Gå til innhold

støvete eller akseptabel sensor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blåsebelg og pensel kommer man langt med så lenge man ikke driver med mye forografering på veldig små blenderåpninger.

 

Tips: Hvis du ikke har en jevn overflate å ta testbilde mot så ta testbildet i relativt lav belysning med lang lukkertid og beveg kameraet, da blir bakgrunnen fri for kontraster.

Lenke til kommentar

Jeg har testa Dust Aid Wand og er ganske fornøyd. Brukte svaber med filt og et par drypp av væska 2 ganger for resultatet du ser under!

 

Bildene er tatt med 100mm macro fra Canon med fokus på nærgrensa og F/32. I tillegg er det brukt levels for å fremheve så mye partikler som mulig fra bildene. Kan si jeg ble fornøyd med resultatet :yes:

 

FØR

post-73242-1248370149_thumb.jpg

På et vanlig bilde synes kun 3-4 partikler fra dette bildet med det blotte øyet på pc og vanlig zoom-linse (makro derimot)

 

ETTER

post-73242-1248370165_thumb.jpg

 

Partiklene er ikke synlig på et vanlig bilde, men fremhevet med levels i PS ser du at det er noen der allikevel...

Endret av jim_smyth
Lenke til kommentar

Hadde ikke vært fornøyd med det resultatet. Jeg godtar kun 100% fri for støv og andre merker etter en rens. Fullformat sensor er et mareritt, derfor jeg overlater det til pro folkene for stor-rengjøringene (masse olje som flyter på lukkermekanismen, det er ekstremt trangt og man har en tendens til å komme borti oljesmurte deler - gjør seg ekstremt dårlig på sensoren ;) Har begynt å få til dette rimelig smertefritt (må ta 2 runder av og til). Første gang jeg prøvde skal jeg ikke repetere engang - ble ikke pent ;)

Lenke til kommentar
Vel jeg ser ikke noe partikler på bildene iallefall. for å få til det må jeg bruke makro, liten blender, nærgrense og trekke i spakene i levels... evnt gå over og plukke bort urenhetene med clone-tool;) Må lære seg å leve med det man har:)

 

Objektiv har overhode ingenting med om du ser støvet på sensoren :p eneste man må gjøre for å kunne se støvet er å begrense lysinnslippet.. fokus har bare noe med saken å gjøre dersom du tar bilde av en bakgrunn som du kansje vil kunne forveksle støv med objekter i bakgrunnen.

Minste blender, sterkt opplyst flate (feks dataskjermen med hvitt bilde)funker fint. enn om du har macro, tele eller pinhole.. ;)

Lenke til kommentar
Hei

 

er usikker på om jeg skal sende inn kameraet til rens, spør derfor dere hvor mye støv som er vanlig/akseptabelt.

 

post-135452-1248107175_thumb.jpg

Hadde desverre ikke noe hvit vegg elns så det ble lett synelig.. men brukte den nærmeste veggen jeg hadde. tok bilde med f/22. Prøvde å merke med røde rundinger der jeg så selv.

post-135452-1248107273_thumb.jpg

sammenlign bildet gjerne med dette (som bevis på at det er støv). Samme innstillinger brukt i dette tilfellet også.

 

Om dere synes det er nødvendig med en rens, hvor mye vil dette koste meg?

 

Takk for svar :w00t:

 

Om du ikke har renset en sensor før så anbefaler jeg deg å levere inn kamera til rens hos en fotoforhandler som gjør dette eller et verksted.

Dette koster 349,- hos Japan Photo, leverer du dette til Canon/Nikon o.l. så blir det dyrere men da kan du samtidig få renset/støvsugd matskiva og prismehuset.

Om du velger å rense selv og klarer å ødelegge sensor så koster den ca 80% av kameraets nypris.

Lenke til kommentar
Om du ikke har renset en sensor før så anbefaler jeg deg å levere inn kamera til rens hos en fotoforhandler som gjør dette eller et verksted.

Dette koster 349,- hos Japan Photo, leverer du dette til Canon/Nikon o.l. så blir det dyrere men da kan du samtidig få renset/støvsugd matskiva og prismehuset.

Om du velger å rense selv og klarer å ødelegge sensor så koster den ca 80% av kameraets nypris.

Crop sensor er da en drøm å rense selv. Svært lite som kan gå galt om man holder seg til følgende regler:

 

Fremgangsmåte:

1. Slå på rensemodus på kamera (sensor eksponeres og speil lukkes opp)

2. Bruk blåsebelg for å blåse av støv

3. Bruk sensor brush

4. Bruk sensor-swab med "godkjent" rensevæske, trekk over 1 gang, eventuelt 1 gang til med andre side av swab

5. Bruk sensor brush (om nødvendig)

6. Bruk blåsebelg (om nødvendig)

7. Slå av kamera, sensor lukkes for elementene og speil lukkes ned.

 

Tips:

- Aldri bruk sensor-swab mer enn 1 gang pr side

- Crop-sensor: 1-2 dråper, Fullformat sensor: 2-3 dråper

- IKKE bruk makt

- Bruk sensor loupe (VisibleDust x7 er fantastisk)

- Bruk rensevæske og swab som er laget for oppgaven. Ikke kjøp noe skrot på apoteket eller lignende.

- Ha fulladet batteri

- Send kone/barn til TV'en og la deg jobbe uforstyrret ;)

 

Edit:

Glemte det aller viktigste, før du renser sensor er det alltid en god plan å rense kamerahuset innvendig. Er det stappet med støv vil du ha støv på sensoren etter første eksponering igjen. Greit å unngå.

 

Samt: ikke ta på sensor brush/swab før de brukes. Fett fra fingrene er ikke noe kult å ha gnidd utover sensoren.

 

NB! bruk sensorswab tilpasset din sensor. Crop Canon = 1.5x, Crop Nikon er litt mer variabelt. D300 skal f.eks ha 1.3x swab, mens D80 skal ha 1.5x swab. Hvorfor aner jeg ikke (i henhold til produsentene av renseutstyr - har bekreftet at 20mm swab (1.3x) fungerer perfekt til D300).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Om du ikke har renset en sensor før så anbefaler jeg deg å levere inn kamera til rens hos en fotoforhandler som gjør dette eller et verksted.

Dette koster 349,- hos Japan Photo, leverer du dette til Canon/Nikon o.l. så blir det dyrere men da kan du samtidig få renset/støvsugd matskiva og prismehuset.

Om du velger å rense selv og klarer å ødelegge sensor så koster den ca 80% av kameraets nypris.

Crop sensor er da en drøm å rense selv. Svært lite som kan gå galt om man holder seg til følgende regler:

 

Fremgangsmåte:

1. Slå på rensemodus på kamera (sensor eksponeres og speil lukkes opp)

2. Bruk blåsebelg for å blåse av støv

3. Bruk sensor brush

4. Bruk sensor-swab med "godkjent" rensevæske, trekk over 1 gang, eventuelt 1 gang til med andre side av swab

5. Bruk sensor brush (om nødvendig)

6. Bruk blåsebelg (om nødvendig)

7. Slå av kamera, sensor lukkes for elementene og speil lukkes ned.

 

Tips:

- Aldri bruk sensor-swab mer enn 1 gang pr side

- Crop-sensor: 1-2 dråper, Fullformat sensor: 2-3 dråper

- IKKE bruk makt

- Bruk sensor loupe (VisibleDust x7 er fantastisk)

- Bruk rensevæske og swab som er laget for oppgaven. Ikke kjøp noe skrot på apoteket eller lignende.

- Ha fulladet batteri

- Send kone/barn til TV'en og la deg jobbe uforstyrret ;)

 

Edit:

Glemte det aller viktigste, før du renser sensor er det alltid en god plan å rense kamerahuset innvendig. Er det stappet med støv vil du ha støv på sensoren etter første eksponering igjen. Greit å unngå.

 

Samt: ikke ta på sensor brush/swab før de brukes. Fett fra fingrene er ikke noe kult å ha gnidd utover sensoren.

 

NB! bruk sensorswab tilpasset din sensor. Crop Canon = 1.5x, Crop Nikon er litt mer variabelt. D300 skal f.eks ha 1.3x swab, mens D80 skal ha 1.5x swab. Hvorfor aner jeg ikke (i henhold til produsentene av renseutstyr).

 

Ja dette er peace of cake for oss som kan det, men det er hopetall av folk der ute som har nok med å slå av og på kamera og våge seg over i blenderprioritering en gang i mellom.

Disse bør la denne jobben bli gjort av folk som kan dette.

 

Canon Crop:

1,6

300D, 350D, 400D, 1000D, 450D, 500D, 10D, 20D, 30D, 40D, 50D

1,3

1D, 1D-II og 1D-III

1.0

5D, 5D-II, 1Ds, 1Ds-II og 1Ds-III

 

Nikon Crop:

1,5

Alle utenom D700, D3 og D3x som benytter 1,0

 

EDIT:

Selv benytter jeg Swab med "1,6 crop" også til 1,5..

Endret av SHPhoto
Lenke til kommentar
Canon Crop:

1,6

300D, 350D, 400D, 1000D, 450D, 500D, 10D, 20D, 30D, 40D, 50D

1,3

1D, 1D-II og 1D-III

1.0

5D, 5D-II, 1Ds, 1Ds-II og 1Ds-III

 

Nikon Crop:

1,5

Alle utenom D700, D3 og D3x som benytter 1,0

 

EDIT:

Selv benytter jeg Swab med "1,6 crop" også til 1,5..

Det trodde jeg også helt frem til nylig:

 

http://www.visibledust.com/help_sensorchart.php

 

Tok nylig en runde med 1.3x swab på Nikon D300, det fungerte helt perfekt - swab passet helt 100% nøyaktig (det er rom over og under sensor slik at åpningen er nøyaktig 20mm).

 

Forøvrig vil jeg rette på feil i mitt forrige innlegg, jeg nevner 1.5x swab, men flertallet av produsentene har bare 1.0x, 1.3x og 1.6x.

 

Edit:

Så kom jeg med en feil til å skrive Canon = crop 1.5x i mitt forrige innlegg, jeg mente selvsagt 1.6x :) Går litt kjapt i svingene i dag.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...