Gå til innhold

Har Inspire 5.1 høyttalere og 5.1 kort, men får lyd i bare 4


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har Inspire 5.1 5100 høyttalere og 5.1 lydkort (begge Creative) og får lyd i bare 4/5 høyttalere når jeg spiller av musikk eller film. Når jeg tar speaker test i creatives sine egne programmer funker den femte høyttaleren uten problemer (dama sier "center"), så det er ingen tilkoblingsfeil, jeg har også satt Windows i 5.1 høyttalere så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke får lyd i dem femte (center høyttaleren forresten)... Den funker, men lyden spilles ikke av i den. Irriterende!

 

Hvis noen kunne hjelpe meg og i tillegg få det til å funke så skal jeg ned på gulvet og jammen meg prise dem i-love-gud-style! Ok, det var kanskje litt drøyt.

 

(beklager hvis noen har tatt opp dette før, men jeg fant ingen med samme problem etter søk i forumet)

 

(Windows 2000 Professional +SP3, 768DDR, AMD XP1800, Soyo Dragon Ultra Platinum bla bla)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har en teori om at dette er verdens teiteste bug, og at dette går på flaks. Da jeg fikk mitt Inspire 5300, hadde jeg bare 4.1 surround i starten. Så etterhvert, gikk det på magisk vis over til 5.1 (lurer på om det har noe med formatering å gjøre). Har hatt 5.1 i langsommelige tider, men når jeg kom hjem etter telttur i går, hadde jeg fattige 2.1! Alle settingene er sånn som de skal være her også. Mitt tips til deg er å formatere (uten noen garanti for at det funker). Skulle likt å se hvor mange andre som sliter med problemet også. Jo, har en venn av meg med samme problemet au..

Lenke til kommentar

Hvis noen kunne hjelpe meg og i tillegg få det til å funke så skal jeg ned på gulvet og jammen meg prise dem i-love-gud-style!

 

Senterhøyttaleren vil bare gi lyd fra seg når du spiller av ting som har eksplisitt støtte for senterhøyttaler, f.eks DD/DTS 5.1, EAX HD eller noe, eller Dolby ProLogic II (i PowerDVD).

 

Du får ikke lyd ut av den ved avspilling av stereomateriale i 'native' modus, da får du bare 4.1.

 

Jeg vet ikke om andre lydkort (det er lydkortet som styrer dette, nemlig) har mulighet for det du ønsker, men det kan godt tenkes. Det er ikke særlig komplisert, i grunnen.

Lenke til kommentar

Da synes jeg det er rart at jeg har hatt 5.1 med hhv SB Live! 5.1, Extigy og Audigy 2 - i tillegg til at kompisen min ennå ikke har fått det til med Audigy (1). Nå snakker jeg altså om å få musikk ut av alle fem høyttalerene. Nå har jeg som nevnt 2.1 uten å ha forandret noen innstillinger. Eneste jeg har gjort, er å ha brukt headset i et par dager...

Lenke til kommentar

Synes det høres ut som at det er sosohal som har problemet her :) Hvorfor skal man ha lyd i alle 5 høyttalerne når man spiller musikk? Det blir jo helt feil. Musikk skal nytes i 2 kanals stereo!

 

vaares: Har du testet å få lyd i centerhøyttaleren når du spiller av DVD, slik LarsC foreslår?

 

-magnus

Lenke til kommentar

sosohal:

Husket du å plugge ut headsettet etterpå da? :)

 

Angående lydproblemet, jeg vet ikke om Creative sine program har noen udokumenterte kall eller noe liknende slik at de har en fordel framfor andre. Ikke at jeg bruker PlayCenter elns uansett.

 

Jeg er veldig interessert i å høre hvordan du fikk til 5.1 native ved avspilling av to-kanals lydkilder, altså direkte i Windows, uten å gå via ProLogic II i PowerDVD, f.eks. Hvilke(t) program brukte du? Hva spilte du av (mp3, cd)?

Lenke til kommentar
sosohal:

Husket du å plugge ut headsettet etterpå da? :)

Det tok jeg med på teltturen. ;)

Angående lydproblemet, jeg vet ikke om Creative sine program har noen udokumenterte kall eller noe liknende slik at de har en fordel framfor andre. Ikke at jeg bruker PlayCenter elns uansett.

Har bare brukt Surround Mixer til det.

Jeg er veldig interessert i å høre hvordan du fikk til 5.1 native ved avspilling av to-kanals lydkilder, altså direkte i Windows, uten å gå via ProLogic II i PowerDVD, f.eks. Hvilke(t) program brukte du? Hva spilte du av (mp3, cd)?

Tja, jeg har da alltid hatt 5.1-lyd i:

Media Player (mp3, film(snutter) osv)

Winamp (mp3)

CS (pang pang)

...Og alt annet. Elasto Mania for eksempel.

Lenke til kommentar

Det tok jeg med på teltturen. ;)

 

Aha! Men plugget du inn ledningen igjen? Og i rett hull? %)

 

Har bare brukt Surround Mixer til det.

 

Samme her.

 

Tja, jeg har da alltid hatt 5.1-lyd i:

Media Player (mp3, film(snutter) osv)

Winamp (mp3)

CS (pang pang)

...Og alt annet. Elasto Mania for eksempel.

 

Hmf. Jeg har vært borti Live! 5.1, Audigy, Audigy 2, alle med 5.1-sett, men ingen av dem har vært særlig villige til å gi fra seg noe smart fra senterhøyttaleren. Unntaket er hvis ting er feilkoblet. :)

 

Kanskje jeg må en tur innom Creative og se om jeg kan grave opp noe lurt. Det er ikke, eller burde i alle fall ikke være, et problem.

Lenke til kommentar
Aha! Men plugget du inn ledningen igjen? Og i rett hull? %)

Ja, jeg slang den i stikkontakta først da, men jeg fant fort ut at det var feil. :]

Har bare brukt Surround Mixer til det.

Og du har aldri hatt 5.1-lyd med musikk og slikt?

Kanskje jeg må en tur innom Creative og se om jeg kan grave opp noe lurt. Det er ikke, eller burde i alle fall ikke være, et problem.

Hvor hen da? Og som sagt - jeg har en teori om at dette er en skikkelig teit bug. :)

Lenke til kommentar
Ja, jeg slang den i stikkontakta først da, men jeg fant fort ut at det var feil. :]

 

Rotfl. :D

 

 

Og du har aldri hatt 5.1-lyd med musikk og slikt?

 

Neh. Ikke at jeg har følt behovet heller. :)

 

Hvor hen da? Og som sagt - jeg har en teori om at dette er en skikkelig teit bug. :)

 

Hvor? På www.soundblaster.com :)

 

Enig angående buggen. Eller så er det noe onde Creative-ting. Jeg fant et tips som jeg ikke har prøvd, skru på CMSS i PlayCenter. Rapport kommer øyeblikk.

Lenke til kommentar

Hum. På Extigy-boksen min hadde jeg alltid på CMSS (uten noen gang å vite hva det var). Og da hadde jeg jo som nevnt 5.1. Likevel er det litt merkelig at jeg aldri har rørt det med Audigy 2, og likevel svitsjer den mellom 5- og 2.1...

 

Tror jeg fikk et annet tips om at hvis det skulle funke, måtte du skur på en eller annen EAX-"animasjon". Kanskje jeg skal prøve det (siden du prøver CMSS-sakene). *røske ut headset*

 

Vil bare si, at jeg synes musikk i 5.1 er mye bedre enn 2.1! :)

Lenke til kommentar

Jeg skrudde på CMSS 3D 2 og fikk 5.1-lyd!

 

Edit: Nå skal det også sies at jeg aldri har toucha den knappen før, og synes det er rart at jeg måtte gjøre det nå. Er heller ikke helt sikker på om lyden er like fin som den en gang var (men det er Koss-headsetet mitt med på å ødelegge, siden det gir fra seg bedre lyd enn høyttalerene mine).

Lenke til kommentar

Akkurat ja. Dumme, dumme Creative. Og hvor vanskelig skal det være å finne PlayCenter? Jeg laster ikke ned 340MB for å få installert et udugelig program. :(

 

CMSS er en algoritme som 'oppkonverterer' lydkilden til 5.1 (eller, i alle fall til stereo bak, stereo framme og stil sub, og noe til senter). På et av de dyre settene til Creative, er den implementert i hardware, så det er en knapp for den på settet (et av 6.1-settene).

 

Så det ender nok med at jeg må krype til korset og dementere mitt tidligere utsagn om stereomateriale og 5.1. Bare jeg finner PlayCenter. *grrrrr* grr.gif

Lenke til kommentar

PlayCenter? Hvorfor det? I min vanlige Creativeapllikasjonsinnleggingsrutine, legger jeg inn drivere, Surround Mixer, EAX Console, noe Speaker greier og andre irrelevante ting bare. Poenget mitt er at jeg åpnet Surround Mixer, og gikk derfra inn i EAX Console, og videre inn på CMSS3D.

 

*titte på South Park*

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at jeg åpnet Surround Mixer, og gikk derfra inn i EAX Console, og videre inn på CMSS3D.

 

EAX Console? Er den fliken over Speakers, der du velger høyttaleroppsett?

Jeg har lagt inn det samme som deg, men jeg har ikke noe CMSS-greier noen steder. Audigy, har ikke oppgradert noe på laaaang tid.

 

Edit: Creative Asia har PlayCenter. Europa? Nei. US? Neh. Go Asia!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...