HulkHaugen Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 I denne tråden tar jeg/vi utgangspunkt i at Jesus faktisk her levd, og gjorde det som står i NT, så det ikke blir slik "du er en religiøs dust" etc. Nei jeg er ikke religiøs, men litt nysgjerrig. Så, som tittelen sier, hvorfor lot Jesus seg korsfeste av Pontius Pilatus og jødene? Var han fornøyd med jobben han hadde gjort her på jorda, og følte seg selvsikker på at disiplene kom til å skrive en god bok om han? Han kunne vel strengt tatt sagt "Hokus Pokus Filiokus" eller noe i den duren, og overbevist dem alle om at han faktisk var Guds sønn. Da hadde han jo også gjort gud en tjeneste, og konvertert en hel landsby, om ikke flere, til nettopp kristendommen. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Hvorfor kasta ikke Isildur ringen nedi lavaen i Mount Doom? Lenke til kommentar
messo Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Jesus klarte faktisk å overbevise flere lansbyer om at han var Guds sønn. Det med korset. Han valgte dette av fri vilje, fordi det var planen fra starten. Bibelens eldre bøker (GT) profeterer om hans død, og da hadde det vært litt kjipt å oppfylt alle andre profetier, utenom en Lenke til kommentar
Superunknown32 Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Hvorfor kasta ikke Isildur ringen nedi lavaen i Mount Doom? Du er ikke ON-TOPIC. Her skulle diskusjongrunnlaget være at Jesus faktisk har levd, mens du drar frem denne historien bare for å få frem ditt fantastiske synspunkt om at han ikke har det. Barnslig. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Jesus klarte faktisk å overbevise flere lansbyer om at han var Guds sønn. Det med korset. Han valgte dette av fri vilje, fordi det var planen fra starten. Bibelens eldre bøker (GT) profeterer om hans død, og da hadde det vært litt kjipt å oppfylt alle andre profetier, utenom en Jeg vil si at selvoppfyllende profetier er kjipe, punktum. Du får Jesus til å høres ut som en fanatiker. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 Det står i GT at han skulle korsfestes altså? Da burde jo jødene ha sett tegningen når det var nettopp det de gjorde med ham. Jeg bare syntes Jesus gjorde så lite utav seg i forhold til den historiske personen han skal være. En lokalhelt fra Jerusalem, ikke verdens frelser. Han kunne ihvertfall brukt superkreftene sine til å svinge innom større deler av verden og dele det gode budskap... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 ... og han kunne med letthet ha utryddet blindhet, spedalskhet, etc et c men velger isteden å jage onde onder inn i en gris, som den dyreplageren han er.... I sannehet en ynkelig figur når en begynner å se litt nærmere på hvem denne jesus var. Noen guds sønn var han definitivt ikke, til det er det skrevet alt for lite om denne etter sigende fantastiske fyren, for det er kun bibelen som nevner jesus som guddommelig, ingen andre.... Noen flere enn meg som finner det rart? := Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Det står i GT at han skulle korsfestes altså? Da burde jo jødene ha sett tegningen når det var nettopp det de gjorde med ham. Jeg bare syntes Jesus gjorde så lite utav seg i forhold til den historiske personen han skal være. En lokalhelt fra Jerusalem, ikke verdens frelser. Han kunne ihvertfall brukt superkreftene sine til å svinge innom større deler av verden og dele det gode budskap... Han skrev da selvoppfyllende profeti. Rent teologisk måtte altså jesus ofre seg selv for å befri menneskene for alle deres synder fordi mennesker er født syndende. Ved dette offer kunne altså mennesker befri seg fra synden ved å tro på jesus og hans offer. Ond tanke selvsagt. Men det er nå hele basisen i kristendommen i alle fraksjoner. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 (endret) Ja, hvorfor lot jesus seg korsfeste? (Høres nesten ut som han gjorde det selv, kanskje det var selvmord? ...) Hva korsfestet jesus seg for, hva er gjengs oppfattning? Jo, for å frelse oss fra synden som Adam og Eva brakte over oss før Gud kastet dem ut av eplehagan sin... Men vent litt.... Hmmm, noe skurrer her. For vi VET at Adam og Eva aldri har skjedd, vi VET at vi har evolvert hit og ikke kom ramlende ut av noen eplehage med smaken av viten i kjeften. Dette vet vi i dag, så hvorfor skulle da jesus spikres opp på et kors? Ikke for våre synder ihvertfall... Vi vet at skapelses beretningen er bare tull, så jesus kunne latt være å la seg korsfeste om han hadde visst det også... Han hadde vel lest bibelen han også og fant ut at han faktisk kunne få noen av de lamme selvoppfyllene profetiene til å gå opp. Enten det eller så var han feil informert om adam og eva.... Tror han ble hengt der fordi han var en sjarlatan jeg! For legg merke til at det KUN er i bibelen fyren er en guddommelighet. Alle andre steder som vagt nevner en christos, som kan være hvemsomhelst på den tiden, da landet flommet over av "guds sønner" , nevner ikke et kvekk om noen vannløper eller partyfixer som lager vin av vann eller noen av de andre fantastiske historiene om jesus, det er det KUN bibelen som gjør! Og hallo, vi vet at historiene der i det store og hele er oppspinn, selv om mange kristne tror at det er sant fordi bibelen nevner noen byer som fremdeles finnes... Jeg vil tippe på at denne jesus fyren var en av mange som løp rundt og prekte tull på den tiden, men at han hadde lest litt "visdom" fra østens kulturer også, og ikke bare vissvass fra GT. Det er mange ting som skurrer skikkelig med jesus når en begynner å se litt nærmere på fyren, en av dem er at han var 33 år og ugift. Hva skjedde med menn som fylte 25 år og var ugifte i den tidens israel? Jo, de måtte være homofile og homofile ble....? Jepp, de ble steinet! Så hvordan kunne jesus være jomfru og 33 år? De hadde ikke korsfestet fyren, men steinet ham (Trekker på smile båndet her jeg sitter, for jeg så plutselig de kristne løpe rundt med en stein i steden for et kors ... Hadde vært lett å lage altertavler da, bare å dra inn en diger stein og vips, tegnet til jesus var komplett... ) . Med mindre "ryktene" er sanne, at han faktisk hadde seg med maria magdalena...? En ting er ihvertfall sikkert og det er at den coverup aksjonen de foretok seg etter kirke møtet i Nicea i 325 ødela mye nyttig info. Det er slått fast at de få som var kristne den gangen ikke var enige om jesus var guds sønn eller ikke og at det etter kirkemøtet ble slått fast at han var guddommelig. Hva som er sannhet her er ikke godt å si, men jeg lukter bløff jeg, for det var her presteskapet slo fast sin gjerning..... Sa noen griske menn? Prestene skulle sees på som apostlenes etterkommere, de var hellige menn med enorm makt og jeg kan tenke meg at det er flere enn en prest som har ledd rått over "flokkens" utrolige dumhet... Så jeg tror ikke jesus var noe annet enn en vanlig fyr som kunne noen triks og som talte datidens politikk midt i mot. Noen gud var han definitivt ikke og jeg tror den kristne kirken lyver så det renner av dem, det har de alltid gjort og det vil de alltid gjøre. De lyver for å befeste sitt jerngrep og gjør i dag ganske mange ting og "grep" for å beholde "kundemassen" sin. De former kristendommen etter samfunnet nå og ikke omvendt, som de gjorde før. Før så var det de som bestemte, men etter renesansen ble det gradvis slutt på det og i dag er kristendommen bare en blek skygge av det skrekk veldet det engang var. Bibelen har ikke endret seg men samfunnet har endret seg. Vi steiner ikke lenger folk i dag, eller fordømmer dem fordi de har en annen seksuell legning (skjønt noen grupperinger i kristendomen har ikke kommet lenger enn at de faktisk fordømmer noen enda....), og lever i det store og hele gode liv uten religiøs styring og en trenger ikke å være einstein for å se hvor mye bedre vi har det i dag enn da kristendommen fikk rå. Ta en titt på muslimske regimer så ser en fort hva presteskapet er villig til å gjøre for å beholde makten... Det var vel kun feighet som gjorde at prester og lignende ikke turte å stoppe folket under renesansen, begynnelsen på slutten av kristendommens makt, for de har alltid ålet seg til makt hos de som har hatt makten, alltid! Så grunnen til at kristendommens etterfølgere tror på jesus bortfaller når vi vet at adam og eva er en myte.... Jesus kunne likesågodt ha skutt seg med hagle, grunnen hadde vært den samme... (Og så mye morsomt de kristne hadde hatt hengende rundt halsen da!!) Waste of time... Endret 22. juli 2009 av RWS Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 22. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2009 Syntes det høres litt tynt ut. Han kunne først gjort et bedre forsøk på å overbevise flere mennesker om at han var Guds sønn. Også må jeg jo nesten kalle han for datidens nerd, når han kastet bort så mange verdifulle timer på å snekre møbler. Ikke var han kreativ og nyskapende, så da kunne han heller har brukt tiden sin på noe mere fornuftig, som å spre det gode budskapet. Tror Gud gjennomtenkte skapelsen av sin sønn, Jesus, altfor lite... Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 22. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2009 snip Agreed. Mange gode svar der Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Det er synd at de som fant på kristendommen har tatt knekken på en hel masse informasjon fordi det ikke fluktet med deres tro, for det hadde vært veldig intressant å lest om andre deler, ikke bare den ortodokse delen som vant frem. Men en ting er klinkende klart og det er at den kristne troen er arrangert til det vi mer eller mindre ser i dag. Den er bygget på GT i store deler, men resten er som islam, tuftet på fri fantasi og et stort ønske om å kontrollere folk. Jesus er en person som kun verserer i bibelen og ingen andre steder. De andre stedene som har nevt en messias eller christos har ikke nevnt noe om denne fantastiske mannens mirakler.... rart syntes jeg. Og så kommer ti tusen kroners spørsmålet: Kan vi stole på bibelen? Nei mener jeg. Den er satt sammen av skrifter som alle snakker mer eller mindre om det samme og alle de skriftene som ikke gjorde det ble utelatt, ødelagt eller glemt og gjemt, som thomas evangeliet... Altså arrangert til å passe. Vi vet i dag at dette skjedde etter kirke møtet i nicea, det var der jesus fikk sin guddommelighet. Før det var han ansett av veldig mange som en vis, man vanlig mann, men vips så var han guddommelig og en kan jo bare tenke seg hva som skjedde med de som sa i mot.... Og sånn har kristendommen vært siden da, effektivt kneblet og drept alle som ikke var for dem eller som trodde noe annet, helt opp i renesansens dager, da majoriteten av folk var dritt lei de geisteliges herjinger og monarkiets grusomheter og urettferdighet, som kirken gladelig lukket øynene for så lenge de fikk beholde makten... Kristendom som tro gjør meg kvalm, for den inneholder så utrolig mye selvmotsigelse og løgner, løgner som opplyste mennesker i dag MÅ vite om og fortsette å lyve om for å tro på dette. Det minner meg om forelskelse, de ser ikke feilene og flausene til jesusen sin fordi de er så forelsket og når tiden går og forelskelsen falmer begynner løgnene og bibel sitatene som slår ihjel andre bibel sitater... alt for å opprettholde troen, for alle som har voknet fra kristendommen vet hvor flaut det er å måtte innrømme at en hadde tatt så grundig feil.... Alt i alt er det jo korsfestelsen de kristne higer etter, for de tror de blir frelst av å tro på dette og glemmer at vi vet at grunnlaget for den korfestelsen er bortfalt.... Det er ingen evig synd som bare jesus kan vaske vekk, den synden er jo bassert på ren fantasi.... Men så var det dette med å være ærlig mot seg selv og se litt kritisk på hva en tror på da...... Er vel lettere å fortsette å lyve til seg selv og utelate fakta enn å måtte se seg selv i hvitøyet og innrømme at en har tatt feil..... For jeg tviler på at jesus ble korsfestet for annet enn sin løsmunnhet... eller kanskje fordi de ikke trodde han var jomfru, men homoseksuell, som nevnt over.. Uansett er det synd at så mye info er gått tapt. Hadde vært gøy å visst hva den egentlige grunnen bak kristendommen var for noe... Lenke til kommentar
