Gå til innhold

Nokia 5800 Xpress Music eller Sony Ericsson Xperia X1?

Anbefalte innlegg

Hei! :D

Jeg har nå klart å knuse min trofaste Nokia N95 8GB.

Jeg trenger en ny mobil...

Valget står mellom Nokia 5800 og SE Xperia.

Hvilken mobil har..:

... best batteri når man spiller av musikk/er på nettet?

... mulighet for å laste ned flest programmer og spill? (5800: Symbian OS v9.4, Series 60 rel. 5, XPERIA: WM 6.1 Professional)

... best video- og musikkspiller?

... best nettleser?

Hadde vært til STOOR HJELP, om noen kunne svart på ett eller flere av mine spørsmål! :D:D

Takker for alle hjelpsomme svar! :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke vært borti noen av disse selv, men er tilhenger av Windows Mobile så valget mitt hadde blitt Xperia X1. Du kan bruke TomTom Navigator på Xperia'n, noe som er langt bedre enn Nokia sitt gps-software. Generelt er vel begge modellene greie til hobbybruk, men Xperia vinner nok med OS'et sitt dersom du krever litt mer.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt 5800...

Touch-skjermen på X1 er helt grusom å trykke på. 5800 har bedre underholdningsdel enn X1...

Jeg har bare prøvd å trykke på dem, for jeg har dem ikke selv...

Har ei tante med 5800, og hu er fornøyd...

Har en onkel med X1, og han er veldig misfornøyd med den...

Lenke til kommentar

Takk for svarene! :D Så vet noen hvilken som har det beste program/spill utvalget? :D

Hvis 5800 er mer underholdning, mens xperia er mer business, burde egentlig 5800 passe meg, siden jeg er bare 16 og liker å ha masse underholdning på mobilen! :D :D

igjen, takk for svarene! ;)

Lenke til kommentar
OK! :D Da blir det vel en Nokia 5800 (eller kanskje N97, selv om den er litt for stor :p )

TAKK FOLKENS :)

Kan jo strø litt salt i såret, med å påpeke at den ene har hardware-specs som matcher de beste, mens den andre har HW som er noe foreldet. Tror egentlig ikke du kan sammenligne disse telefonen, da Xperia blir flere hakk opp fra 5800. N97 mangler også mye på HW-siden. Den har en foreldet og treg cpu, lite RAM, og etter manges mening en uheldig vinkel på skjermen når du slår ut tastaturet.

Til 4000,- finner du ingen telefoner som er i nærheten av å matche Xperia. Og det at du er 16, burde være midt i blinken for en slik telefon. Du kan nemlig legge inn uorginale ROM-er, slik at du kan tweeke den til å bli akkurat det du vil den skal være. Morsomt for små "datanerder" :)

Lenke til kommentar

Uheldig vinkel på skjermen? Tror nok de fleste er enige om at det er bedre!

Eneste negative må være ramen, om det faktisk bare er 128MB, men jeg har ingen problemer med hastigheten at all! Regner med du eier eller har prøvd en endel,siden du klager på dette?

Dessuten er Windowns mobile TREGT. Har tre kompiser som har HTC touch HD igjennom jobben, og alle er misforn0yde med farten, samt det faktum at mye grensesnittet tydeligvis er designet mtp. stylus.

Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar
Uheldig vinkel på skjermen? Tror nok de fleste er enige om at det er bedre!

Eneste negative må være ramen, om det faktisk bare er 128MB, men jeg har ingen problemer med hastigheten at all! Regner med du eier eller har prøvd en endel,siden du klager på dette?

Dessuten er Windowns mobile TREGT. Har tre kompiser som har HTC touch HD igjennom jobben, og alle er misforn0yde med farten, samt det faktum at mye grensesnittet tydeligvis er designet mtp. stylus.

Jeg har selvfølgelig prøvd N97, men ikke hatt den med meg hjem og studert den. Den uheldige vinklingen på skjermen er omtalt flere steder på nettet. Og at den har et foreldet OS, utdatert CPU, og lite ram gjør denne telefonen treg. Har du ikke sett hva som skjedde da Nokia skulle demonstrere multitaskin på N97? Ganske morsomt, spør du meg...

Nå har ikke jeg fått lekt noe særlig lenge med Touch HD heller, men det HW-messige skulle tilsi at den er alt annet en treg. Winmobile med SPB-mobileshell må oppleves. Stylusen trenger du ikke bruke, hvis du ikke absolutt vil. Personlig foretrekker jeg stylus når jeg surfer på nett, redigerer teskst o.l.

Lenke til kommentar

Selv ville jeg valgt Xperia x1 (ja, jeg har en selv).

Det er en sinnsyk telefon med muligheter til tusen.

Og som sagt før finnes det massevis med egenlagde roms som du kan installere med på telefonen.

Også kommer det jo også an på om du vil ha HW tastatur eller skjerm-tastatur.

men for å svare på noen av spørmålene dine:

... best batteri når man spiller av musikk/er på nettet?

- Har en kompis med 5800 som sier det er ganske grei batterilevetid sånn sett( det er jo trossalt en musikktelefon(delvis), så det sier forsåvidt seg selv). Mens X1 har en rimelig grei batterilevetid, jeg bruker WiFi støtt og stadig + at musikk spiller bortimot 1-2 timer hver dag. Jeg lader den annenhver dag (da fortsatt med ca. 40% batteri igjen).

... mulighet for å laste ned flest programmer og spill?

For N5800 sin del så aner jeg ikke noe om denne delen desverre, men x1 har jo masse muligheter på dette området m.t.p at det er wm os.

Kan eventuelt svare på andre spørsmål angående x1 om ønskelig. Men kommer an på om du allerede har kjøpt deg telefon:)

Får hvertfall håpe du blir fornøyd;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...