inguegue Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Jeg jobber deltid på bensinstasjon ved siden av studiene. Har vært på samme stasjon i 5 år og jobber fast en kveld i uken samt annenhver helg. Sjefen har fått beskjed fra ledelsen at det må kuttes i antall timer og ettersom det er stille på sommeren har han bestemt å kutte litt ekstra nå. Istedet for å stenge klokken 23 har vi derfor fått beskjed om å stenge mellom klokken 21 og 22. Dermed mister man 1-2 timer med lønn på hver stengevakt. Når 6 av 8 vakter i måneden er stengevakter utgjør dette en betydelig økonomisk forskjell. Dette går også kun utover de som jobber deltid ettersom de heltidsansatte bare har dagvakter. *Er dette lovlig? *Kan han redusere antall timer uten ny arbeidskontrakt? *Hva slags meldeplikt har sjefen mhp slike innskrenkninger? Jeg har hverken fått skriftlig eller muntlig beskjed direkte fra sjefen, all informasjon er via kollegaer. *Kan han trekke meg i lønn de dagene jeg jobbet før jeg fikk beskjed? Tidligere har vi fått fullt betalt også de dagene hvor det har vært stille og vi har stengt tidligere... Siste spørsmål: *Skal innskrenkninger være jevnt fordelt på alle de ansatte? Det føles jo litt urettferdig at det bare skal gå utover de deltidsansatte og stengevakten... Håper det er noen her som kan komme med verdifulle inputs. Jeg skal selvsagt snakke direkte med sjefen, men det er greit å vite om det finnes noen lover og vedtak som jeg kan støtte meg på... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Dette faller innenfor arbeidsgivers styringsrett, og er derfor lovlig. Så lenge det ikke er avtalt et spesifikt antall arbeidstimer i arbeidskontrakten kan vaktplanen endres uten ny arbeidskontrakt. Nei, innskrenkninger trenger ikke være jevnt fordelt. Arbeidsgiver kan faktisk si opp enkeltansatte heller enn å innskrenke timer for alle. Om han kan trekke deg i lønn "før du fikk beskjed"? Vel, du kan trekkes i lønn fra og med datoen da stengetiden reduseres. Når det gjelder meldeplikt holder det at det slås opp der vaktplanene vanligvis slås opp. Lenke til kommentar
inguegue Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Dette faller innenfor arbeidsgivers styringsrett, og er derfor lovlig. Så lenge det ikke er avtalt et spesifikt antall arbeidstimer i arbeidskontrakten kan vaktplanen endres uten ny arbeidskontrakt. Nei, innskrenkninger trenger ikke være jevnt fordelt. Arbeidsgiver kan faktisk si opp enkeltansatte heller enn å innskrenke timer for alle. Om han kan trekke deg i lønn "før du fikk beskjed"? Vel, du kan trekkes i lønn fra og med datoen da stengetiden reduseres. Når det gjelder meldeplikt holder det at det slås opp der vaktplanene vanligvis slås opp. Takk for svar. Dumt det ikke finnes klarere regler. Rart det ikke finnes likestillingsvedtak e.l. for heltid og deltidsansatte. Sjefen mener nemlig at timereduksjon ikke kan gå utover heltidsansatte ettersom de får fastlønn, så det er de deltidsansatte som får timelønn som må ta støyten. Finner ikke arbeidskontrakten min akkurat nå, men på lønnslippene står det at jeg har en stillingsbrøk på 43%, innebærer ikke dette at det skal være et visst antall timer? Når det kommer til meldeplikt, har det ikke vært slått opp, hverken ved vaktplanene eller noe annet sted. På vaktlistene står det fortsatt at vi skal holde oppe til klokken 23, og det står det forsåvidt på stasjonen ellers også (lyspanel o.l.). Jeg synes jo det er litt merkelig at vi blir tvunget til å stenge tidligere enn det åpningstidene våre tilsier at vi skal... Sure kunder blir det ut av det også, ettersom vi ikke har lov til å sette opp lapp eller informere dem om dette fordi det da går på sikkerheten mhp innbrudd, ran, o.l. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 , ettersom vi ikke har lov til å sette opp lapp eller informere dem om dette fordi det da går på sikkerheten mhp innbrudd, ran, o.l. Den tok jeg ikke... Hvis man henger opp en lapp på døren om at man stenger kl. 22:00 er det en sikkerhetsrisiko, men om det står 23:00 på ei lystavle er det greit?? Lenke til kommentar
inguegue Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 , ettersom vi ikke har lov til å sette opp lapp eller informere dem om dette fordi det da går på sikkerheten mhp innbrudd, ran, o.l. Den tok jeg ikke... Hvis man henger opp en lapp på døren om at man stenger kl. 22:00 er det en sikkerhetsrisiko, men om det står 23:00 på ei lystavle er det greit?? Jeg er enig i at det er vanskelig å se logikken i den... Det er ihvertfall sjefen sitt argument... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 , ettersom vi ikke har lov til å sette opp lapp eller informere dem om dette fordi det da går på sikkerheten mhp innbrudd, ran, o.l. Den tok jeg ikke... Hvis man henger opp en lapp på døren om at man stenger kl. 22:00 er det en sikkerhetsrisiko, men om det står 23:00 på ei lystavle er det greit?? Ikke alle bensinstasjon-sjefer er veldig skarpe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå