Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Støping i bad med varmekabler.

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg skulle pusse opp badet, og leid en murer for å støpe gulv for meg. Jeg gjorde alt klart.

Gammel betongulv nederst også kommer hønse netting (jord), videre varmekabler også primer etterpå

.. og venter på murer som skal støpe. Problemet et at murer kom aldri, og jeg leste om at primer skal ikke stå lengre enn 24 timer. Da prøvde jeg å støpe selv. I all hast, er jeg litt usikker om det var 5mm over varmekabler ( står på pakken). Jeg brukte Megaplan 20kg (Kjøpt fra Megaflis - Fiberarmert hurtigherdende avretningsmasse spesialtilpasset til våtrom )

Nå tør jeg ikke å legge på fliser for jeg er redd at det er mindre enn 5 mm, og det kan skje at det blir sprekker når jeg har satt på varmekabler. Jeg har tenkt å støpe et lag til .. men da er redd for at det blir for tykk og varme vil ikke komme opp til flisene.

Hva burdre jeg gjøre her ??? smøre på primer .. støpe et lag til. Eller bare legge på flis og krysse fingrene at det ikke sprekker ?? Eller om det er annet mulighet å gjøre ??

Takk for hjelpen.

Endret av yukomato
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er veldig usikker ville jeg støpt en gang til men mest sannynlig holder det du har gjort.

Har ikke jobbet med megaplan før men de produktene jeg kjenner til hadde ikke dette vært noe problem.

men, jo høyere du støper jo jevnere varme får du på gulvet.( nei ikke hvis du støper 2 meter osv)

Men husk at disse avrettningsmassene skjeldent tåler vann så den må overdekkes av membran.

Husk også at kablene ikke bør settes på før det har gått ca 6 uker.

Endret av eimo99
Lenke til kommentar

Jeg vurdere også å støpe et lag til, men har hørt at de ikke sitter ordentlig hvis jeg skal støpe tynt lagt (2-3mm til).. For fliselim og fliser kommer i tillegg .. Da bruker den nok mye strøm for at det skal bli varm i gulvet.

Badet er ca. 4kvm og varmekabler er av type 2.5mm tykkelse. Jeg har brukt 4,5 sekk 20kg megaplan ( de sier at ca. 2kg dekker 1mm på 1kvm). Litt matematikk beregning så dekker det det egentlig 10mm på 4 sekker.

2kg = 1mm = 1kvm

8kg = 1mm = 4kvm

80kg= 10mm = 4kvm

Er ikke det riktig ?

Planen min er slik da:

et lag med fuktsperre opp på betongen.

et lag med membram... legger fiberremse opp på membran som dekker hele gulvet ( for å sikre at det ikke sprekker opp fliser etterpå).

enda et lag med membran

fliselim

fliser

Høres det riktig ut ?? eller trenger jeg ikke fiberremse

Lenke til kommentar
Jeg vurdere også å støpe et lag til, men har hørt at de ikke sitter ordentlig hvis jeg skal støpe tynt lagt (2-3mm til).. For fliselim og fliser kommer i tillegg .. Da bruker den nok mye strøm for at det skal bli varm i gulvet.

Badet er ca. 4kvm og varmekabler er av type 2.5mm tykkelse. Jeg har brukt 4,5 sekk 20kg megaplan ( de sier at ca. 2kg dekker 1mm på 1kvm). Litt matematikk beregning så dekker det det egentlig 10mm på 4 sekker.

2kg = 1mm = 1kvm

8kg = 1mm = 4kvm

80kg= 10mm = 4kvm

Er ikke det riktig ?

Planen min er slik da:

et lag med fuktsperre opp på betongen.

et lag med membram... legger fiberremse opp på membran som dekker hele gulvet ( for å sikre at det ikke sprekker opp fliser etterpå).

enda et lag med membran

fliselim

fliser

Høres det riktig ut ?? eller trenger jeg ikke fiberremse

Utregningen stemmer.

Hvis du trekker ifra volumet kabelen utgjør vil du se at det er nok med betong til å komme 5 mm over kabel, de fleste avrettningsmasser går fra 3-40 mm men sjekk forsikkerhets skyld på den du har om det er nok å støpe ca 10 mm

Fiberremse bør brukes da det forhindrer at membranen sprekker hvis det blir små bevegelser i gulvet.

Den legges "vått i vått".

Husk at du også må ha fiberremse i overgangen mellom gulv og vegg samt alle hjørner i våtsonene.

Siden gulvet er mindre en 5 m2 er hele badet en våtsone hvis du har dusj der.

Endret av eimo99
Lenke til kommentar

Skal jeg sjekke spek. på posen eller om jeg har nok på gulvet ?? Hvis på gulvet da vet jeg ikke. Det er det som er usikkerneten min.

Hvis på pakkens spek. så står det slik:

1,7 kg tørr masse pr. mm pr. m2. Dvs. 1,7 kg gir 1 liter ferdig blandet masse som dekker 1 mm pr. m2

Maks. tykkelse: 40 mm pr. lag

http://www.megaflis.no/Avrettningsmasse/Megaplan_20kg.html

Her bruker de 1,7kg. og jeg har brukt 2kg. Men om jeg har brukt mye vann eller lite vann til blandingen. Det har kanskje noe å si ??

Da tror jeg at jeg følger rådet ditt å planen min. fiberremse over hele gulvet og mellom skjøtene (gulv/vegg) ..

Hva mener du med "våt i våt" eimo99 ??

På veggene har jeg isolasjon innerst og kommre rupanel også kommer våtromsplater .. Håper at det er sikkerhet nok :) Ellers har jeg en do, vask og dusj kabinett .. Da blir det minst mulig vannsprut .. mer av fuktighet da :)

Lenke til kommentar
Skal jeg sjekke spek. på posen eller om jeg har nok på gulvet ?? Hvis på gulvet da vet jeg ikke. Det er det som er usikkerneten min.

Hvis på pakkens spek. så står det slik:

1,7 kg tørr masse pr. mm pr. m2. Dvs. 1,7 kg gir 1 liter ferdig blandet masse som dekker 1 mm pr. m2

Maks. tykkelse: 40 mm pr. lag

http://www.megaflis.no/Avrettningsmasse/Megaplan_20kg.html

Her bruker de 1,7kg. og jeg har brukt 2kg. Men om jeg har brukt mye vann eller lite vann til blandingen. Det har kanskje noe å si ??

Da tror jeg at jeg følger rådet ditt å planen min. fiberremse over hele gulvet og mellom skjøtene (gulv/vegg) ..

Hva mener du med "våt i våt" eimo99 ??

På veggene har jeg isolasjon innerst og kommre rupanel også kommer våtromsplater .. Håper at det er sikkerhet nok :) Ellers har jeg en do, vask og dusj kabinett .. Da blir det minst mulig vannsprut .. mer av fuktighet da :)

Står det ikke noe minimum mm lag tykkelse? men siden det står max 40 mm regner jeg med at minimum er 3 mm så da trenger du ikke tenke på det.

Ang vannforbruk regner jeg med at du har brukt antall liter som står bak på sekken?

Hvis du har gjort det er det riktig.

Hvis du har brukt formye vann vil du kunne se det når det har tørket. Det ser ut som betongen flasser!!

1,7kg pr mm/m2 vil si at du med 4 m2 gulv og ca 90 kg masse har i snitt 13,3 mm støp pr m2

Vått i vått menes at du ikke kan la membranen tørke før duken legges på den skal limes med membran.

Gulvet skal være "100% " vanntett ca 15 cm opp på veggen. derfor skal fiberremser i overgangen mellom gulv og vegg rundt hele badet samt at du skal smøre membran opp så det er ca 15 cm opp på veggen.

Husk at membranen også må være tett opp/rundt terskel til badet.

Endret av eimo99
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

Jeg må spørre noe ekstra her. Jeg skal begynne å flise.

På veggene er det baderomsplater som på bildet oppe, så i utgangspunkt så trenger jeg ikke å ta på mer fuktsperre eller membran. Kun der det er skjøter,overgang eller skruer. Men gjør det noe om jeg tar på fuktsperre oppå platene ?? og på med membran etterpå over hele veggen. For jeg har kjøpt litt for mye membran (kan ikke byttes).

Annet spørsmål er når jeg tar på fuktsperre, hvor lang tid må jeg vente før jeg tar på membran (1/2 time ?)

Gjør det noe om jeg kan venter et par dager før jeg tar på membran ?

