bruker365 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Lurer på en del ting, men bare så det er sagt; har ikke noe særlig peiling på dette, det merker dere sikkert! Har lest noen div sticky's og guider. Og det skal ikke låte superperfekt heller, bare bedre enn det som er. 1. Basselement. Har lett etter noen element, men er usikker på størrelse og om jeg skal ha enkel eller dobbel. Bilen er forresten en 940. Er god plass bak, men har ikke tenkt å fylle hele rommet. Jeg har tenkt og prøve å bygge kassen selv. Lukket kasse gir vel mest presis bass? Enkel, dobbel, 10" eller 12"? 2. Forsterker/spiller. Jeg har en spiller på 4x45W som jeg tenkte jeg skulle holde meg til. Regner med at det går greit å koble forsterkeren til denne!? Ellers har jeg tatt en kikk på denne, som var enkel og billig: http://www.pixmania.com/no/no/2041562/art/...wma-usb-sd.html Burde jeg ha en forsterker som driver både bassen og frontsettet, eller kun en forsterker til bassen? Monoblokk eller en med flere kanaler? 3. Hattehylle. Har hørt at det er litt "waste" å ha høyttalere der. Hva synes dere? Kom over denne monteringen av en sub: Vil en sånn form på en lukket kasse gi god lyd? Budsjettet er ikke mye å skryte av, som dere sikkert har fått med dere. Link gjerne til noen helt greie subelement og en forsterker. Har du noen tips på lur, så kom med dem! Mvh Ole. Lenke til kommentar
Kim_90 Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Hei, for det første, kjøp deg en monoblokk til basseren, fungerer alltid best. Har vært gjennom både 12" og 10" og er mest fornøyd med 12", men da trenger man også en større forsterker, så det må nesten bli et spørsmål om pris. Evt, istedenfor å kjøpe mono så kan du jo kjøpe en 4 kanals og brokoble to kanaler for bassen og bruke de to siste på hver høytaler, men man fårhelt klart mindre bass. Men en ting, har spilleren du har per i dag linjeutganger bak? hvis den bare har en linjeutgang ville jeg kjøpt meg en fire kanals forsterker, ikke splitt linjeutgangen, forferdelig lyd da... går utifra du har sedan utgaven av 940'n siden du prater hattehylle. Noen synes det er bortkasta, andre ikke. Jeg for min del mener at man kan få mye lyd ut av 2x6'9 høytalere der, men det MÅ være på forsterker. Forslag 1: 2x10" og 2x6'9 i hattehylla og en firekanals forsterker. dropp forsterker på det forran, bare bortkasta, og kjør forsterker på høytalerene i hylla.Men da trenger du noen skikkelige 6'9 Forslag 2: 2x12" på monoblokk. 2x6'9 på 2 kanals. Men da må jo spilleren ha to linjeutganger. Har en Chrysler Voyager selv og har montert 4x6'9 fra alpine i den, på hver sin 2 kanals forsterker, en forran og en bak, i tilleg til det originale og det spiller helt sykt + 2x12" Kicker L52 på en Fearless monoblokk Evt, hvis du bor i området (vestfold) har jeg den gamle kicker kassa mi til salgs for 2500,-, det er med forsterker L52 elementer i den også. Lykke til! Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Her var det mye rart... forferdelig lyd med splittet signalkabel?? Og hvis du på død og liv skal ha 6x9 i hatthylla, så er det dem du IKKE trenger forsterker til, for de ønsker du IKKE å høre foran i bilen, der er det et bra frontsett med forsterker som gjelder... Ikke motsatt som det blir sagt her, men kim_90 står kanskje med ryggen til når han er på konsert også han, hehe... 4stk 6x9 0g 2x12" kicker suber kan jeg tenke meg spiller sykt ja... sykt høyt med forferdelig lyd Er trådstarter ute etter mest mulig bråk, og vil imponere rånerne i Andebu e.l, så er kim_90 inne på noe... Men hvis han vil ha noe som spiller PENT og behagelig men samtidig ha skikkelig trøkk, så er det skikkelig frontsett med forsterker som gjelder, og en SQsub av kjent merke sammen med en monoforsterker. Lenke til kommentar
stianmartinsen Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Enig med det cossiemk1 skriver. Lyden foran skal prioriteres, og høyttalerne bak skal ikke høres framme. Hattehylla er der du setter et par høyttalere man evt. har til overs. Jeg har dessuten splittet signalet fra min cd-spiller, og merker ikke noen forverring i lyden. Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 Takker for svar. Lurer på om jeg går for en singel sub med noe lignende den monteringen som er på bildet, med en monoforsterker. Jeg er ikke ute etter lyd utenfor bilen, vil ha så god lyd som mulig til det budsjettet jeg har... Og det er lukket kasse som gir best lyd, ikke sant? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Lukket kasse er enklest å bygge og enklest å få "riktig" størrelse på kassa. Men den spiller også lavest. Bassrefleks kasse er hakket vanskeligere å bygge, da du i tillegg til volumet på kassa må ha riktig størrelse på port(ene). Men dette spiller da høyere enn en lukka(forutsatt at du har bygd riktig) Båndpasskasse er enda vamskeligere enn bassrefleks igjen, men der kan du da også i teorien spille høyest. Dette avhenger jo veldig av elementene også, noen liker seg bedre i den ene kassetypen i forhold til andre I 940 sedan tror jeg 2x12" i porta kasse, stående under hattehylla med porten(e) mot skiluka, vil bli bra. Hvis det går med 12" under hylla der da, men det får du måle deg fram til om går. 2 slike: http://installbay.no/product_info.php?products_id=722 med en kurrant forsterker vil spille bra Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 (endret) To av de subwooferene på en Hertz EP 1D skulle spille bra. Endret 26. juli 2009 av Lefse Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Hva er budsjettet ditt på? Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt et 2-veis komponentsett forran, samt en forsterker til dette. Du trenger bare en 2-kanaler til dette, selv om en 4-kanaler er foretrukket. Fordelen med en 4-kanaler er at du kan kjøre aktiv deling, men dette er ikke noe mannen i gata har bruk for, det er for de som er ekstremt opptatt av SQ. I tillegg trenger du en sub, samt en monoforsterker til dette. Når det gjelder kasse så ikke tenk på dette før du har kjøpt deg sub. Forskjellige subber fungerer best i forskjellige kasser. Jeg ville alikevel foretrukket portet eller bassreflex kasse, min erfaring er at det spiller mye høyere selv med elementer som har kommet orginalt i lukket kasse har jeg fått mye mer bass i en porta kasse. Jeg ville kjøpt en spiller med minimun 2 rca utganger, slik at du får en egen utgang til sub og en til frontsettet. Ville aldri ha kjøpt den tokai spilleren ihvertfall, duger sikkert om du skal høre radio eller ikke bryr deg noe særlig om lyd, men du må huske at det blir aldri bedre en det svakeste leddet. Spiller Komponentsett Forsterker til komponentsett Sub Forsterker til Sub Ble sikkert endel over ditt budsjett, men bilstereo koster. Kan jo kjøpe litt etterhvert eller se etter noe brukt, kan få mye bra til en billig penge da. Det er ihvertfall mye lurere enn å sløse bort penger på et anlegg som knapt spiller bedre en orginalt. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 4 kanaler til frontsett for aktiv deleing?? Det er da delefilter i en 2 kanals forsterker også, så det blir bare tull å kjøpe en 4 kanaler til fronthøyttalerene... Ellers så er oppsettet bra det, men jeg ville kjøpt DEH-P5100UB hos pixmania til 1600kr Men dette er nok laaaaangt over det trådstarter vil bruke. Han kan gjøre det litt billigere ved å velge denne forsterkeren: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cP...roducts_id=1833 men det blir vel kanskje langt over budsjettet da også... Hvor i landet bor du Ollimo?? Og hva er budsjettet på? Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Jeg sa aldri at det var nødvendig, men i mine øyne er det det mest optimale, siden du da har en utgang til hver høytaler. Men er ikke akkurat noe trådstarter trenger å bry seg om. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Jeg sa aldri at det var nødvendig, men i mine øyne er det det mest optimale, siden du da har en utgang til hver høytaler. Men er ikke akkurat noe trådstarter trenger å bry seg om. Skjønner ikke hvordan det kan bli optimalt med 4 kanaler til 2stk høyttalere (front), han skal jo ha monoforsterker til suben... Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 Bor på vestlandet... Og budsjettet er vel kanskje summen av subben og monoforsterkeren Tmz linker til Men takk for alle svarene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå