Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Laseroperasjon: Uavhengig vurdering av øyeleger

hallgeirl

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter her og vurderer laseroperasjon for å slippe å være avhengig av briller, og sitter og undersøker fordeler/ulemper samt mulige steder å få dette utført. Siden synet mitt kanskje er det viktigste jeg har vil jeg absolutt ikke la det være i hendene på noen som ikke er til å stole på 150%. Jeg lurer derfor på om det finnes en plass hvor man kan få litt informasjon om øyeleger, for eksempel om de har hatt mange klager, evt. hvor stor andel av pasientene som har hatt problemer, hvor profesjonelle de er (at de informerer godt om fordeler/ulemper selv om de tjener rått med penger på det) osv.

Pris er ikke det viktigste... jeg setter ikke synet mitt ut på anbud. :p

Jeg har lest en del bra om Trondheim Øyelegesenter (som forøvrig er ganske greit da jeg bor i Trondheim, og blir da lettere med tanke på kontroll og slikt), og Argus Øyeklinikk i Oslo. Er det noen som har erfaring med disse (negative og positive), og er det evt. noen andre klinikker som anbefales? Noen jeg virkelig bør holde meg unna?

Finnes det noen plass jeg kan henvende meg for informasjon om de forskjellige klinikkene for en uavhengig vurdering?

Jeg er takknemlig for alle svar som kan hjelpe meg i avgjørelsen!

Mvh

Hallgeir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ser etter den beste legen så er du nok i feil land. Den gutteklubben som opererer i Norge har ofte relativt lite erfaring i forhold til de ledende leger ute i Europa.

I forhold til de mer sjeldne komplikasjonene, som gjerne oppstår i en eller to av hundre, så ville jeg ikke lagt meg under kniven hos en lege som kanskje bare har operert oppunder 100 personer med det nåvæerende utstyret.

Det nyeste utstyret som brukes i Norge har vært her et års tid på det meste, med en teknologi som første gang ble brukt i 2003.

Fikk selv ordnet synet av en dyktig russisk lege som er en av de mer erfarne i Europa, ville anbefalt deg å gjøre litt mer research.

Er det Tyskland som lager utstyret? Polen, Tyskland, Latvia og noen andre land som jeg ikke kommer på i farten - huser noen dyktige leger.

Edit: Da jeg undersøkte dette selv, så kom jeg over et forum som gav tips om forskjellige leger. Jeg tror dette kanskje var britisk. Google det, jeg søkte på noe som handlet om komplikasjoner under/etter operasjoner.

Endret av Daehli
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Kjersti Lundkvist

Hei

Jeg har brukt briller i mange år og lenge vurdert laseroperasjon. Har googlet en del på området og kom over en bra side:

http://www.sesoptikk.no/blogg/3/laseropera...kers-erfaringer

http://www.sesoptikk.no/blogg/

Har mye info om risikoer, komplikasjoner og råd, skrevet av optiker med tydelig erfaring på området, som sikkert også kan kontaktes for informasjon og en uavhengig vurdering.

Hilsen

Kjersti

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...