Gå til innhold

Burde livssyn vært mer en privatsak?

Anbefalte innlegg

Ja, tittelen taler for seg selv. Burde livssynet vårt være mer en privatsak? Mange får synet på en person radikalt endret etter å finne ut hva de tror eller ikke tror på. Hvordan ville det vært visst man holdt livssynet for seg selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, tittelen taler for seg selv. Burde livssynet vårt være mer en privatsak? Mange får synet på en person radikalt endret etter å finne ut hva de tror eller ikke tror på. Hvordan ville det vært visst man holdt livssynet for seg selv?

Dette er vel i seg selv en "privatsak" å avgjøre. Noen liker å snakke om det som opptar dem, andre gjør det ikke, og det er vel greit. Liker ikke tanken på at folk brenner inne med noe de synes er viktig. Noe annet er det med tid og sted.

Og så er det jo slik at de med de mest hårreisende meningene generelt har vanskelig for å holde kjeft. (Tror jeg da)

Personlig holder jeg kortene tett til brystet på jobb, og tar heller diskusjonene på nettet der folk bryr seg, og der jeg ikke risikerer uggen stemning.

Lenke til kommentar

Jeg var engang på en bibeltime der den som holdt det sa at det at livssynet er en privatsak bare er noe tull, han sa det veldig seriøst. Dette synes jeg var veldig rart, tenkte det måtte da være opp til hver og en å bestemme hvem som skal vite hva.

Lenke til kommentar
Jeg var engang på en bibeltime der den som holdt det sa at det at livssynet er en privatsak bare er noe tull, han sa det veldig seriøst. Dette synes jeg var veldig rart, tenkte det måtte da være opp til hver og en å bestemme hvem som skal vite hva.

Synes det er relevant innenfor kristendom egentlig. Man trenger ikke lese mye i nye testamentet før man skjønner at hovedpoenget er å spre budskapet, ikke ha en introvert privat tro.

For all del, det er greit for meg, men rent historisk er det med privatsak+kristendom en selvmotsigelse.

Lenke til kommentar

Livssyn er og blir en privatsak, så lenge ikke personen gir inntrykk av at dette bør allmenngjøres. Har mange venner som ikke har en tro, samt mange som har en tro. I begge leirer har noen valgt å holde sitt livssyn for seg selv (utenom i vennekretsen) og det skal og bør være deres valg. Selvfølgelig diskuterer vi av og til, men det er noe venner kan gjøre uten at vi ”hogger hodene av hverandre”. Grunnen for hemmeligholdelse kan ha sine årsaker i jobbsituasjon, familiære årsaker, ønsker ikke å stikke seg frem, m.m. Dette respekterer i alle fall jeg og synes også at andre skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Livssyn er og blir en privatsak, så lenge ikke personen gir inntrykk av at dette bør allmenngjøres. Har mange venner som ikke har en tro, samt mange som har en tro. I begge leirer har noen valgt å holde sitt livssyn for seg selv (utenom i vennekretsen) og det skal og bør være deres valg. Selvfølgelig diskuterer vi av og til, men det er noe venner kan gjøre uten at vi ”hogger hodene av hverandre”. Grunnen for hemmeligholdelse kan ha sine årsaker i jobbsituasjon, familiære årsaker, ønsker ikke å stikke seg frem, m.m. Dette respekterer i alle fall jeg og synes også at andre skal gjøre det.

Det er ikke snakk om å "hugge hodene av hverandre" men om at man ikke burde skjule sin tro og sin mening! Men det er selvsagt opp til hver og en hva de ønsker og gjøre. Og sånn for å gjøre det klart, så mener ikke jeg at man skal flagge sin tro hvor enn du går, men ikke stikk det under en stol og gjem den vekk!

Lenke til kommentar

Livssyn reflekteres i væremåte. Problemet er at mange mangler respekt for andres livssyn, alt ifra kristenfanatikeren som skal omvende alle til ateisten som diskriminerer alle som tror på en høyere makt.

Det er en privatsak, men når det påvirker hvordan man fremstår utenifra så skal det godt gjøres å ikke komme opp i situasjoner der man må dele litt av seg selv for at andre skal skjønne hvem du er.

Først når man er i kontakt med folk som ikke tåler at du har et gitt livssyn blir det problemer av det. Enkelte klarer ikke å la vær når de har en mulighet til å angripe. Det er respekten for andre som mangler, møter man noen med annet livssyn som klarer å diskutere saklig og vet hvor grensen går så er det ikke et problem, desverre er de en minoritet bland de som har sterke livssyn.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å "hugge hodene av hverandre" men om at man ikke burde skjule sin tro og sin mening! Men det er selvsagt opp til hver og en hva de ønsker og gjøre. Og sånn for å gjøre det klart, så mener ikke jeg at man skal flagge sin tro hvor enn du går, men ikke stikk det under en stol og gjem den vekk!

Og hva mener du med å vise til min post? Er litt usikker jeg?

Lenke til kommentar

- pluralisme

- demokrati

Derfor, med mindre noen har forandret meningen bak ordet «livssyn»:

Livssyn er en samfunnssak - livssyn er et ansvar.

Man trenger ikke nødvendigvis å sprade ropende rundt om hva man mener og tror, men man skal kunne forsvare det, man skal kunne se for seg at det styrer landet vårt.

Det at ikke alle klarer å respektere meningene til andre, eller leve med at andre har forskjellige meninger, er et problem, men jeg mener det er irrelevant for selve spørsmålet.

Lenke til kommentar
Livssyn er en samfunnssak - livssyn er et ansvar.

Det er veldig sant. Siden livssyn for en stor del handler om moral, og moral er et samfunnsliggende, så er det klart at andre menesker har legitim interesse av hvor man står selv i en del spørsmål.

Lenke til kommentar

Og hva mener du med å vise til min post? Er litt usikker jeg?

Du skrev "Grunnen for hemmeligholdelse kan ha sine årsaker i jobbsituasjon, familiære årsaker, ønsker ikke å stikke seg frem, m.m." Da sier jeg at jeg mener at man ikke hartr noen særlig grunn til å "hemmeliggjøre" det men at man burde stå for det man tror på! Beklager om jeg var uklar på det!

Endret av leialt
Lenke til kommentar

Livssyn er personlig, men bør ikke være en privatsak. Livssyn bør være åpent for debatt, og man bør krangle om det med andre til hver enkelt finner ut hva som er det beste, på samme måte som vitenskapsfolk gjør for å finne ut hva som til syvende og sist viser seg å være sant.

Lenke til kommentar
Livssyn reflekteres i væremåte. Problemet er at mange mangler respekt for andres livssyn, alt ifra kristenfanatikeren som skal omvende alle til ateisten som diskriminerer alle som tror på en høyere makt.

Det er en privatsak, men når det påvirker hvordan man fremstår utenifra så skal det godt gjøres å ikke komme opp i situasjoner der man må dele litt av seg selv for at andre skal skjønne hvem du er.

Dette er ikke i samsvar med mine opplevelser. Jeg synes selv at jeg må aktivt si det selv for at andre skal skjønne at jeg er kristen, mange kristne tror ofte jeg er en ateist.

Og personlig livssyn bør aldri kritiseres og diskuteres før begge går inn for det. Det kan virke respektløst og veldig upassende. Jeg diskuterer aldri en annen persons damesmak eller politisk tilhørighet før han selv tar det opp som tema, og han er interessert i min kommentar.

Lenke til kommentar

Nå drar du det ut av alle proposisjoner igjen.... Hva har dame saker eller politisk tilhørighet med livssyn å gjøre? Vi snakker her om livssyn, altså slik du ser verdens oppbyggning.

Om en religiøs tror at verden er 6 tusen år gammel, at vi er etterkommere av adam og eva som snakket med slanger og at verden for noen tusen år siden ble oversvømt av en global flod som tok livet av alle untett 8 stukker blir faktisk ikke min sak FØR vedkommende begynner i en stilling der dette er innvirkende årsak som går ut over meg. Da blir dette ingen privat sak lenger! Men hva den vanlige kristenmann måte tro og tenke i sitt daglige har jeg ikke noe med.

Og dette ser vi jo verden over, at så fort et av disse religiøse livssynet blir styrende så har ting en lei tendens til å gå til helvette, for grunnlaget blir rett og slett for tynt.

Livssyn er en privat sak så lenge man ikke legger urimelige ting til grunn i det offentlige som kan gå ut over andre, da er det ikke lenger en privat sak! Det er min mening... :)

Lenke til kommentar
Om en religiøs tror at verden er 6 tusen år gammel, at vi er etterkommere av adam og eva som snakket med slanger og at verden for noen tusen år siden ble oversvømt av en global flod som tok livet av alle untett 8 stukker blir faktisk ikke min sak FØR vedkommende begynner i en stilling der dette er innvirkende årsak som går ut over meg.

Men dette gjelder ikke for politiske syn? Om du er en anarkist eller en nazist?

Og dette ser vi jo verden over, at så fort et av disse religiøse livssynet blir styrende så har ting en lei tendens til å gå til helvette, for grunnlaget blir rett og slett for tynt.

Ja, bare se på Norge.

Lenke til kommentar

Absolutt. Men damer Ozi? :) Ser ikke helt på damer som et livssyn (vel, noen gjør sikkert det og...) Gjør du?

Ja, bare se på Norge.

og Norge har et religiøst syn på saker og ting....? Get real! :)

Lenke til kommentar

Ja, bare se på Norge.

og Norge har et religiøst syn på saker og ting....? Get real! :)

Vi har en statsreligion som er godt forplantet i systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...