Gå til innhold

Bruktverdi på Nikon D40-hus? Hva burde bli neste steg?


Anbefalte innlegg

Har hatt mitt første speilrefleks i noen måneder nå og har forsåvidt vært veldig godt fornøyd, men jeg merker at jeg skulle hatt et hus med litt mer fart i. Til "vanlige" bilder fungerer D40 ypperlig, men når jeg f.eks tar bilder i mørket (spesielt uten blits, med høy ISO-verdi), blir ikke resultatet veldig bra og når jeg nå vurderer et fastobjektiv så må jeg ut med litt ekstra penger for å kunne få autofokusmotor i objektivet siden D40 ikke har dette i huset. Da tenkte jeg at jeg likegodt kunne bruke de pengene på et nytt hus.

 

Huset er kjøpt nytt i des 2008 og er meget pent brukt. Ikke noe å utsette på det i det hele tatt. Jeg vurderer å selge dette for å kjøpe nytt hus, men er usikker på hva det er verdt? 1000? 1500?

 

Og hva syntes dere jeg burde kjøpe som neste hus?

 

Vil holde meg til Nikon siden jeg skal beholde objektivene jeg har, og det er D60 som jeg ser som mest aktuelt nå. Det er kanskje ikke veldig stor forskjell på dette og D40, men det har ihvertfall autofokusmotor i huset, 4mp mer (vet at det kun har noe å si om man skal forstørre) og jeg antar at det meste er oppgradert fra D40.

 

Ser at D60-huset koster 3500,- nytt, da burde det vel være mulig å få det til ca 2000-2500,- brukt?

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil holde meg til Nikon siden jeg skal beholde objektivene jeg har, og det er D60 som jeg ser som mest aktuelt nå. Det er kanskje ikke veldig stor forskjell på dette og D40, men det har ihvertfall autofokusmotor i huset, 4mp mer (vet at det kun har noe å si om man skal forstørre) og jeg antar at det meste av innmaten er oppgradert fra D40. Ser at D60-huset koster 3500,- nytt, da burde det vel være mulig å få det til ca 2500,- brukt?

 

D60 har IKKE autofokusmotor i huset, da må du opp på D80/D90.

Lenke til kommentar

Siden D60 ikke har fokusmotor i huset, så jeg ville heller ha sett etter en brukt D90 eventuelt en brukt D300.

 

D60 bruker tilnærmet samme sensoren som D200 og D80, og er ikke den helt store oppgraderingen fra 6 MP sensoren til D40/50/70, når det kommer til ISOytelse. Det var først med 12 MP sensoren som sitter D300 og D90 at ytelsen på høy ISO gjorde et solid byks.

Lenke til kommentar

Du må gå fullformat om du virkelig skal få bedre boost i ISO-ytelse. JPEG-motorene er blitt bedre, men sensorene har ikke gjort noen kvantesprang. Du kommer igang med fullformat fra ca 21 500 nytt, eller 10 000-12 000 om du går for en brukt Canon 5D + et greit objektiv.

 

Det er nok bedre om du kjøper litt lyssterk optikk til D40'en din. Evt kan du kjøpe en ekstern blitz og en påmonterbar softbox dersom du bare misliker "rabbit in the headlights"-looken du får når du bruker innebygget blits.

Lenke til kommentar

Æsj. :p

 

Men det var 2 år gammelt da, mitt er jo ikke ett år en gang.

 

Hva tror dere D40-huset er verdt?

 

Edit: Ser at D200-hus selges for 3500,- på nett. Er dette en grei pris? Og finnes det en side hvor jeg kan sammenligne mitt nåværende kamera mot dette? Slik at jeg enkelt kan se forskjellene?

 

Og er det slik at alle Nikon/Nikkor-linser passer til alle Nikon-hus?

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar
Edit: Ser at D200-hus selges for 3500,- på nett. Er dette en grei pris? Og finnes det en side hvor jeg kan sammenligne mitt nåværende kamera mot dette? Slik at jeg enkelt kan se forskjellene?

 

Og er det slik at alle Nikon/Nikkor-linser passer til alle Nikon-hus?

 

Her er enkel samanlikning på dei tekniske spesifikasjonane; dpreview.com. Ein fint brukt D200 er absolutt verd 3500 kr.

 

Stort sett alle Nikon/Nikkor passar alle Nikon kamerahus, med eldre optikk (AI og AIS) må du opp i d200/300 osv. for å få lysmåling.

Lenke til kommentar
Tror egentlig ikke folk kjøper kun D40 hus. D40 er et kamera med stort sett førtegangsbrukere. De har gjerne ikke objektiv fra før.

Har flere ganger vært fristet til å kjøpe et D40 hus pga at det er så lite og hendig, perfekt til turbruk sammen med f.eks 18-200 VR. I tillegg har det 1/500 sek blits synk som kan være kjekt å ha. :)

Lenke til kommentar
Har hatt mitt første speilrefleks i noen måneder nå og har forsåvidt vært veldig godt fornøyd, men jeg merker at jeg skulle hatt et hus med litt mer fart i. Til "vanlige" bilder fungerer D40 ypperlig, men når jeg f.eks tar bilder i mørket (spesielt uten blits, med høy ISO-verdi), blir ikke resultatet veldig bra og når jeg nå vurderer et fastobjektiv så må jeg ut med litt ekstra penger for å kunne få autofokusmotor i objektivet siden D40 ikke har dette i huset. Da tenkte jeg at jeg likegodt kunne bruke de pengene på et nytt hus.

 

Huset er kjøpt nytt i des 2008 og er meget pent brukt. Ikke noe å utsette på det i det hele tatt. Jeg vurderer å selge dette for å kjøpe nytt hus, men er usikker på hva det er verdt? 1000? 1500?

 

Og hva syntes dere jeg burde kjøpe som neste hus?

 

Vil holde meg til Nikon siden jeg skal beholde objektivene jeg har, og det er D60 som jeg ser som mest aktuelt nå. Det er kanskje ikke veldig stor forskjell på dette og D40, men det har ihvertfall autofokusmotor i huset, 4mp mer (vet at det kun har noe å si om man skal forstørre) og jeg antar at det meste er oppgradert fra D40.

 

Ser at D60-huset koster 3500,- nytt, da burde det vel være mulig å få det til ca 2000-2500,- brukt?

 

For å være realistisk så tror jeg nok 1500,- er hva man kan få igjen for D40 kit idag.

 

S

Lenke til kommentar
Det er i såfall kun huset jeg skal selge, hva tror dere kun huset er verdt?

 

Finner du noen som vil kjøpe et innstegskamera uten objektiv?

 

Uansett - for kun huset så er nok 1200-1500 en grei pris, litt avhengig av stand og antall ekponeringer og hast.

 

Edit: Kitobjektivet til D40 var uansett kjipe greier. Ville ikke plassert en 12mpx-sensor bak det.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
Det er i såfall kun huset jeg skal selge, hva tror dere kun huset er verdt?

Om du ikke har ekstremt stort behov for 1000-1500 NOK så er det jo også en mulighet å beholde D40. 2 kamerahus er alltid en fordel om noe skulle gå galt med det ene, eller du har et av dem til service/rens eller lignende (blir ting stjålet så tar det også fort litt tid før du får nytt). Kanskje din bedre halvdel har behov for kamera samtidig som deg?

 

Kort oppsummert: 1 ekstra kamerahus kan ha stor nyttverdi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...