Gå til innhold

Hva er det verste med kristendommen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var viktig nok til å bli med i bibelen ihvertfall.

Så tok jo de kristne inn hele Jødenes Tanach da. Salmene var jo f eks jødenes bønnebok.

 

Fordi om det ikke er viktig å lese Høysangen, er det ikke viktig å lese hele Bibelen.

Hva er dette for logikk? Det følger ikke av at Høysangen ikke er viktig til at hele resten av bibelen heller ikke er viktig.

Ok, så det er viktig for kristne i dag å lese hele Bibelen, bortsett fra Høysangen da?

 

IMHO er jo høysangene noe av det kuleste med bibelen. Hvis du blar litt er det noen fantastisk gode eventyr der, særlig i GT. Nesten litt 1001 natt på LSD.

Det er jo en slags lang kjærlighetssang.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke rart. Hvis vi ser objektivt på det er jo kristendommen bare en sekt av jødedommen som tror Messias har vært innom, mens jødene fremdeles venter spent.

 

Alle religioner er faktisk veldig nært beslektet. Du kan praktisk talt tegne et familietre fra naturreligioner til scientologi, hvor alle endringer kommer av eksterne påvirkninger. Hvis ikke det er grunn nok til å være ateist vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Husk at sekt faktisk er et gammelt ord.

The word sect comes from the Latin secta (from Sectarius or sectilis) and refers to a scission or cut, as sects were cut away from the mainstream religion.

 

Og jeg kom frem til å være ateist fordi ingen gud har villet ha meg. Jeg har eksistert siden 1981, og hvis noen gud vil ha meg som fan er det bare å si fra, dette har jeg vært veldig klar på! Det er bare å vise seg i en brennende busk eller en ghostly apparition, så melder jeg meg inn.

Lenke til kommentar
Kristendommen er vel strengt tatt ikke en sekt når vi tar i betraktning at den er større en Jødedommen.

Løst definert kan kristendommen sees på som en sekt ja, det har ikke noe å si at den er større en jødedommen, for det er jødedommen kristendommen bygger på. Dere "rappet" messiasen som de enda flyr rundt og venter på... :)

 

Om du kom frem til å være ateist fordi du mener at religioner er nært beslektet, stoler ikke jeg mye på din resonneringsevne.

Det samme kan vel sies om din resonerings evne, da de aller fleste religioner går ut på å tilbe og er derfor nært beslektet.

 

Men tofagerl har rett, alt denne guden trengte å gjøre er et bittelite tegn på at han finnes og han hadde plutselig hatt ALLE i hele verden i fanklubben og ikke bare en sjettedel, slik han kan skilte med i dag....

 

Så slik jeg ser det gir dette to valg:

 

A) Det finns ingen gud.... dette er det standpunktet jeg har i dag, for det er ikke en dritt som tyder på noen gud, noe som ihvertfall for meg er betimelig da denne guden liksom skal ha skapt og laget absolutt alt vi ser...

 

B) Gud liker å steke folk nede hos kompisen sin nede helvette... i og med at det er så få i fanklubben hans i dag kontra det han kunne fått hadde han vist seg for oss tvilere og andre med andre guder er det en resonering jeg, og sikkert mange andre, har gjort meg.... GT tyder jo også på dette, der han aktivt og blodtørstig gikk inn for etnisk rensing og andre uhyrligheter i stor skale... men som han har gitt seg med i de siste to tusen årene, av en eller annen grunn... Men selv dette ville jo fått oss tvilere til å tro, hvor grufult det enn er!

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Kristendommen er vel strengt tatt ikke en sekt når vi tar i betraktning at den er større en Jødedommen.

Løst definert kan kristendommen sees på som en sekt ja, det har ikke noe å si at den er større en jødedommen, for det er jødedommen kristendommen bygger på. Dere "rappet" messiasen som de enda flyr rundt og venter på... :)

La oss spørre o' allmektige Kunnskapsforlaget:

1 religiøst samfunn som har skilt seg ut fra et større kirkesamfunn

 

Om du kom frem til å være ateist fordi du mener at religioner er nært beslektet, stoler ikke jeg mye på din resonneringsevne.

