Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Har min bror krav på ny pc?


Anbefalte innlegg

Det er uansett ikke et regelverk eller lovverk som støtter opp om dette og gir kunden dette kravet. Med andre ord er det vanskelig å si at kjøper her kan kreve det ettersom det varierer fra verksted til verksted. Men kunden har alltid rettigheter i henhold til forbrukerkjøpsloven og derfor blir det enklere å gi et svar ut i fra denne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk en regel! Men jeg ble usikker på om det er 4 eller 5, tror det er 4 feil! Jeg jobbet på Elkjøp og vi brukte Strax (som nå er kjøpt opp av InfoCare) som tar garanti/reklamasjon på "alle" pc-merker (untakene er vel Dell og Acer) Og i alle tilfellene hvor det ble konstantert at det var en defekt del (dette ekskluderer bevegelige deler som drev, vifter) for 4 gang, ble det sendt en søknad til produsenten som i de fleste tilfeller ble godkjent og vi fant en ny maskin med tilsvarende ytelse, evt pris (for de heldige)

Lenke til kommentar

Ok, det er kanskje en regel internt på det ene eller flere verksteder. Men det er ingenting konkret i lovverket som støtter opp om en slik regel når det er forskjellige mangler.

 

FLOTT at det finnes slike regler internt på de diverse versktedene, men som kunde kan man ikke kreve at verksted B følger reglene til verksted A. Det holder ikke. Men lovverket skal begge følge.

 

Herregud.

Lenke til kommentar
Joda, men en kompis (mc_a_person på forumet) sendte pc-en inn 3. ganger på reperasjon. Så han fikk en ny PC, en bedre en attpåtil.

 

Det at maskinen er bedre er nesten en selvfølge hvis maskinen begynte å nærme seg 2år eller at det var en topp eller bunn modell. Fremgangen i maskin verdenen er så rask, at det skal ikke lange tiden før ditt produkt er borte fra sortemanget noe som fører til at du vil få noe bedre i retur ;) Jeg har vært bort noen saker der folk kjøpte maskin for 4 år siden for 10-15k og fikk pengene igjen. Dette resulterte i ny og bedre maskin samt lommepenger i tillegg.

 

Ok, det er kanskje en regel internt på det ene eller flere verksteder. Men det er ingenting konkret i lovverket som støtter opp om en slik regel når det er forskjellige mangler.

 

FLOTT at det finnes slike regler internt på de diverse versktedene, men som kunde kan man ikke kreve at verksted B følger reglene til verksted A. Det holder ikke. Men lovverket skal begge følge.

 

Herregud.

 

Godt mulig at dette ikke er noe lov, men dette gjelder for både Expert, Lefdal og Elkjøp. Eneste jeg vet, er at Elkjøp hadde spesiell avtale med HP for å få reklamasjon(ble sikkert laget før reklamasjon faktisk var lovfestet..) Etter en rask glans over lovverket, så ser jeg at det ikke er noe regel. Noe som faktisk er enda en god grunn til å handle på disse butikkene. klageretten der er upåklagelig. Skriker du høyt nokk, gir de deg alle pengene som er i kassen! :D

 

(Herregud-kommentaren var unødvendig...)

Lenke til kommentar
Det er faktisk en regel!
..ble det sendt en søknad til produsenten
som i de fleste tilfeller ble godkjent..

 

Du skjønner ikke at du motsier deg selv nå? Dersom det hadde vært en slik regel så hadde du ikke behøvd å søke og alle sakene ville blitt godkjent.

Du må forstå at dine erfaringer hjelper lite og ingenting når det er snakk om hva man har krav på iht lovverket.

Det er ingen regel om at 4 feil gir ny pc og f.eks Dell praktiserer ikke det.

Lenke til kommentar

Faktisk så må produsentene godkjenne dette selv på 3. gangs rep! Verkstedet har ikke myndighet til å gi ny maskin i hytt-og-p-vær. Hvis kunden har sendt inn maskinen med krav om ny pga 3. gangs rep, skal verkstedet sjekke at det er samme komponent som de to andre gangene og rapportere dette videre til produsent som ser på saken og godkjenner dette.

 

Akkuratt dette gjelder vell alle uten Acer, som er den eneste pc-produsenten som står for reperasjon av maskinene på eget verksted. Resten bruker InfoCare (selv Mac hvis jeg ikke tar feil)

 

Og når jeg sier at de fleste tilfellene ble det godkjent, så er det snakk om saker hvor det har vært defekt DVD-rom, vifte o.l som ikke er dekket av reklamasjon som var en av de 4 rep.

