dlarah Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Hei Etter en litt for lang tid i utdannelsen min oppdaget jeg at utdanningsstien jeg hadde valgt var feil. Jeg trodde jeg ville bli tele og kommunikasjons montør, men dette var da ikke like gøy som de hørtes ut til. Ettersom jeg nå går i lære må jeg vente til lærlingkontrakten utgår før jeg starter med en ny utdanning. Planen er og gå almenn påbygg, men hvordan fungerer dette når jeg allerede har lærlingutdannelse? Kan jeg ta denne på vanlig vg3? Koster dette eventuelt noe? Å kan jeg ta dette hvor som helst i landet? Etter dette har jeg planlagt videreutdanning på BI i bergen, siden dama mi må ha en mulighet til å kunne studere medisin eller psykologi i samme by som jeg skal studere økonomi. Men hvor mye koster BI? det var relativt dårlig informert om dette på deres hjemmesider. Er mulighetene får og få jobb dårligere viss du har tatt utdannelsen din på BI? Er BI i bergen en bra skole? Hvordan er det med økonomi utdannelse i utlandet? Er det bra økonomi studier i land der det er typiske og utdanne seg til lege? Å hvilke karakterer vill være gjeldene når jeg skal søke meg inn på BI, bare de jeg får fra påbygg, eller også de karakterene fra de tidligere årene på videregående? Dette var mange spørsmål, å jeg forventer ikke nødvendigvis svar på alle, men viss du kan svare på noen så både takker jeg og bukker:) Lenke til kommentar
dlarah Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 ingen som har noen som helst svar? Lenke til kommentar
cedric Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 - Prisliste: http://www.bi.no/Content/Study____46344.as...container=51785 - Alle karakterene i de avsluttende fagene vil stå på vitnemålet, men med et bruktbart snitt (rundt 4), vil du nok komme inn på det du vil på BI Bergen: http://vgd.no/forbruker/jobb-og-utdanning/...ved-bi#24361319 Ser forøvrig at du nevner siviløkonom i emnet, som du bare kan studere på BI i Oslo. Du kan derimot studere siviløkonom på NHH, som krever et litt høyere snitt... Og så lar jeg noen andre svare på de resterende spørsmålene.. Lenke til kommentar
bruktCDplate Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Siviløkonom kan man vel studere i Tromsø og? Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Allmenn påbygg er egentlig gratis, som offentlig utdanning som oftest er. Men jeg tror du har brukt opp skoleretten din, så da må du nesten ta fagene som privatist. Det vil si at du kun går opp til eksamen og kun får en eksamenskarakter (ingen standpunktskarakter). Det vil si at du ikke får noen undervisning, men må lese til eksamen selv. Eksamen koster rundt 350,- per fag. Du kan betale for undervisning på privatskoler, for eksempel Sonans eller Bjørknes. Da koster det 5000-10000 kroner per fag. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Siviløkonom kan man vel studere i Tromsø og? Og en hel haug med andre steder i landet, ja. Lenke til kommentar
dlarah Skrevet 23. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2009 Allmenn påbygg er egentlig gratis, som offentlig utdanning som oftest er. Men jeg tror du har brukt opp skoleretten din, så da må du nesten ta fagene som privatist. Det vil si at du kun går opp til eksamen og kun får en eksamenskarakter (ingen standpunktskarakter). Det vil si at du ikke får noen undervisning, men må lese til eksamen selv. Eksamen koster rundt 350,- per fag. Du kan betale for undervisning på privatskoler, for eksempel Sonans eller Bjørknes. Da koster det 5000-10000 kroner per fag. Ja, det var det jeg var bekymret for. Men jeg mener jeg har hørt om at det er mulig og gå på offentrlig skole i form av kveldskurs eller noe, for de som er eldre og har brukt opp skoleretten sin. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Og du har vell rett på treårig skolegang? jeg har vell bare brukt to? eller teller læretiden som skolegang? Jeg viser også til at cedric sa det ikke gikk ann og studere til siviløkonom på bi. Går det da ann og ta økonom utdannelsen på bi, og siviløkonom utdannelsen på handelshøyskolen? Tusen takk for alle svarene til nå Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Allmenn påbygg er egentlig gratis, som offentlig utdanning som oftest er. Men jeg tror du har brukt opp skoleretten din, så da må du nesten ta fagene som privatist. Det vil si at du kun går opp til eksamen og kun får en eksamenskarakter (ingen standpunktskarakter). Det vil si at du ikke får noen undervisning, men må lese til eksamen selv. Eksamen koster rundt 350,- per fag. Du kan betale for undervisning på privatskoler, for eksempel Sonans eller Bjørknes. Da koster det 5000-10000 kroner per fag. Ja, det var det jeg var bekymret for. Men jeg mener jeg har hørt om at det er mulig og gå på offentrlig skole i form av kveldskurs eller noe, for de som er eldre og har brukt opp skoleretten sin. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Og du har vell rett på treårig skolegang? jeg har vell bare brukt to? eller teller læretiden som skolegang? Jeg viser også til at cedric sa det ikke gikk ann og studere til siviløkonom på bi. Går det da ann og ta økonom utdannelsen på bi, og siviløkonom utdannelsen på handelshøyskolen? Tusen takk for alle svarene til nå Jeg er ganske sikker på at lærlingstiden telles som skolegang. Du kan jo prøve å finne det ut i selve Opplæringsloven. Det andre du tenkte på er Voksenopplæringa. Jeg vet ikke om de tilbyr undervisnings i påbyggingsfagene. Du får nesten kontakte dem selv. Lenke til kommentar
JesperA Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Lærlingtiden teller som skolegang. Det vil si at du har brukt opp retten til offentlig skolegang. Jeg var i samme situasjon i fjord, og måtte dermed betale enormt mye for privatskole. Du kan eventuelt ta alt som privatist, men er mye du skal igjenom. Kveldsundervisning er vel rettet mot personer over 25 om jeg ikke husker feil, og de som ikke har brukt opp sin studierett. Jeg søkte på det også, og fikk plass i historietimene der. Resten var for de som hadde "studierett". Dersom du er over 23 år og har 5 år praksis/skole trenger du "bare" seks fag for å få gens. Husk at om du skal begynne på siv.øk må du ha R matte! Lykke til =) Lenke til kommentar
racin Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Hei Etter en litt for lang tid i utdannelsen min oppdaget jeg at utdanningsstien jeg hadde valgt var feil. Jeg trodde jeg ville bli tele og kommunikasjons montør, men dette var da ikke like gøy som de hørtes ut til. Ettersom jeg nå går i lære må jeg vente til lærlingkontrakten utgår før jeg starter med en ny utdanning. Planen er og gå almenn påbygg, men hvordan fungerer dette når jeg allerede har lærlingutdannelse? Kan jeg ta denne på vanlig vg3? Koster dette eventuelt noe? Å kan jeg ta dette hvor som helst i landet? Etter dette har jeg planlagt videreutdanning på BI i bergen, siden dama mi må ha en mulighet til å kunne studere medisin eller psykologi i samme by som jeg skal studere økonomi. Men hvor mye koster BI? det var relativt dårlig informert om dette på deres hjemmesider. Er mulighetene får og få jobb dårligere viss du har tatt utdannelsen din på BI? Er BI i bergen en bra skole? Hvordan er det med økonomi utdannelse i utlandet? Er det bra økonomi studier i land der det er typiske og utdanne seg til lege? Å hvilke karakterer vill være gjeldene når jeg skal søke meg inn på BI, bare de jeg får fra påbygg, eller også de karakterene fra de tidligere årene på videregående? Dette var mange spørsmål, å jeg forventer ikke nødvendigvis svar på alle, men viss du kan svare på noen så både takker jeg og bukker:) Hei. Jeg gikk også telekommunikasjon, fikk fagbrevet for 6 måneder siden, og begynner på allmenn påbygg om 2.5 uke Når du søker allmenn påbygg ved videregående, så søker du uten rett. Dvs. alle med ungdomsrett/voksenrett kommer før deg i køen selv om de har 2 i snitt. Ikke at det nødvendigvis betyr så mye, jeg var nr 80 på venteliste etter 1. inntak, men kom inn likevel på 2. inntak Etter allmenn gjelder noen karakterer fra VG1 og VG2. Det er alle elektro/yrkesfagene samt allmenn fag du ikke hadde på VG3 (Samf. fag, engelsk). Gym gjelder bare fra VG2. Etter den nyeste reformen så kan man ikke lenger få fordypningspoeng, og realfagspoengene er redusert. Dette er svært bra for oss som ikke har gått allmenn, mange av studiene har falt 5 poeng fra 2008 pga. dette. Så det skal ikke være umulig å komme inn på BI (Avhenger mye av VG1/VG2 karakterene, da de utgjør mesteparten av grunnlaget). Her finner du mye informasjon: http://www.samordnaopptak.no/info/poengber...fag_svennebrev/ Endret 29. juli 2009 av ylox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå