Gå til innhold

Bruktverdi på Nikon D40-hus? Hva burde bli neste steg?


Anbefalte innlegg

Tror egentlig ikke folk kjøper kun D40 hus. D40 er et kamera med stort sett førtegangsbrukere. De har gjerne ikke objektiv fra før.

Jeg kunne tenkt meg et D40 hus som en rimelig backup eller i tillegg til D300 med et annet objektiv på i situasjoner der jeg ikke rekker å bytte. 6mp holder til moderate forstørrelser så det er jo i grunnen greit nok.

Endret av shakudu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kikket mer og mer på nytt kamera, men er litt usikker på hva jeg burde velge. Det er vel D90 eller D300 som er mest aktuelt. Har skjønt at D300 er et kamera i en helt annen klasse enn D40, både hva kvalitet og funksjoner angår. Regner med at jeg må sette meg enda mer inn i ting, men føler jeg begynner å få en del kontroll over D40`et mitt og tror jeg skulle klart å fått greit utbytte av D30 i starten, for så å lære meg mer etterhvert.

 

Vi det føles naturlig å gå fra D40 til D300, eller blir spranget for stort?

 

Har funnet D300 med 18-200mm VR, 50mm 1/8, SB-800 og 8gb minnekort til 13000,- på nettet pent brukt. Kan ikke være så ille pris det?

 

Hadde håpet å kunne få 3500,- for mitt D40 hus med 18-50mm og 50-200mm (uten VR) og SB-600. Er dette en overkommerlig pris? Kamerahuset med objektivene var nye i des 08, blitsen er ny i mars 09. Alt er pent brukt.

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar

Først og fremst, spranget er overhodet ikke for stort, så lenge du skjønner begrensningene i D40'en, og du kjenner den inn og ut. Jeg var i akkurat samme båt som deg, og landet på D90 fordi den var 2000 billigere, og har _nesten_ samme funksjonalitet som D300.

 

Hovedforskjellene mellom D90 og D300 slik jeg ser det:

 

-D300 har 51 fokuspunkter, D90 kun 11. Dog dette er kun mellompunkter og er strengt tatt ikke veldig viktig.

 

-D300 er værtett og mer solid (og tyngre og større)

 

-D300 kan benytte seg av den trådløse utløseren ML-3, det er ingen inngang for denne på D90

 

-D300 klarer fler bilder i sekundet, og enda fler om du fester på batterigrepet.

 

-D90 har videofunksjon. Ikke veldig bra utført, but still.

 

 

Synes ikke 13000 var dritbillig, men du får helt klart mye fotoglede med det utstyret der.

 

Men igjen fraråder jeg deg å selge D40'en, ihvertfall ikke selg SB-600'en, det er morsomt med flere blitser :)

Lenke til kommentar

D300 kan gjøre det aller aller mest uten å måtte gå inn i meny. En av de viktige differansen mellom D90 og D300 etter mitt syn. D90 kan også gjøre mye via knapper på kamerahuset, men somregel er det ikke dedikterte knapper for de forskjellige funksjonene, ofte kombinasjonsknapper som kan være kaotisk når man trenger å endre på ting fort uten å se.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Hvilken ting kan D300 gjøre som ikke D90 kan uten å gå i menyen?

 

edit : det eneste jeg kommer på er speillås.. :ninja:

D90 kjører kombinasjonsknapper. Studer brukermanual for D90 og D300. Videre som tidligere nevnt, D300 har intervall, lysmåling med objektiv uten CPU, X-sync kontakt, MB-D10 vertikalgrep mulighet med EN-EL4a/AA og 8 bilder/sek, overlegen AF og 51 fokuspunkter, overlegen lysmåler, 100% søker, overlegen prosesseringshastighet, værtetting og byggekvalitet, støtte for tredjeparts GPS enheter, AF-tuning pr objektiv++++

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Kombinasjonsknapper? At jeg må holde inne lysmålingsknappen for å kunne velge hva slags lysmåling jeg skal bruke med betjeningshjulet? Takk og lov for det, ihvertfall.

Ta ISO-knappen på D90 vs D300 f.eks, på D90 har denne knappen forskjellig funksjonalitet om man har forhåndsvisning vs bildetagningsmodus. D300 har en rekke knapper der modus-hjulet er på D90. Modus hjulet på D300 er borte og man har under disse knappene hjul for å velge S, CL, CH, MUP, Liveview osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...