2bb1 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 (endret) Hei og hå! Skal i armyen nå, men det blir vel en del dødtid så da kan det være greit å begynne litt mildt på studiene. Skal gå ved UiB til neste år, og er interessert i bøker til et eller flere av disse fagene: MAT111 - Grunnkurs i matematikk I Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Lærebok: Calculus, A Complete Course (7th edition)Forfatter: Robert A. Adams, Christopher Essex Forlag: Pearson Addison Wesley Pensum P.1-P.7 Kap.1 Kap. 2.1 – 2.10 Kap. 3.1 – 3.6 Kap. 4.1 – 4.6, 4.8 – 4.10 Kap. 5 Kap. 6.1 – 6.3, 6.5-6.7 Kap. 7.1, 7.9 Appendiks I Stoff som forutsetter bruk av MAPLE er ikke pensum. KJEM110 - Kjemi og energi Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Våren 2009:Lærebok: Raymond Chang: General Chemistry. The Essential Concepts. Fifth Edition Pensum og forelesningsrekkefølge: 5. Gases (ikke 5.6 – 5.7) 6. Energy Relationships in Chemical Reactions 14. Chemical Kinetics 17. Acid-Base Equilibria (ikke 17.5 – 17.8) 18. Thermodynamics 19. Redox Reactions and Electrochemistry 21. Nuclear Chemistry 7. The Electronic Structure of Atoms 9. Chemical Bonding I: The Covalent Bond (ikke 9.3) 10. Chemical Bonding II: Molecular Geometry and Hybridization of Atomic Orbitals 12. Intermolecular Forces and Liquids and Solids (ikke 12.4 – 12.5) 13. Physical Properties of Solutions MOL100 - Innføring i molekylærbiologi Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Våren 2008:Biochemistry (ISE) 6. utgave Campbell & Farrell Heile boka pensum, med unntak av: kap. 14, 17, 18, 19, 21, 23 og 24. NANO100 - Perspektiv i nanovitskap og -teknologi Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor EXPHIL - Examen philosophicum - seminarmodell Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Pensum Ex.phil., mat.nat-varianten Alfa Fjelland, Ragnar (2007) ”Universet er ikke slik det synes å være”. Filosofi og naturvitenskap i et historisk perspektiv. Oslo, Universitetsforlaget. Følgende kapitler er pensum for alfa-delen: - kap. 1-4; - kap. 5 f.o.m. s. 123 til s. 127 (frem til avsnittet ”Relativitetsprinsippet”), og fra s. 141 (f.o.m. avsnittet ”Keplers lover”) til s. 148 (frem til avsnittet ”Eksperiment og matematikk”); - kap. 6-7. Skirbekk, Gunnar (1999) Øko-etikk. Bergen, Universitetet i Bergen [kompendium]. Beta Fjelland, Ragnar (2007) ”Universet er ikke slik det synes å være”. Filosofi og naturvitenskap i et historisk perspektiv. Oslo, Universitetsforlaget. Følgende kapitler er pensum for beta-delen: - kap. 5 fra s. 127 (f.o.m. avsnittet ”Relativitetsprinsippet”) til s. 140 (frem til avsnittet ”Keplers lover”), og fra s. 148 (f.o.m. avsnittet ”Eksperiment og matematikk”) t.o.m. s. 161; - kap. 8-12. Pensumlitteraturen fås kjøpt på Studia. Noen som vet hvilke bøker som brukes i disse fagene (og hvor de kan kjøpes)? Edit: har funnet pensum til de fleste av fagene (lagt i skjul-tagger). Endret 20. juli 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 (endret) Hvor i lendet skal du? Hvis du skal til Troms kan du melde deg på den nettbaserte utgaven av exphil ved UiT. Den er gull! edit: Det tar du selvsagt gjennom Voksenopplæringa i leiren din etter at ting har roet seg litt (ja, de første ukene blir litt kaotiske). De låner deg bøker og alt du trenger, selv om egen laptop er et kjempeverktøy! Endret 20. juli 2009 av fredrikg- Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Skal til Ørlandet, like utenfor Trondheim. Men det er altså slike voksenopplæringsgreier ved alle militærbaser? Slik at jeg kan ta eksamen i exphil MENS jeg er i militæret, og dermed slippe exphil når jeg begynner ved UiB neste høst?? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Hvor i lendet skal du? Hvis du skal til Troms kan du melde deg på den nettbaserte utgaven av exphil ved UiT. Den er gull! Det kan han i hele landet. TS: Du kan definitivt ta exphil i militæret. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Det høres supert ut! Skal bli godt å få gjort unna exphil i rolige omstendigheter. Men er det noen som vet hvilke bøker som brukes i introduksjonsfagene i fysikk/matte/kjemi/molekylærbiologi, altså fagene jeg har listet i førstepost? Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Slik at jeg kan ta eksamen i exphil MENS jeg er i militæret, og dermed slippe exphil når jeg begynner ved UiB neste høst?? Bingo! @Herr Brun: Bare fordi internettvarianten faktisk er tilgjengelig overalt hvor internett er tilgjengelig ser jeg ikke poenget med å sitte på Ørlandet og være UiT-student, så lenge det kan unngås. Voksenopplæringa i leiren er veien å gå! Jeg bare tipset om at hvis han var dømt til den skjebnen i Nord-Norge fantes det en mulighet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Slik at jeg kan ta eksamen i exphil MENS jeg er i militæret, og dermed slippe exphil når jeg begynner ved UiB neste høst?? Bingo! @Herr Brun: Bare fordi internettvarianten faktisk er tilgjengelig overalt hvor internett er tilgjengelig ser jeg ikke poenget med å sitte på Ørlandet og være UiT-student, så lenge det kan unngås. Voksenopplæringa i leiren er veien å gå! Jeg bare tipset om at hvis han var dømt til den skjebnen i Nord-Norge fantes det en mulighet. De andre universitetene har ikke like gode (evt. ingen) ordninger for nettbasert exphil. Derfor brukes, i følge min voksenopplæringsinspektør (på BHFS), Tromsø-varianten overalt. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Da vet jeg hvertfall det nå. Imponerer meg at ikke andre universiteter har skaffet lignende utgaver, ettersom det burde være enkelt å lage. UiT sin variant krever 3 mennesker for å administrere, og bygger på forelesninger som ble filmet i 2005. Dårlig at det ikke er konkurranse på emnet for å heve nivået! Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Noen som går ved UiB og som kunne ha logget seg inn på linken under? https://studentportal.uib.no/fs-cron/pensum...10v&locale= Man må nemlig logge seg inn for å få se pensum i NANO100 våren 2008 Har funnet pensum på alle de andre fagene! Har lagt de i skjul-tag i førstepost. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Trur ikkje vi får brukernamn og passord før 11. August. Eg har i alle fal kun fått ei pin-kode så langt. Minn meg på det over 11. du, så skal eg sende deg. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 28. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2009 Okioki, prøvde å komme meg inn en bakvei ved hjelp av pinkoden, men det var ikke bare-bare. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Du kan jo prøve å sende mail. Du får garantert svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå