panzermann Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Jeg kjøpte en RJ-45 UTP CAT5 t-ledd splitter fra Datakjeden i Oslo med tanke på å kunne kjøre to kabler ut fra modemet mitt (et motorola sb5101e fra GET), slik at jeg kan ha en kabel ved arbeidspulten min og en kabel jeg kan plugge inn når jeg sitter i godstolen uten å måtte dra kabelen halve stua rundt. Men når jeg kobler inn pluggen fra splitten i uttaket på modemet, får jeg bare signal på utgangen til jack 1. På utgangen til jack 2 er det helt tyst (kommer ikke opp noe "tilkoblet til nett"-ikon eller lys på "pc-activity" på modemet). Sjekker med begge kablene jeg har og funker ikke på utgang 2 men bare utgang 1. Det står noe om "10/100Mbs halv dupleks (brukes parvis!)" på bakken. Kan det ha noe med dette å gjøre? Er det pluggen det er noe galt med eller er det noe jeg gjør galt? Hva skal jeg i så fall gjøre? Mvh Trond Endret 21. juli 2009 av panzermann Lenke til kommentar
covah Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Du må ha 2 stk. slike (en i hver ende) for at det skal virke. Lenke til kommentar
panzermann Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 Du må ha 2 stk. slike (en i hver ende) for at det skal virke. Takk for informasjonen! Det sa mannen bak disken INGENTING om ennå jeg klart og tydelig forklarte han behovet mitt. Betyr det at jeg må ha en splitter til som er koblet til laptopen min for at det skal funke? Høres litt klønete ut... ? Finnes det evt noen andre løsninger? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Jeg ville kjøpt en trådløsrouter slik at du slipper å bruke kabel når du flytter rundt. Lenke til kommentar
panzermann Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 Jeg ville kjøpt en trådløsrouter slik at du slipper å bruke kabel når du flytter rundt. Tusen takk for hjelpen! Det hørtes ut som en god idé! Mvh Trond Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Slike splittere fungerer ikke som en hub/svitsj men ved å "legge to kabler i en". Ved vanlig 10/100 mbit nettverk brukes bare to av de fire parene i en nettverksledning. Kobler du en slik splitter i hver ende av en kabel så vil den koble de to parene på splitteren inn i hver sine to par i kabelensom er mellom splitterene. Det betyr at du kan ikke koble denne til et modem for å få to porter. Illustrasjon hvordan splitterene funker: Til det trenger du aktivt utstyr (svitsj, hub eller router) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå