Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen har tips til valg av router/fw/nat/wlan boks til hjemmekontor ?

En slik boks vil trenge litt bedriftsfunksjonalitet (men det som trengs er jo standard i alle bokser nå idag), men også det som er attraktivt i hjemme, slik at man slipper å bygge "doble nett" rundtom i de 1000 hjem :) Altså bør det være .n wlan, enkel og grei config, slik at gamer'n i huset klarer å logge inn og åpne de porter han trenger i nat, gbit switch, støtte for minst 5-10 pc'er, og en routing kapasitet på 50/50mbit (siden mange har fiber linker rundtom).

Er klar over at de fleste Internett leverandører, leverer modem/router/wlan comboes, men det er ett fåtall av disse som ikke kan settes i bridge mode. Uansett vil .n wlan være aktuellt på slike lokasjoner. Både pga ytelse, og ikke minst rekkevidde.

Har hatt inne ett lite testparti av D-Link DIR-655 (jada, er til privatmarkedet, men spec'en dekket alle behov, og ennå litt. Har faktisk wan redundans via usb 3g modul med firmware oppgradering også), og heldigvis/uheldigvis, så sviktet den ene boksen i test-perioden. (wireless radio: init failed)

Support/garanti/RMA på D-Link sine produkter (hvertfall mot privatmarkedet), er rett og slett en trist og tragisk historie. Det har nå gått omtrent 1 måned siden 655'en sviktet, og status per idag, er at saken er slettet fra support portalen, og jeg har ikke fått noe tilbakemelding om hva som har skjedd i saken. (har mailet dem mange ganger og purret fram til jeg fikk sendt inn 655 med rma nummer for over 1 uke siden)

I dagens samfunn er oppetid, og responstid, betraktelig viktigere enn om det koster 1000,- eller 2000,- for en slik boks, og bortsett fra prisen, så har D-Link strøket med glans.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du virkelig skal ha ytelse på routingen, er vel kanskje disse aktuelle: http://www.cisco.com/en/US/products/hw/rou...s380/index.html

Ellers duger helt vanlige bokser fra ISP'er greit nok, men ytelsen er vel kanskje ikke den aller beste. Uansett tviler jeg på at du trøkker 50 Mb begge veier til enhver tid, blir vel heller små burst i trafikken.

Men de cisco boksene er dønn stabile, jeg hadde en hjemme som sto i 14 mnd uten reboot (gikk på UPS). Ellers er jo kanskje Fritzbox et altnernativ i den øvre prisklassen for privatmarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...