Gå til innhold

Billig - Full HD?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med rett codec så vil du kunne dra det meste, det finnes enkelte filer som er dårlig encodet og derfor er ekstra tunge å decode. Prosessoren ville jeg muligens byttet ut med en Athlon II som trekker mindre strøm. Det skal såvidt jeg husker ikke være noe problem å bruke AM3 CPU på AM2+ socket.

Når det kommer til lagringsplass så er det jo mulig at han har en egen filserver hvor filmene ligger lagret, selv kjører jeg med 160GB på HTPCene mine, men planlegger en overgang til 80GB med de nye Intel SSDene.

Lenke til kommentar
Med rett codec så vil du kunne dra det meste, det finnes enkelte filer som er dårlig encodet og derfor er ekstra tunge å decode. Prosessoren ville jeg muligens byttet ut med en Athlon II som trekker mindre strøm. Det skal såvidt jeg husker ikke være noe problem å bruke AM3 CPU på AM2+ socket.

Når det kommer til lagringsplass så er det jo mulig at han har en egen filserver hvor filmene ligger lagret, selv kjører jeg med 160GB på HTPCene mine, men planlegger en overgang til 80GB med de nye Intel SSDene.

Har sett det nevnt tidligere at en Athlon II kan føre til at man må flashe bios med et AM2 kort. Jeg fant et greit et som er AM3 socket og har integrert grafikk kort. Dette er 790GX chipset: ASUS M4A78T-E, Socket-AM3

Lenke til kommentar

vis han skal bruke Stereo spiller det ingen rolle karakas

og jaSaabAero, velg Athlon II 250 i steden for Athlon II 7750

hvorfor? bruker mindre strøm (bingo!), yter bedre (bingo!) 45nm (bingo!)

kommer an på fullhd .mkv, noen er level 4.1 (støtter hardware dekoding), noen er level 5.1 (støtter ikke hardware decoding) osv

men du får veffal spilt av blu-ray i maskinvare på AMD 780G osv

Endret av wiak
Lenke til kommentar

gjør som meg og kjøp heller en Popcorn Hour A110 medieavspiller.. spiser alt av videoformater og drar fint 1080p.

Man kan putte inn internharddisk i den, eller så kan man hente over nettverket fra flere filservere. Eventuelt koble til minnepenn og ekstern harddisk.

ble lei av hele greia med en mediacenter pc..

2000,- inkl frakt fra komplett..

edit: har HDMI og optisk lydutgang. (Støtter også komponent,kompositt og s-video). Denne boksen har også innebygd funksjonalitet for avspilling fra youtube, diverse podcaster og internett-radioer.

Endret av PowerOfNow
Lenke til kommentar
vis han skal bruke Stereo spiller det ingen rolle karakas

og jaSaabAero, velg Athlon II 250 i steden for Athlon II 7750

hvorfor? bruker mindre strøm (bingo!), yter bedre (bingo!) 45nm (bingo!)

kommer an på fullhd .mkv, noen er level 4.1 (støtter hardware dekoding), noen er level 5.1 (støtter ikke hardware decoding) osv

men du får veffal spilt av blu-ray i maskinvare på AMD 780G osv

Nei, men siden han ikke har sagt noe om hva slags lyd han ønsker så tenkte jeg at det kunne vert greit å nevne, men i mine øyne er det uansett greit å kjøpe noe som bedre når det uansett koster omtrent like mye. Eneste ulempen med 785G er at den ikke ankommer før om 2-3 uker.

Og om du kjører med CoreAVC så får du vel HWA på absolutt alle filmene uansett gjør du ikke det da? Men da må du selvfølgelig ha ett Nvidiakort med støtte for CUDA. OG bildekvaliteten er heller ikke like god på.

Og de støtter vel 5.1 både i Windows og Linux om du har det rette utstyret og drivere.

Mener også å ha lest at ATi skulle implementere støtte for level 5.1 i sine UVD 2.0 kort for noen måneder siden.

Endret av karakas
Lenke til kommentar
gjør som meg og kjøp heller en Popcorn Hour A110 medieavspiller.. spiser alt av videoformater og drar fint 1080p.