rune89 Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Hehe, hva ellers skulle han har gjort eller sakt? "Hey, i dag gidder jeg ikke å bli korsfestet, vi tar det litt senere vi" Tror han mer eller mindre ble tvingt i døden. (visst dette har skjedd da, fordi personlig er jeg ikke religiøs så har mine tvil gitt) Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Selvfølgelig ble han tvunget. Vanskelig å ta selvmord ved hjelp av et kors Men selve korsfestelsen blir jo ofte forherliggjort også, tenker da på svisken til Mel Gibson, "The passion of christ!". Jeg satt og lo da de satte spikrene i hendene på ham, for makan til idoiti skal en lete lenge etter. Har blir han liksom pisket i timesvis uten å kny et eneste lite stønn engang men når han får spikret to spikre mellom hendene, som gjør langt LANGT mindre vondt (Ja jeg har prøvd! Har spikret meg i hånden med en spiker pistol (en patron dreven en, ikke luft drevet) ved et uhell for noen år siden og der gikk hodet på spikren tvers i mellom hånden til og med, for ikke å snakke om alle de spikrene jeg har trått på og som har gått tvers i mellom foten...). Folk rundt meg satt faktisk å gråt og var opprømte og sinte for den stakkars jesusen, men jeg satt og lo så jeg ristet over det komplett idiotiske i det hele. For en møkka film!!! Men jeg har fått med meg at de kristne liker den delen, noen får sikkert stram tiss av det, for det biledgjør jo det de tror på og som den stakkars jesusen liksom døde for.... Nesten synd at vi vet at synden han liksom døde for er bortfalt da... Lenke til kommentar
Koas Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Derfor. http://www.nyhetsspeilet.no/2009/03/f%C3%B...osessen-bli-ny/ Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 I denne tråden tar jeg/vi utgangspunkt i at Jesus faktisk her levd, og gjorde det som står i NT, så det ikke blir slik "du er en religiøs dust" etc. Nei jeg er ikke religiøs, men litt nysgjerrig. Går du også ut i fra at Jesus faktisk var guds sønn? Om du gjør det, så står alt du lurer på i bibelen. At han ikke gjorde mer utav seg var heller ikke poenget. Går du ut i fra at Jeuss bare var en person som levde på den tiden, så kan grunnene være så mange. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Syntes det høres litt tynt ut. Han kunne først gjort et bedre forsøk på å overbevise flere mennesker om at han var Guds sønn.[...] Om Jesus og Judas hadde hatt rett, og Jesus virkelig sto opp fra de døde hadde det vært ett rimelig stilig triks da. Hadde ikke vært mange som tvilte på at han var guds sønn etter det. Nå gikk det jo riktignok ikke slik, ikke kom det noen 'hærskare ned fra himmelen', ikke sto Jesus opp igjen... Alt ble kjipt og trist og Jesus døde og Judas gikk i skogen og hengte seg.... Men hadde det fungert hadde det vært et utrolig bra triks. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Det blir vel meningsløst å diskutere hvorfor Jesus, som historisk person, ikke som guds sønn, ble hengt på korset? Det blir som å spørre hvorfor en hvem som helst annen person ble hengt på korset på den tiden. Greit nok at det sikkert er en historie bak denne personen også, men er det virkeligt verdt en diskusjon? For da er det mange å ta av. Vi er tross alt i "Religion, filosofi og livssyn" kategorien. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 22. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2009 Hehe, hva ellers skulle han har gjort eller sakt? "Hey, i dag gidder jeg ikke å bli korsfestet, vi tar det litt senere vi" Tror han mer eller mindre ble tvingt i døden. (visst dette har skjedd da, fordi personlig er jeg ikke religiøs så har mine tvil gitt) Ja, men hadde jeg hatt Jesus sin påståtte power, så kunne jeg lett ha overbevis de som korsfestet meg at jeg var den jeg utgav meg for å være. Da hadde jeg oppnådd å lede de inn i guds lys fremfor å la dem brenne i helvete, samt at jeg kunne brukt noen år til på å løpe rundt og vise triksene mine og fått mange kommentarer som "awsome", "wicked" osv, og ledet enda flere inn i guds lys, istedenfor å la dem også brenne i helvete. Men det må jo være en del av guds store plan at de som kommer til helvete faktisk skal dit tydeligvis... Lenke til kommentar
rune89 Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Hehe, ja ikke sant!?! Da har du jo en også en¨liten påstand om at Jesus ikke fantes, at det hele bare er noe oppdiktet tull. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå