delete_this_account Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Sjekk dette: Har tenkt på å bygge vannkjølesystem med 2 pumper og 2 seperate vann-system. Det første systemet (System1) skal inneholde kaldt vannpekasol, hvor mange minusgrader vet jeg ikke enda, men har tenkt å bruke endel peltierelementer. Det andre systemet (System2) skal kjøle peltier for så å bli kjølt ned i en radiator på toppen. Dette vannet blir vel varmt, så er det noen som vet grensa for varm side på peltier? Det som er stilig her, er at jeg lager bare 2 store vannblokker som ligger mot hverandre, med peltieren i midten. Da kan det kalde vannet (System1) kjøle ned cpu'ene, grafikk-kort, ram og chipset. (Er det noen som vet temp-grensene for eheim 1048?) Pumpene kan jeg vel koble slik: Den som pumper System1, kan kobles rett før peltier, så den ikke blir så j****g kald. System2-pumpa kan kobles rett etter radiatoren, så den ikke blir så j****g varm. Kan vel overklokke noe ekstremt med dette systemet :smile: Jeg vet at isolering blir en vanskelig jobb, men ingen jobb er FOR vanskelig. Alt er mulig (bortsett fra å motstride naturlovene). Mange vil nok tenke: Det går jo ikke an å overklokke det hovedkortet. Overklokker litt nå med CPUFSB 2.2.2, klarer 144Mhz. Klarer nok 150Mhz senere. Multiplieren skal jeg justere direkte på CPU'ene: http://www.ocinside.de/index_e.html?/html/...p_painting.html Og husk: halve gleden med datamaskinen, er å modifisere, koble, teste, konstruere og div..... Så, hva synes dere om stor-prosjektet mitt? _________________ Chieftek Dragon Med Black Tyan Tiger MP S2460 Dual Athlon MP1600+ 640Mb TwinMos PC2100 DDR Creative GeForce 256 DDR (155/360) Creative SBlive 1024 160(20+60+80)Gb Western Digital +Snart vannkjølt system [ Denne Melding var redigert av: Hellstorm på 2002-01-23 22:06 ] Lenke til kommentar
eSik Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Mitt prosjekt: Cold Fusion fra http://www.maxxxpert.com ... Og så bygge vannkjøling til chipset, gpu, ram og ddr-ram med radiator i frysern :razz: Bare for å sette deg på en idè liksom Lenke til kommentar
daho Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 fin ide. jeg har en sånn ide, la tanken stå i en fryser 1 meter fra pc'en, med sterk pumpe. Bruk frostveske. Lenke til kommentar
delete_this_account Skrevet 23. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2002 Ja, kult det, men da har du ikke en transportabel maskin til LAN-parties og helge-spilling (som det saktens er endel av, ja) Systemet skal også lages litt støtsikkert, slik at ingen deler henger løst. Lenke til kommentar
qwerty Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Jeg vil absolutt anbefale å bruke fryse metoden. Dette garanterer jeg (egen erfaring) at er mye mer effektivt enn peltier elementer og med mye lavere strømforbruk enn med TECs. Eneste problemet er å finne en driftsikker vannpumpe som tåler minus 30 grader. Alle pumpene jeg har prøvd til nå virker IKKE ved slike temperaturer. Lenke til kommentar
delete_this_account Skrevet 23. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2002 Quote: On 2002-01-23 23:20, qwerty skrev:Eneste problemet er å finne en driftsikker vannpumpe som tåler minus 30 grader. Alle pumpene jeg har prøvd til nå virker IKKE ved slike temperaturer. Hvilke pumper har du prøvd? Hadde tenkt på eheim-pumpe. Lenke til kommentar
blackice Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Quote: Hellstorm skrev (2002-01-23 21:53):Sjekk dette:Har tenkt på å bygge vannkjølesystem med 2 pumper og 2 seperate vann-system.Det første systemet (System1) skal inneholde kaldt vannpekasol, hvor mange minusgrader vet jeg ikke enda, men har tenkt å bruke endel peltierelementer.Det andre systemet (System2) skal kjøle peltier for så å bli kjølt ned i en radiator på toppen. Dette vannet blir vel varmt, så er det noen som vet grensa for varm side på peltier?Det som er stilig her, er at jeg lager bare 2 store vannblokker som ligger mot hverandre, med peltieren i midten. Da kan det kalde vannet (System1) kjøle ned cpu'ene, grafikk-kort, ram og chipset. (Er det noen som vet temp-grensene for eheim 1048?)Pumpene kan jeg vel koble slik: Den som pumper System1, kan kobles rett før peltier, så den ikke blir så j****g kald. System2-pumpa kan kobles rett etter radiatoren, så den ikke blir så j****g varm. Har tenkt på det samme en stund selv, så de solgte ferdig komplett sett på coolcomputer, det var med 3stk 80w peltier, da oppnådde man ca 10-15grader under romtemp, kobler du på flere eller kraftigere elementer enn dette så burde du jo klare rundt 0grader. Men så får du problemet med strøm til alt dette, å få plass til alt i kabinettet. Jeg har kommet fram til at hvis jeg kjøper inn 4stk chiftec 340w strømforsyninger så blir ikke det så altfor dyrt, men da blir det plassproblem for å få alt inn i kabinettet, så jeg kommer til å måtte lage en kasse for å komprimere samt å sette inn en større vifte 120mm på 5V =stille Et annet problem som jeg har kommmet fram til er radiatoren. Har gigant radiatoren fra 3dfxcool, setter jeg på en extra radiator så blir vel ikke den vanlige vanntemperaturen så veldig mye høyere en romtemp. kabinettet er foresten et Chiftec server tower i Blått :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå