Gå til innhold

Har Inspire 5.1 høyttalere og 5.1 kort, men får lyd i bare 4


Anbefalte innlegg

Har akkurat samme problemet, og lurer på om noen har noen flere tips å komme med her. Ved f.eks av spilling av DVD filmer som skal støtte 5.1 har jeg bare lyd i 4 av høyttalerene. Har sjekket DVD programmet og det virker som jeg ikke kan sette på 5.1 lyd der...

 

Kjører: Soundblaster Live Player 5.1 og Creative Inspire 5.1.

 

Kan heller ikke finne denne CMSS2 saken verken i playcenter eller i surroundmixeren min :(

 

Noen ideer?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har gjort litt research på dette og tenkte at noen flere kunne være interessert i svaret. For å få 5.1 lyd (altså lyd i alle 5 høyttalere) i f.eks WinDVD eller et annet "standard" dvd program, så må man gå inn på instillinger og aktivere spdif. Husk å trykk "bruk" ellers fungerer det ikke.

 

Ved avspilling av vanlig MP3 eller spill som kun i utgangspunktet fungerer i 4.1 er det riktig at man må slå på noe som heter CMSS. Dette omdanner lyden til 5.1 men gir ikke alltid "riktig" lydbilde i f.eks musikk, men jeg syntes det er brukbart iallfall. Det som da er problemet er å få satt å CMSS, og dette har ikke de smart hodende i creative akkurat implentert på en lett måte, men her følger hvordan:

 

Start med å installere PLAYCENTER. Har du ikke CD-en kan dette programmet lastes fra www.soundblaster.com en eller annen plass. Start programmet. og let deg fram til knappen som gjør at du går til "spillermodus/playermode" eller noe slikt. Playcenter vil da bli endel mindre. Når du fikser dette vil du i spilleren nå se på høyre side en knapp med piler på slik at du kan "kjøre ut" en del av spilleren. Trykker du på riktig vil du nå se nederst på denne med liten hvit skrift CMSS. Aktiver dette og du skal nå ha lyd i alle 5 høyttalerene dine.

 

Håper noen forstod noe av dette og at noen drar nytte av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...