timotei Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Hvilke dekk støyer minst? Endret 23. juli 2009 av timotei Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 de med mykest gummi... har god erfaring med både pirelli, dunlop og nankang deg når det kommer til støy. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 De dekkene som støyer minst er de som har færrest hull i mønsteret. Alle overganger mellom "øyene" er de som lager lyd. Det gir da resultat at du må velge mellom dekk som er gode når det er mye vann i veien eller som støyer lite. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 må si at jeg ikke har opplevd det slik gxi, men vet jo at det er slik det er på generelt grunnlag. men du må også ta med hardheten på gummien for å få det mer nøyaktig. to dekk med likt mønster men forskjellig hardhet vil støye forskjellig og slites forskjellig. det kjipe er jo at de myke dekkene som støyer minst er de som slitest fortest. har kjøpt "billig" dekk til fronten en gang til en peugeot 206 1.6 s16 var noen 500Kr dekk av merke jeg ikke husker og de dekkene støyet mye mer en pirelli 9000 dekkene som sto på. gjorde det samme til bakakselen på 190E jeg hadde og da ble det merkbart mye mer støy, men merket ikke stor forskjell på pirellei, ,-dunlop eller nankang dekk til den bilen i prisklassen rundt 1000,- kriteriene mine for dekk kjøp er: 1. skal være gode på våt vei/mye vann(har gått front til front en gang grunnet vannplaning ikke lysten på å gjør edet igjen) 2. aldri de billigste dekkene! Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Bredde og mønstertype har også litt å si. Asymetriske mønstre støyer mindre. Smalere dekk støyer mindre. Selv kjører jeg på Continental Premiumcontact 2, som i tester scorer godt på støy; i praksis bråker de merkbart mer enn vinterdekkene mine, Continental Vikingcontact 3. 16" vs 14" og litt breddeforskjell utgjør litt, men største forskjellen er mykheten i gummien. (Som en liten anekdote: gxi's utsagn stemmer ikke her, premiumcontact 2 har vesentlig mer sammenhengende mønster.) Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Har du sett på sommerdekktesten på NAF? http://www.naf.no/Forbrukertester/Dekk/Dek...rdekktest-2009/ Før helga gikk jeg fra 225/45-17 til 205/55-16. De gamle dekkene var av merket Regal som er noe billiggreier. De nye er Continental Premiumcontact 2. Forskjellen var stor! Det var merkbart mye mindre støy, komforten ble mye bedre, drivstofforbruket har jeg ennå ikke testet. Dessuten sporer ikke de nye dekkene. Lavprofildekk er hardere og er generelt mer støyende. Billige dekk støyer også ofte mer. Så hvis du vil ha lite støy, gå for mindre felg og mer gummi, og sats på anerkjente dekk. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Jeg kjøpte nettopp billige Strata-dekk til 550 kr. stykke med store felger og 215/40 i dekkprofil, men jeg er faktisk fornøyd. Syns ikke de støyer så mye Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Bare for å si litt av min erfaring i dekkbransjen og hva jeg har hørt fra _noen_100 kunder, så er det generelt sånn at Conti, Nokian og Michelin går igjen som de med minst støy.. Bare for å si det først, så er det ingen regel uten unntak! Michelin har tapt seg endel etter hva jeg har skjønt i det siste, også hva jeg har kommet fram til etter en del tester. Hva som spiller inn på støy? Fabrikant og modell Dimensjon Gummiblanding Mønster/mønsterdybde Hjulkassene på bilen din i forhold til resonans Det nytter ikke å sammenligne vinterdekkene med sommerdekkene. Piggfrie vinterdekk har stort sett veldig myk gummi, mye og fine serpinger som igjen sørger for lite støy og godt feste. Piggdekk derimot, bråker ikke mye mer bare pga. piggene de har også en hardere gummiblanding og mindre serpinger for å holde på piggene, så et piggdekk har mesteparten av feste i piggene, mens et piggfritt vinterdekk har det i gummi`n og mønsteret, derfor navnet friksjonsdekk som sikkert en god del av dere har hørt. Men, det jeg kan si som er typisk: Lavprofildekk støyer mer om du tar samme modell av f.eks 195/65-15 og 215/40-17.. Mykere gummi som f.eks Conti og Nokian slites som nevnt over her, fortere enn f.eks NanKang, men bråker vesentlig mindre. En del sier at du kan se kvaliteten på et dekk på støyen det lager, dette stemmer forsåvidt bra, men noen biler bryr seg nær sagt ikke om hva slags dekk som står på, da pga. hjulkassene.. Sist men ikke minst, så vil jeg si til alle med bil at dekk ikke er noe å spare penger på selv om fristelsen er stor da det kan være mange kroner å spare på det området, det kan ofte koste dyrt som stich_it nevnte litt om.. Det er tross alt det eneste mellom dere og bakken! Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Hei! Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og dermed vil det være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Om du ikke endrer emnetittel kan tråden bli stengt. Når endringen er gjennomført er det flott om du bruker -knappen ved dette innlegget slik at en moderator raskere får fjernet denne moderatormeldingen. Reaksjoner og spørsmål rundt moderering skal gjøres på PM, ikke i tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå