Gå til innhold

Trenger virkelig HJELP til valg av nytt kamera..

Anbefalte innlegg

God kveld i stuen ;)

Har de siste dagene fått overtalt de som styrer familieøkonomien om at vi skal investere i et nytt kamera. Jeg bruker det for det meste på ferie og om vinteren, når jeg kjører ski (type twintip for den som lurte). Bruker det også i bursdager og forskjellige plasser med dårlig lys.. :hmm:

Som dere sikkert allerede har klart å trekke ut av disse stikkordene så vil jeg ha et kamera som..

.. kan brukes under dårlige lysforhold

.. kan brukes både om vinteren og sommeren (for det meste om vinteren)

.. tåler en støyt

.. ikke er alt for dyrt, ca 4500,-

.. kan kjøpes i vanlig butikk (ikke internett)

Det er noen modeller jeg allerede har løftet et ekstra øyelokk for..

Canon Powershot G10

Canon PowerShot SX10 IS/SX1 IS

Panasonic Lumix LX3

Nikon Coolpix P90

Jeg er ikke noen foto-ekspert, så jeg har bare tatt de som har kommet bra ut i tester og de som det har blitt sagt litt godord om.. :p

Er det noen dere ville anbefalt ut i fra de "kriteriene" jeg har satt? :)

Ja, jeg vet speilrefleks er overlegen når det gjelder lys osv, men det er litt for stort til mitt bruk :hm:

Takker så utrolig mye for alle svar :thumbup:

Endret av superslask1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja, kort oppsummert: dersom du klarer deg uten "masse zoom": kjøp LX3. LX3 har relativt gode støy-egenskaper og har et meget lyssterkt objektiv. Jeg er meget godt fornøyd med mitt LX3.

Dersom du må ha muligheten til å zoome inn på den fuglen som pleier å sitte på balkongen din; kjøp super-zoom kamera (SX10 e.l.). G10 kan vel kanskje sies å være et slags kompromiss mellom stort brennviddeomfang og bildekvalitet? G10 har større oppløsning enn LX3, og yter etter sigende bedre enn LX3 på laveste ISO.

LX3 er såvidt jeg vet det minste alternativet. Sjekk dpreviews test av entusiastkameraer.

Noen av mine LX3-bilder:

3145740118_25bb3225c7.jpg

3252863259_830857cf98.jpg

2986953079_cd0350cc48.jpg

Endret av sverrelerre
Lenke til kommentar

Takk for tipset :)

Var i byen i dag og så på kamera, men ingen hadde LX3 i utstillinga.. rart :hmm:

Fikk også øyne opp for et nytt et; Casio Exilim FH20.

Jo mer jeg ser deste verre blir det å bestemme seg, men ser ut som LX3 ligger høyest på ønskelista nå :grin:

Hadde vært fint om noen andre også hadde sagt sin mening..

Lenke til kommentar

Enig med Sverres innlegg, jeg tror også LX3 vili være et godt valg. Jeg tilhører selv de som lider av en nærmest sykelig hang etter kameraer som ikke ødelegger et ellers godt bilde med hauger av støy, og sikler derfor selv på et LX3. Jeg liker ellers Panasonics menyer og betjening svørt godt, da jeg har et "eldgammelt" FZ30 selv. Det sliter riktignok med støy så snart ISO settes over 100, men tar ellers meget gode bilder ved ISO 100.

LX3 kjenner jeg kun utfra omtale, men av alle de tester jeg har lest av det skrytes det hemningsløst av den oppsiktsvekkende gode lysstyrken, gode ISO-egenskaper, eksponeringskontroll m.m. Så omm ikke lang tele er et krav må dette være et godt valg.

De to Canon'ene du listet opp er ellers morsomme kamera men er vel heller ikke mest kjent for sine gode egenskaper i dårlig lys, og det er vel strengt tatt ikke Nikons ultrazoom heller. Jeg er klar over at jeg muligens leverer litt for mange innlegg vedr. egenskaper i dårlig lys, men siden du selv nevnte det som et bruksområde samt at jeg kjenner flere som har kjøpt kamera basert på tøfft utseende og tøffe navn, men blitt en smule skuffet over grøtete bilder.

Det spørs jo også litt hvor mye det haster med innkjøp. Nå har jo Fujifilm akkurat levert skryt om sine to nye, det kompakte F70EXR og det store ultrazoomkameraet S200EXR (store ultrazoom med mekaniske ringer for zoom og fokus er digg!), som ser svært spennende ut da deres EXR-teknologi ser ut til å ha noe for seg for å skape imponerende dynamikk i bildene, samt gode egenskaper i dårlig lys. Les omtale på Akam, Digit og DinSide Data.

Til Sverrelerre: Meget tøffe bilder du la med. Hadde du hatt testbilder i ulike ISO-settinger hadde det vært moro å se (send gjerne en PM)

Lenke til kommentar
Var i byen i dag og så på kamera, men ingen hadde LX3 i utstillinga.. rart :hmm:

(...)

Hadde vært fint om noen andre også hadde sagt sin mening..

Har hatt LX3 selv i ca. trekvart år, og ble fra første stund imponert over lysfølsomhet på både objektiv og sensor. I tillegg er objektivet skarpt, har godt over gjennomsnittet god vidvinkel og selve det å bruke kameraet er en fryd. Nå ligger speilreflekskameraet mitt mye mer hjemme enn før, fordi LX3 duger like godt i de fleste situasjoner.

Grunnen til at ingen har det i utstilling akkurat nå, er at det er umulig å få tak i. Det er utsolgt fra alle leverandører, så du må nok vente til det ankommer flere kamera til landet. Det i seg selv er jo et positivt tegn; kameraet er så populært at de ikke klarer å lage nok til å dekke etterspørselen :)

Lenke til kommentar
Grunnen til at ingen har det i utstilling akkurat nå, er at det er umulig å få tak i. Det er utsolgt fra alle leverandører, så du må nok vente til det ankommer flere kamera til landet.

Vel, MPX reklamerer for det i dagens Dagbla', og på deres nettsider har de 18 stk. på lager i skrivende stund. Riktignok sølvfarget, da sort er ventet inn første uken i august, men iallfall å oppdrive.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...