Gå til innhold

Gode oppladbare AA-batterier til en brukbar pris

Anbefalte innlegg

Jeg har vært plaget med at oppladbare AA-batterier enten har for dårlig kvalitet (fungerer 5 ganger og dør) eller at de er for dyre (200 kr for en 4-pakning av velkjent merke). Mine gode batterier som har vart i over 5 år har nettopp dødd så nå trenger jeg nye. Mine halvgode som har vart 2 år har også avgått med døden nylig. De møkkabillige fra Dealextreme fungerte bare noen få ganger før de døde.

Hvor får jeg kjøpt gode oppladbare AA-batterier i en brukbar prisklasse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte i høst noen Sanyo Eneloop. Disse imponerer stort, prisen er grei, og at de holder ladingen selv når de bare ligger ubrukt er VELDIG snedig, de har så lav selvutlading at de skal holde 80% etter et år uten bruk. Jeg bruker de i blitzen min, og siden den blir brukt lite er det greit med batterier som man slipper å lade ofte.

Holdbarhet over lengre tid vet jeg ikke, men så langt lover de godt.

Selv kjøper jeg de fra dealextreme, men har også sett de i norske nettbutikker.

( http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6807 )

Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til batterier fra Dealextreme pga dårlig erfaring. Jeg tror rett og slett de tar inn hva som helst, uansett hvor dårlig de er. Også er det vel en viss fare for at de blir stoppet i tollen hvis de ikke tilfredsstiller RoHS-direktivet.

Mine tidligere kjøp derfra er:

- Disse til 4,5 dollar. Det er de halvgode som døde etter ca 2 års bruk.

- Disse til 10 dollar som sluttet å fungere etter noen få gangers bruk. (De er også mistenkelig lette. Får nesten følelsen av at det er noe tomrom inni de)

PS. Det høres ut som det er litt bortkastet å bruke oppladbare batterier i blitsen din. 8 First Price-batterier til 20 kroner hadde sikkert holdt et par år. Nå betaler du ca 88 kr for et par oppladbare som sikkert bare blir ladet et par ganger før de avgår med døden etter et par år.

Lenke til kommentar

Joda, men Sanyo er jo et godt merke, og orker ikke lete fram de på andre nettbutikker når dealextreme sin beskrivelse er grei.

Eneloop-batteriene kjennes faktisk tyngre ut enn GP-batterier til 200,- for en 2pack i vanlig butikk her.

Uansett, om lav intern resistans og lav selvutlading er viktig (stort sett i alle tilfeller der man bruker det på elektronikk utover enkle fm-radioer) så bør du se etter dette, behøver ikke å være dyrere, og det at ladingen holder seg er veldig snedig.

Lenke til kommentar

...tilbake fra ferie :) Kjøpte 24stk Cotech batterier (AA) til leketøybruk. Er ladet opp en rekke ganger (estimert 200g) uten at noen har dødd. Har dessverre ikke samme erfaring med Goldpeak (GP)og Duracell . Noen av disse har tatt kveld etter 20-50g lading. Ulempen med Cotech batteriene er at de trenger å lades litt oftere :roll:

Lenke til kommentar

Kjører selv GP sine fra Elkjøp til mitt bruk, svært god kvalitet så langt, har byttet ut enkelte men at batteri celler dør skjer, dog har de holdt ut i noen år.

Ellers er Sanyo celler gode, bruker foretrekker Sanyo eller Intellect i airsoft sammenheng, de er dyre men funker svært bra med god levetid og lav intern motstand.

Lenke til kommentar

Har erfaring med GP NiMH 2500. disse er jeg rett og slett skuffet over. de kostet ikke så mye men i en pakke av 8 var 3 defekte. Laderen som fulgte med var heller ikke mye å skryre av. De holder ladingen helt greit men ikke bra, og av de som fungerer klarer de ikke gi nok strøm til det jeg kjøpte de til. men helt ubrukelige er de ikke. Når de er fulladet er de på ca 1,25V og synker jevn nedover.

Varta Accu har derimot bedre volt (1,3) og ingen defekte i en pakkning av 4. Men disse avviste kameraet mitt (pentax k200d) til tider klarer jeg å ta noen bilder med de, men det er ikke over 100 bilder. Her vet jeg ikke hva problemet er, fordi de er langt ifra tomme når kameraet avviser dem. Noen som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...