Gå til innhold

SCSI og lyddemping, og et par andre generelle SCSI-spørsmål

Anbefalte innlegg

Lurte på om det er noen her som har vært borti en støydempet 15k harddisk? Ser at lydnivået ligger oppunder 50dbA, kan bli litt i drøyeste laget for meg som sitter og holder meg for ørene med 2xWD1200JB...

En annen ting jeg lurer på er om man med en mellomstor (er det 36,7GB de er) SCSI-disk får så stor økning i ytelse at det forsvarer å kjøpe det i stedet for en raptor (selvsagt som systemdisk)? Og hvor stort potensiale har egentlig S-ATA de nærmeste årene? Hva i all verden er (ytelses)forskjellen på hhv 68 og 80 pins SCSI?

Jeg innbiller meg at om en skal kjøpe SCSI-disker nå så bør de være Utra-320, en Ultra 160 vil vel være marginalt raskere enn en SATA150, vil den ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er ute etter en stille maskin så er neppe scsi veien å gå. Bruker selv en 15k rpm disk i mitt system og den ligger på rundt 40 db. (Ikke at det plager meg...)

En mellomstor SCSI disk vil gi deg en merkbar økning i ytelse, spesielt med 15k rpm. I form av raskere respons, kortere installasjonstider etc. Men forskjellen er ikke veldig stor og den vil i aller høyeste grad koste. Husk at SCSI disker er også av bedre kvalitet og vil normalt sett holde mye lenger enn en ATA disk.

Vedr. grensesnitt: Husk at dagens raskeste disker klarer å levere nesten 80 MB/s (15K rpm SCSI) mens kontrollerene takler mye mer. Så båndbredden til kontrolleren er stort sett bare interessant hvis du skal bruke flere disker. S-ATA kommer til å ta mer av når S-SCSI blir lansert. Grunnen til dette er at man kan koble S-ATA disker til en S-SCSI kontroller (Ikke omvendt). Dvs at man kan kjøpe raske SCSI disker til system og billige S-ATA disker til data feks.

Det er ingen forskjell i ytelse på 68 og 80 pins SCSI. 80 pins er (vanligvis) hotswap disker.

Hvis du skal kjøpe SCSI i dag så er det nok greit å kjøpe U320 ja, hvis ikke du kan få tak i en brukt U160 da. Som tidligere sagt så vil du neppe oppleve noen forskjell på de to. Hvis du ikke bruker mange SCSI disker da. Det skal sies at det er en protokoll forbedring på U320 som gjør at den kan behandle enda flere kommandoer enn U160, men til vanlig bruk vil ikke dette merkes.

Ok, håper det dekker det meste. Og bare spør hvis du lurer på noe.

Daius

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...