Det samme kan vel sies om din resonerings evne, da de aller fleste religioner går ut på å tilbe og er derfor nært beslektet.

Den skjønte jeg ikke helt.

 

Men tofagerl har rett, alt denne guden trengte å gjøre er et bittelite tegn på at han finnes og han hadde plutselig hatt ALLE i hele verden i fanklubben og ikke bare en sjettedel, slik han kan skilte med i dag....

Haha, et bittelite? Slik som en profet som stod opp fra de døde og gikk på vannet?

Lenke til kommentar
Men det skulle jo bare bittelitt til!

Vi kunne kanskje forventet oss et lite tegn i dag og ikke et tegn for to tusen år siden, som ikke på noen måte er stadfestet som noe tegn i det hele tatt. Tenk om jødene faktisk har rett, at jesusen din ikke har kommet enda og alt som står i NT er en gedigen bløff? Har du noensinne tenkt den tanken?

 

Den skjønte jeg ikke helt.
Alle religioner går jo ut på tilbedelse, gjør de ikke? De som tilber en og de som tilber flere guder gjør jo det samme, de tilber... Skjønte du nå? :) Endret av RWS
Lenke til kommentar
Men det skulle jo bare bittelitt til!

Vi kunne kanskje forventet oss et lite tegn i dag og ikke et tegn for to tusen år siden, som ikke på noen måte er stadfestet som noe tegn i det hele tatt. Tenk om jødene faktisk har rett, at jesusen din ikke har kommet enda og alt som står i NT er en gedigen bløff? Har du noensinne tenkt den tanken?

Og hvis denne jesusen kommer til å vise seg i dag, så vil vi vel gjennomskue bløffen med en gang. Det klarte de ikke for 2000 år siden.

Lenke til kommentar
Men tofagerl har rett, alt denne guden trengte å gjøre er et bittelite tegn på at han finnes og han hadde plutselig hatt ALLE i hele verden i fanklubben og ikke bare en sjettedel, slik han kan skilte med i dag....

Haha, et bittelite? Slik som en profet som stod opp fra de døde og gikk på vannet?

Han forsvant i beste fall fra graven, ikke noe mer. Og det er bare Bibelen som forteller om det, og det er nedskrevet flere år etter det skal ha skjedd. You do the math.

 

Et bittelite tegn i dag hadde vært nok ja. Hvorfor står han ikke bare opp igjen?

Lenke til kommentar
Men det skulle jo bare bittelitt til!

Vi kunne kanskje forventet oss et lite tegn i dag og ikke et tegn for to tusen år siden, som ikke på noen måte er stadfestet som noe tegn i det hele tatt. Tenk om jødene faktisk har rett, at jesusen din ikke har kommet enda og alt som står i NT er en gedigen bløff? Har du noensinne tenkt den tanken?

Jepp, tenkt den tanken med alle historiske dokumenter. Men når flere forteller samme historie vil det bli kreasjonistisk å kalle det en bløff.

 

Den skjønte jeg ikke helt.
Alle religioner går jo ut på tilbedelse, gjør de ikke? De som tilber en og de som tilber flere guder gjør jo det samme, de tilber... Skjønte du nå? :)

Å være kristen går ikke ut på tilbedelse nei.

 

Å være kristen går ut på å tro at Jesus er Guds åpenbaring til menneskene.

Lenke til kommentar

Så det du sier er at det ikke er DU som er til for jesus men jesus som er til for deg? Men det gikk da klart frem den gangen jeg var kristen at det eneste saliggjørende var å tilbe gud, jesus og det hellige spøkelse, så hva har skjedd? Hva er da vitsen med å tro på dette hvis du ikke tjener noe på det og det ikke følger fordeler med å tro på denne jesusen?

Lenke til kommentar
Så det du sier er at det ikke er DU som er til for jesus men jesus som er til for deg?

Yep, Jesus kom ned for menneskenes skyld.

 

Men det gikk da klart frem den gangen jeg var kristen at det eneste saliggjørende var å tilbe gud, jesus og det hellige spøkelse, så hva har skjedd? Hva er da vitsen med å tro på dette hvis du ikke tjener noe på det og det ikke følger fordeler med å tro på denne jesusen?

Javel. Definisjonen av ordet kristen består uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...