Vikdal Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Heisann Jeg vurderer å gå til innkjøp av et nytt objektiv til kameraet mitt. Jeg skal bli pappa i desember og vil i den forbindelse ha et objektiv som jeg primært har tenkt å bruke til mor/barn, far/barn samt mage bilder av mor Hvertfall i første omgang. Kanskje forsøke meg litt på portrett også. Jeg har lest litt på nett, samt sett diverse reklameplakater i fotobutikker, om at Canon 50mm F1.8 II skal være et bra portrett objektiv. Vil det egne seg til bruken som jeg beskriver over ? Er det noen andre objektiver som jeg kanskje bør vurdere i stede for dette? Jeg ser også at det finnes et annet 50mm med f/1.4, men dette koster litt over 3000kr. Er det kun lysegenskapene som spiller inn på prisen her ? Fra før har jeg: Canon 18 - 55 (kit objektivet uten IS) Canon 55 - 250 f/4-5.6 IS Jeg vurderer også å oppgradere mitt 350D hus til et 40D (om det har noen betydning for valget av objektiv), etter at jeg kikket/klådde litt på dette i en butikk her om dagen. Kan forøvrig legge til på slutten her at jeg er på nybegynner-/amatørstadiet når det gjelder foto, men jeg har i det siste blitt mer og mer sugen på å begynne å fotografere som hobby. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) For portrett klarer du deg fint med 50mm f/1.8 (om pris er av betydning). Ville heller fått tak i en Canon blits av god kvalitet, eksperimentert med å få korrekt/ønsket hvitbalanse. Du kan forøvrig ta bra portretter med objektivene du allerede har. Update: Bilder av barn er det viktig å ta i rett format. Bruk RAW+JPEG og sørg for å lagre dem på ekstern disk (helst en hjemme og en på annen lokasjon). Utrolig kjipt å miste slikt materiale 10 år etter. Endret 21. juli 2009 av TGB Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Jeg vil si at det er et godt valg,selv om du trenger litt arbeidsavstand til helportretter. 1.4 er hakke bedre både på lys og skarphet men du kommer langt med 1.8 utgaven. Jeg går utifra at du generelt fotograferer i de automatiske innstillingene,for og få fullt utbytte av 50mm burde du fotografere i P,TV eller AV.Fordelen med det er at du kan selektere fokuspunkt og lysmålinger,og du kan påvirke dybdeskarpheten. Du får unnskylde hvis jeg tar feil Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Jeg fant ut at f/2,8 ga i minste laget dybdeskarphet for nære portretter. Jeg vil derfor stemme på f/1,8 fremfor f/1,4. Den ekstra lysstyrken til f/1,4 kan rett og slett bli bortkastede penger fordi dybdeskarpheten blir for liten til at du får brukt det noe særlig. Bruk Av-modus for å styre dybdeskarpheten. Jeg hater blitslys så jeg vil heller anbefale å slå på mest mulig lys i rommet før du begynner å ta bilder. Ta heller en kikk på Canon 500D hvis du vil ha videomulighet. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 Takk for svar alle sammen Som nevnt er jeg åpen for andre alternativer enn det nevnte objektivet. Gjelder også andre prisklasser. Vil 40D være en god oppgradering for min del, dersom det skulle bli aktuellt ? Eller er det sånn at dersom jeg skal oppgradere så bør jeg ta steget helt opp på 50D ? Da jeg var innom Japan Foto idag så fikk jeg opplyst at 40D var utgått, men ser på nettsidene dems at de fortsatt selger det. Han mente kanskje at det ikke produseres lenger ? Så til svar på kommentarene her: Blits har jeg hørt er en uting, i alle fall den innebyggede. Jeg er i så måte en tilhenger av naturlig lys og vil derfor prioritere dette fremfor å kjøpe en blits. Når det gjelder format, så har jeg absolutt tenkt å ta bilder i raw (evt raw + jpeg). Forøvrig har jeg beveget meg bort fra den grønne firkanten og over på P (og forsåvidt forsøkt meg på M), men vil fortsette å eksperimentere litt fremover. Har lest en del guider her på forumet og akam, og føler jeg har lært mye. Leser også tips som kommer i de forskjellige BK trådene. Backup er selvfølgelig viktig. Jeg har en filserver surrende her hjemme med 2 raid-5 arrayer. I tillegg har jeg backuprutiner ut på eksterne disker. Holder forøvrig på i disse dager med å gjøre om litt på oppsettet slik at jeg nå har mist en av kopiene med meg på kontoret og oppbevarer den der Jeg er ikke interessert i videomulighet på kameraet mitt. Skulle det bli aktuellt så vil jeg heller investere i et videokamera i tillegg. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Backup er selvfølgelig viktig. Jeg har en filserver surrende her hjemme med 2 raid-5 arrayer. I tillegg har jeg backuprutiner ut på eksterne disker. Holder forøvrig på i disse dager med å gjøre om litt på oppsettet slik at jeg nå har mist en av kopiene med meg på kontoret og oppbevarer den der Nøyaktig slik jeg gjør det. Har 2 * 1TB eksterndisker som jeg roterer på minst en gang i måneden. Dermed om kåken brenner ned eller innbrudd så har jeg aldri mistet mer enn siste måned med bilder. Har forøvrig gått fra RAID-5 til flere RAID-1 sett, grunnet peset som oppstår om Raid-5 kontrolleren dør (opplevd før). Litt vrient å få et RAID-5 sett til å virke på ny kontroller. Stol på meg Men med RAID-1 (speiling) på server, samt 2 eksterne kopier er jeg lite bekymret for å miste bilder. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 Har SW raid på Ubuntu Server 8.04 med mdadm jeg, så det er ingen kontroller inni bilde her. Har akkurat flyttet raid-5 arrayet fra en maskin over på en annen, uten noen som helst problemer. Fordelen med Linux vet du Lenke til kommentar