Etter jeg tar tatt på membran, kan jeg venter dager eller uker før jeg begynner med fliselegging .. eller må jeg begynne med fliselegging med en gang.

Takker og bukker for svar.

Lenke til kommentar
Hei,

Jeg må spørre noe ekstra her. Jeg skal begynne å flise.

På veggene er det baderomsplater som på bildet oppe, så i utgangspunkt så trenger jeg ikke å ta på mer fuktsperre eller membran. Kun der det er skjøter,overgang eller skruer. Men gjør det noe om jeg tar på fuktsperre oppå platene ?? og på med membran etterpå over hele veggen. For jeg har kjøpt litt for mye membran (kan ikke byttes).

Annet spørsmål er når jeg tar på fuktsperre, hvor lang tid må jeg vente før jeg tar på membran (1/2 time ?)

Gjør det noe om jeg kan venter et par dager før jeg tar på membran ?

Etter jeg tar tatt på membran, kan jeg venter dager eller uker før jeg begynner med fliselegging .. eller må jeg begynne med fliselegging med en gang.

Takker og bukker for svar.

Gjør ingen ting om du smører membran på platene.

Men hvis noen av veggene er mot yttervegg med plast er det ikke bra å smøre membran på de.

Plasten skulle i utgangspunktet vært tatt bort og så smurt membran på hele plater.

Hvis det ikke står tørke tid på fuktsperren bør du vente ca 12 timer eller til den er helt klebefri.

Primer og fuktsperre er i utgangspunktet bare brukt som støv binder.

Hvis du ikke skal "støve" på rommet før neste steg gjør det ingen ting å vente litt.

hvis det blir støvete ville jeg smørt ett strøk til dagen før du vet du har tid til å smøre membran.

Lenke til kommentar

Dette badet ligger i sokkel leilighet, hvor den ene veggen er mot yttervegg. dvs yttervegg -> satt opp stender -> isolasjon -> rupanel -> våtromsplater - deretter tok jeg på fuktsperre og da lurer jeg på om det er lurt å bruke fuktsperre eller membran på der igjen.

Hva med påsmøres membran et par uker før jeg begynner med fliser ?? Går det greit. Eller jeg må flise etter membran tørker (klebefri)Skal ikke gjøre noe mer med rommet. Eneste som er igjen å flise vegg også gulvet ..

Lenke til kommentar
Hei :) Jeg er lærling som elektriker og kom over dette for noen uker siden, og der hadde de lagt 2 cm. med sånn masse:

Var utlendinger vel og merke.

Hva prøver du å si her ?? Utlending som gjør drit jobb .. eller 2cm med masse er riktig..

Endret av yukomato
Lenke til kommentar
Dette badet ligger i sokkel leilighet, hvor den ene veggen er mot yttervegg. dvs yttervegg -> satt opp stender -> isolasjon -> rupanel -> våtromsplater - deretter tok jeg på fuktsperre og da lurer jeg på om det er lurt å bruke fuktsperre eller membran på der igjen.

Hva med påsmøres membran et par uker før jeg begynner med fliser ?? Går det greit. Eller jeg må flise etter membran tørker (klebefri)Skal ikke gjøre noe mer med rommet. Eneste som er igjen å flise vegg også gulvet ..

Veggen mot yttervegg må helsmøres med primer og membran hvis det ikke er plast i veggen fra før.

Det er for å oppnå et st tall på 10. ( dvs damptett heten)( ikke bry deg om det :) det sier de ferreste noe)

Ikke noe problem å flislegge etter ett par uker såfremt det ikke blir jobbet noe der som gjør at det støver o.l

Lenke til kommentar
Veggen mot yttervegg må helsmøres med primer og membran hvis det ikke er plast i veggen fra før.

Det er for å oppnå et st tall på 10. ( dvs damptett heten)( ikke bry deg om det :) det sier de ferreste noe)

Ikke noe problem å flislegge etter ett par uker såfremt det ikke blir jobbet noe der som gjør at det støver o.l

Legger opp noe bilder. Kanskje interessant for deg å se på :)

post-196888-1249543885_thumb.jpgpost-196888-1249543899_thumb.jpgpost-196888-1249543906_thumb.jpgpost-196888-1249543891_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...