Lenke til kommentar

Ja, butikken har rett til å få sjekket maskinen for å fastslå at det er samme mangel og at mangelen ikke skyldes forhold fra forbrukerens side etter andre avhjelpsforsøk. Men så snart dette er slått fast så snakker vi om en reklamasjonssak hvor kjøpet kan heves. For forbrukerens del så har det ingenting å si om produsent må "godkjenne" hevingen. Det er en sak mellom butikk og verksted, verksted og produsent eller butikk og produsent. Forbrukerens krav er mot butikken.

 

Dette er en typisk rutine de fleste butikker/verksteder bruker for å trekke ut tiden. Hva er det som skal godkjennes når verkstedet allerede har slått fast at det er tredje gangen feilen oppstår? Hvorfor skal kunden måtte vente på dette? Blir oppgitt.

Lenke til kommentar

Det kan jeg være enig i. Men jeg forstår butikkene veldig godt! Service generelt er egentlig et tapsproskjet hvis man ser bort i fra de som kommer igjen pga god service. I de fleste tilfellene ventet vi til alt var godkjent fra produsenten før vi ga kunden ny maskin. Men i de tilfellene dette tok veldig langt tid (eks ved lang kø på verksted osvosv) og vi var sikker på at det var samme feil, gav vi ny maskin før alt var godkjent. Men dette var med masete kunder, som jeg sa. De som skriker høyest får viljen sin :)

Lenke til kommentar

Faktisk er det det, iallefall hvis du tenker kortsiktig.. Og kanskje spesielt nå som flere og flere går etter pris. Før var det jo mye mer vanlig å finne en butikk hvor man var fornøyd og der gikk man, sånn er faktisk faren min selv om jeg prøver å åpne sinnet hans litt.. Nå er det mer pris som teller for de fleste, spesielt unge som ikke tenker på hva-hvis. De ser et billig produkt som de har lyst på og kjøper.

 

Det er jo akkuratt derfor nett-butikker har vært en så enorm suksess! De klarer å få ned prisene ved å ikke ha store lokaler og selgere, noen har jo faktisk ikke varene en gang. De bestiller fra produsent på bestilling. De har eller gode produkt beskrivelser, anbefalninger og bilder på en nettside. Selvfølgelig, de har jo et salgsteam, dagligleder og trolig noen som tar seg av service, men i mye mindre antall. På butikken jeg jobber var det vel 4-7 selgere per avdeling. Disse måtte ha kunskap til produktene (jeg vet at LANGT i fra alle hadde peiling), en telefon selger kan bare lete opp informasjon på skjermen (Og jada, stor fordel med kunnskap her også..)

 

På service mottaket var vi vel 3-5 personer og det var for få folk. Det å hjelpe kunder tok rett og slett bort mye av tiden vi kunne brukt på å purre verksted, sendt defekte produkter til kunder og det lille av data-reperasjon som ble utført på bygget. Her og vil en nettbutikk ha muligheten til å spare på ansatte og fremdeles holde samme produktivitet.

 

 

Men uansett, nokk Off topic. Ønsker dere å krangle videre, så kan dere sende meg en PM.

 

Vi er alle enig i at denne personen ikke har krav på ny maskin!

 

 

 

EDIT: Refererer til nederste linje i signaturen min nå som jeg tenker over innholder her.. :D

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Skumma bare igjennom det meste, så beklager om dette allerede ble oppklart.

 

Man har ikke rett på ny maskin ved fjerde, femte eller enda flere gangs reparasjon dersom det er ulik feil. Den eneste retten man har i følge forbrukerkjøpsloven er at dersom samme feil vedvarer etter at den feilen har blitt forsøkt reparert to ganger allerede, så har man rett på å heve kjøpet/bytte hele maskinen. 4. gang samme feil er derimot en bransjenorm. Produsentene godkjenner vanligvis ombytte i dette tilfelle, men det er godvilje fra produsentens side, og aldeles ingen rettighet kjøperen har.

Lenke til kommentar

Som eg også har påpekt tidligere så sier ikke forbrukerkjøpsloven noe konkret bortsett fra når samme mangel oppstår på nytt. Men, avhjelp skal uansett ikke ta urimelig lang tid og ikke være til vesentlig ulempe for kunden(ref §30). Og 4-6 forskjellige mangler på en maskin vil eg påstå grenser til vesentlig ulempe og dermed kan man fremme krav om heving av kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...