av IE er det tre helt synlige feil.

Et annet eksempel er Acid 3-testen.

Firefox scorer 93%, Safari 100%, Chrome 100%, Opera 85%, Konqueror 87%, mens IE7 scorer 14%, og IE8 scorer 20%.

Dette viser at IE suger på webstandarder, og forhindrer videre utvikling og utbredelse av disse felles standardene da IE har så stort marked. De fleste vil jo at nettsiden sin skal virke i IE på grunn av den massive brukermengdel.

Kanskje litt rotete innlegg, men dette er i hvertfall grunnen til at IE før boikottes.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det jeg mener er at ingen blir vel tvunget til å lage støtte for IE 6 på nettsiden sin.

Som med all annen software så er det vel sånn at hvis den er for gammel så må man oppdatere eller velge ett nytt program.

Jeg har f.eks ikke sett samme boikott av eldre office versjoner som ikke støtter f.eks docx, jeg har ikke sett boikott av mediaplayere fordi de ikke støtter ethvert format, og jeg har heller ikke sett boikott av f.eks eldre pdf-lesere.

Virker som om det er noe mer bak dette.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe mer bak. Eldre nettsider som er laget ordentlig fungerert helt fint i ordentlige nettlesere. Prolbemet er at Ie leser feil. Og siden de har hatt så store markedsandeller har folk skrevet sidene sine feil. Og skriver du siden din feil kan du ikke komme å syte om at Ie6 viser den fint. Blir noe helt annet med standarder som word dokumenter og lignende. De har blitt laget som en standard og leses på riktig måte. Så sammenligningsgrunnlaget ditt her blir helt på tryne.

Lenke til kommentar
Grunnen til den massive boikotten av IE 6 er at fremdeles mesteparten av IE-brukerne bruker nettopp denne nettleseren.

Det er vel og ta i og hevde at mesteparten bruker Ie6, ett sted mellom 10 til 20% bruker den.

Og av disse er vel det store flertallet maskiner i bedrifter som ofte standardiserer seg på søppelet Ie6.

Dog er andelen stor nok til at man må bruke store ressurser på og gi disse brukerne bra løsninger, etter min mening

burde man glemme Ie6 og de som sitter på slikt kunne bare hatt det så godt.

Lenke til kommentar

Ja, mesteparten av IE-brukere er nå på versjon 7(rundt 40% blandt alle browsere), rundt 12-14%(W3Counter viser faktisk 24%) fremdeles på IE6, som er en veldig stor del, som gjerne burde bli redusert til IE4 og IE5-nivå i løpet av neste år om mulig.

Kilder(1 2)

Enig med agvg at store andeler av IE6-brukere kan være bundet opp til bedrifter, gjerne korporasjoner eller større bedrifter som er veldig kjipe på å kontrollere standarder innen programvaren. Kost/Gevinst-regnskapet for å oppgradere nettleser og/eller OS er per dags dato ikke legitimt for bedrifter virker det som for meg, så det kan bli opp til resten av nettet å presse på for å skaffe overgang til nettlesere i bedre overenstemmelse med nettstandarder.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ihvertfall for privatmarkedet så er jo bakgrunnen for at folk ikke oppgraderer at de får med wga på kjøpet når de innstallerer ny ie nettleser og siden det finnes mye piratversjoner der ute så er vel det kjernen i problemet.

Når microsoft begynte med det wga tullet så sørget de samtidig for at massevis av folk sluttet å oppgradere win og nettleseren.

Skulle man boikottet noen her, så måtte det vel være microsoft som er årsaken til at folk ikke oppgraderer.

En annen sak er vel høna og egget problematikken.

Det at ie 6 er så gammel gjør den vel kompatibel med endel gamle gamle nettsider som jeg har lest ikke funker med ie 7 og ie 8.

Så det at det finnes veldig gamle nettsider gjør at folk ikke oppgraderer, og når folk ikke oppgraderer så fortsetter man med gammel støtte.

Man får jo også inntrykket av at det er enorme summer og tid som går med til å få sidene ie6 kompatible.

Er det virkelig så ille, elelr er det kun snakk om å legge noen få linjer til?

Lenke til kommentar

Folk som fremdeles føyer seg etter IE6 sine leserfeil har det trøblete. Og det er vel mer unntaksregler for IE6 som legges til enn bare koding for IE6 som foregår, så IE6-kode kommer i tillegg til kode laget for nettlesere som følger standarder. Så det å slutte å støtte IE6 innebærer i grunn bare mindre arbeid og sletting av en del koder og regler vil jeg tro. Som er grunnen for at en del nettsider tar steget fremover ved å slutte å støtte det rett ut.

Lenke til kommentar
Folk som fremdeles føyer seg etter IE6 sine leserfeil har det trøblete.

Enig med alle som mener dette.

Jeg har bare et kanskje dumt spørsmål: Hva er WGA?

Det er vel noe jeg har gått glipp av fordi jeg ikke

bruker MS programvare.

Forresten, jeg fant det i et rask google-søk.

Akk ja. Enda en grunn til å kaste alt fra MS i søpla.

Endret av ingeva
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...