Man kan putte inn internharddisk i den, eller så kan man hente over nettverket fra flere filservere. Eventuelt koble til minnepenn og ekstern harddisk.

edit: har HDMI og optisk lydutgang. (Støtter også komponent,kompositt og s-video). Denne boksen har også innebygd funksjonalitet for avspilling fra youtube, diverse podcaster og internett-radioer.

Absolutt interessant den saken, men har man ikke litt større frihet med en pc?

Lenke til kommentar

Absolutt interessant den saken, men har man ikke litt større frihet med en pc?

klart man har større frihet med en pc, men en pc koster mer og det er "alltid" noe mikk-makk for å få det til å spille slik man ønsker..

denne A110 boksen min spiller av alle filformater og dette i full HD, samt musikk, youtube og internett radioer. Bonus er at lyd går ut på optisk.

Så jeg har alt jeg trenger:)

Lenke til kommentar

Har en pundit jeg.

Ikke vært no mikkmakk her.. :)

Nøkkelsetning i posten over er "Jeg har alt jeg trenger"

Jeg trengte mer. :)

Kjøpt HTPC etter behov, det er mitt tips. Holder det med funksjonaliteten til en popcorn eller twix, ja så kjøpt det. Vil du ha en fullblods pc, ja så kjøp det.

Forøvrig kom min pundit på rett rundt 2500. Jeg hadde hdd og dvdleser liggende. Vil vel si at det er adskillig mye mer for pengene en popcorn. Men andre er kanskje uenige.. :)

Lenke til kommentar
Har en pundit jeg.

Ikke vært no mikkmakk her.. :)

Nøkkelsetning i posten over er "Jeg har alt jeg trenger"

Jeg trengte mer. :)

Kjøpt HTPC etter behov, det er mitt tips. Holder det med funksjonaliteten til en popcorn eller twix, ja så kjøpt det. Vil du ha en fullblods pc, ja så kjøp det.

Forøvrig kom min pundit på rett rundt 2500. Jeg hadde hdd og dvdleser liggende. Vil vel si at det er adskillig mye mer for pengene en popcorn. Men andre er kanskje uenige.. :)

alt etter behov:D

selv har jeg kjørt en avansert mediacenter pc..men etterhvert så ble det for mye knot og styr.. så gikk heller over til KISS --> PH A110.. keep it simple stupid:)

Lenke til kommentar

Du må ha et skjermkort som støtter PureVideo HD (Nvidia) eller UVD2 (ATI).

Nye billige grafikkort støtter dette.

Integrerte skjermkort som støtter dette:

Nvidia Geforce:

Interne grafikkort: 8200/8300/9300/9400

Dedikerte: 8400gs/8xxx/9xxx/2xxx

ATI Radeon:

Interne grafikkort: 780g, 790gx

Dedikerte: HD3xxx/HD4xxx

Lenke til kommentar

Vil du dra 1080p med minimalt av støy og strømforbruk så bør du vurdere et eget vifteløst nvidia-skjermkort med støtte for CUDA. Disse spiller av 1080p flytende samme hvilken cpu man har, og da kan du velge prosessor slik at det er mulig å kjøre den med minimal støy.

Noen lenger oppe påstår at CoreAVC/CUDA gir dårligere bildekvalitet; dette er tull. CoreAVC(med deblocking påskrudd) gir like bra resultat som en hvilket som helst annen h264-dekoder uten postprocessing.

1080P-filer som krever mer avspillingskraft er forøvrig IKKE dårlig enkodet, det er heller motsatt; siden de krevende filene har mer bitrate tilgjengelig og bedre komprimering får man et bedre bilde med de.

Dedikerte avspillere begrenser seg som regel til L4.1, noe som er litt kjipt om man forventer at de skal spille alt av nedlastet materiale uten problemer.

Lenke til kommentar
Dedikerte avspillere begrenser seg som regel til L4.1, noe som er litt kjipt om man forventer at de skal spille alt av nedlastet materiale uten problemer.

VDPAU støtter L5.1 og er støttet av XBMC under linux :)

Edit: Så hvis du vil ha det beste fra begge verdner velger du hovedkort med integrert Nvidia kort (for Cuda og PhysX). Og dedikert skjermkort Radeon HD4670 for "best" post prosessesering (deinterlacing/oppskalering) av SD filmer.

(Burde iallefall virke i teorien).

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...