TGB Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Har SW raid på Ubuntu Server 8.04 med mdadm jeg, så det er ingen kontroller inni bilde her. Har akkurat flyttet raid-5 arrayet fra en maskin over på en annen, uten noen som helst problemer. Fordelen med Linux vet du Software raid er ikke stas Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Software raid ER stas! Software raid er ofte like bra som hardware raid og kan til og med være bedre på noen punkter også. (fare for kontrollerfeil, pris, fleksibilitet, ingen FW oppdateringer). Det mange påstår er en ulempe er at det bruker litt CPU-kraft. Noe de aller fleste billige hardware-løsningene gjør i samme grad. Det er uansett snakk om bare noen få prosent av én prosessorkjerne sin kapasitet så det er ikke noe man vil merke. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 22. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2009 (endret) What Simen1 said ^^ Skal jeg nå trekke den sluttningen at objektivet jeg har sett meg ut er det jeg bør gå for ? Det har jo ikke akkurat rast på med andre alternativer Edit: leif Endret 22. juli 2009 av Nero Burningwr00m Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Det er en trygg slutning For 969 kr kan man nesten ikke gå feil. I verste fall taper du noen få hundrelapper på å selge den videre. Lenke til kommentar
Sholo Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 (endret) Jeg er bare en ydmyk amatør, men jeg befinner meg nesten i samme situasjon som deg. Jeg kjøpte et 40D med 50mm 1.8. Dette er gøy, ingenting å si på det, men jeg har nå investert i 85mm 1.8 som er betydelig bedre optisk. 50mm 1.8 er irriterende soft på full blender, men som Simen sa, så blender en uansett oftest ned til 2.8 - 3.2 for å få med litt mer. Jeg ville også vurdert 60mm 2.8 macro. Denne er sylskarp og gir muligheten til detaljbilder av babyen, noe jeg faktisk savner i dag. Denne er den neste på min liste i alle fall. og viktigst: behold kameraet ditt og bruk pengene på optikk. Det er garantert her du henter mest kvalitet og underholdning. Endret 25. juli 2009 av Sholo Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2009 Takk for det Sholo Objektivet er nå kjøpt inn Har ikke fått testet det så veldig mye enda, men forsøkte meg litt på noen portretter i helga, da vi hadde besøk. Tror nesten jeg får lese litt mer i intruksjonsboka for kameraet mitt, samt litt guider om blender, lukketid, iso osv her på forumet, så blir det nok bra Markerer tråden som løst jeg Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Bruk P,TV eller AV og det midterste fokuspunktet,så kan du sette fokuset der du vil ha det og trykke utløserbryteren halvveis inn,når kameraet har fokusert "et pip" kan du justere/flytte kameraet mens du fortsatt holder utløserbryteren halveis nedtrykt til du har fått riktig utsnitt på bildet,når du er fornøyd med hvordan du vil ha bildet trykker du utløserbryteren helt ned. I innstilling P vil kameraet justere blender og lukker sån som kameraet synes det burde være. I justering TV kan du selv justere blender,hvis du setter blender på 1.8 får du minst dybdeskarphet Dvs.motivet i bildet blir skarpt mens omgivelse blir blurete. Denne tråden forklarer greit hvordan lukker,blender og iso fungerer. Lykke til med ditt nye objektiv,etter litt prøv og feil så blir det bare gøy og holde på Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Jag tycker det är otroligt att ingen har nämnt den kanske allra största skillnaden mellan 1.8 och 1.4, och det är ju USM (Fokusmotor). Framförallt inomhus och kanske speciellt med småbarn (tänker mest när de börjar krypa/gå), kommer du se att ditt objektiv kommer att "jaga", och det tar tid. Jag var i din situation för ett par år sedan, jag testade båda och jag var inte ens i tvivel efteråt att 1.4 var vägen att gå. Inte nödvändigtvis för 1.4, men för USM. Jag vart så nöjd att jag köpte 85'ern också. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 Var klar over dette med USM, men synes likevel at prisen ikke kunne forsvares - selv sett sammen med f/1.4 . Kanksje på sikt vil en oppgradering bli aktuell, men føler ikke at jeg er helt der enda. Jeg er forøvrig veldig fornøyd med valget Lærer også mye om kameraet mitt, etter å ha testa litt på de andre innstillingene. Forsøkt meg litt bort fra P og over på TV osv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå