Fjelldal83 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Hei! Broren min sendte inn pcen sin til Multicom da den var helt død. De mente de fant problemet og vi fikk den tilbake i dag, 4,5 uke etter den ble sendt inn. Når vi starter opp pcen piper den bare og er helt død. Dette betyr da at vi må sende den inn på nytt igjen og kanskje vente 2-4 uker til. Siden broren min ikke har fått låneprodukt, har ikke han da krav på ny pc når servicen tar over èn måned? Mener jeg har hørt noe sånt. Lenke til kommentar
glenmb94 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Hei! Broren min sendte inn pcen sin til Multicom da den var helt død. De mente de fant problemet og vi fikk den tilbake i dag, 4,5 uke etter den ble sendt inn. Når vi starter opp pcen piper den bare og er helt død. Dette betyr da at vi må sende den inn på nytt igjen og kanskje vente 2-4 uker til. Siden broren min ikke har fått låneprodukt, har ikke han da krav på ny pc når servicen tar over èn måned? Mener jeg har hørt noe sånt. JAJA! Det har han! Jeg har selv pc fra multicom, og jeg fikk ny da en komponent i hovedkortet Kortslutta! Han har fullt krav på ny pc! Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Du har vel ikke krav på noen ny PC før samme feil har gjentatt seg for tredje gang. Du har imidlertid rett på lånePC dersom servicen tar lang tid. Tror ikke du kan kreve ny PC fordi du ikke fikk lånePC. Spurte du i det hele tatt om å få en? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 JAJA!Det har han! Jeg har selv pc fra multicom, og jeg fikk ny da en komponent i hovedkortet Kortslutta! Han har fullt krav på ny pc! Morsom påstand. Hvordan kom du frem til denne påstanden? Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Det må da finnes en grense hvor lenge en pc eller en annen gjenstand kan være på service Lenke til kommentar
glenmb94 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 JAJA!Det har han! Jeg har selv pc fra multicom, og jeg fikk ny da en komponent i hovedkortet Kortslutta! Han har fullt krav på ny pc! Morsom påstand. Hvordan kom du frem til denne påstanden? Ehm? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Ehm? Ut i fra det trådstarter har fortalt oss så er det ingenting som tilsier bastant at broren har krav på ny vare. Eg tar utgangspunkt i at dette er et forbrukerkjøp, og dermed er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Dersom varen har en mangel så har man krav på følgende: 1. holde kjøpesummen tilbake etter § 28. 2. velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30. 3. kreve prisavslag etter § 31. 4. kreve heving etter § 32. 5. kreve erstatning etter § 33. Med bakgrunn i mangelens natur så vil nummer 1 og 3 være uaktuelt, og med mindre økonomisk tap kan bevises så er også nummer 5 uaktuelt. Så her snakker vi om at kunden kan velge omlevering(ny vare) eller retting(reparasjon av feilen). Men, §29 sier det at kunden kun kan velge omlevering/avhjelp dersom dette ikke volder selger urimelige kostnader, eller så lenge det lar seg gjennomføre. For butikken er det dyrere å måtte levere en ny maskin(omlevering) enn å reparere produktet(som innefor garantitiden ofte dekkes av produsenten). I tillegg kommer man også oppi tilfeller hvor ny vare ikke lar seg skaffe. Så sier §30 at selger ikke har rett til å gjennomføre mer en 2 avhjelpsforsøk på samme mangel. Siden maskinen nå kun har vært inne til reparasjon en gang(for samme mangel) så har butikken dermed rett til et nytt avhjelpsforsøk. Når det gjelder tidsbruken så finnes det ikke et fasitsvar i lovverket på hva som er for lenge. I forbrukerkjøpsloven §30 står det at avhjelp skal skje innen rimelig tid. Hva er rimelig tid? Det er vanskelig å svare på, men man bruker ofte tidligere avgjørelser i FTU for å avgjøre hva som er rimelig og hva som er urimelig, samt hva som er vanlig i den bransjen for den varen. Å bruke 5-6 uker nå i ferietider anser ikke eg som urimelig tid, og eg har sett FTU avgjørelser hvor det er lagt til grunn at reparasjon av datautstyr, mobiltelefoner og tilsvarende elektronikk ikke bør ta lenger tid enn 5 uker. Så her har butikken rett til å gjennomføre et avhjelpsforsøk til. Siden ny vare(omlevering) vil medføre urimelige kostnader for butikken så vil avhjelp bestå av retting av mangelen. 1 Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Neida du har aldeles ikke KRAV på noen ny PC enda. Som Psedupod sier så har man krav på avhjelp etter 3de gang samme feil. Bransjenormen er at en rep. tar fra 4-6 uker. Lenger tid enn dette så kan man begynne å snakke om avhjelp. Problemet ditt er egentlig ganske komplekst da de sannsynligvis ikke har gjort noe med den siden du har samme feil (ikke rettet eller kontrollert feilen) og en tilbakesending til kunde ikke skal utløse en ny venteperiode på 4-6 uker på "ny" reparasjon. Jeg ville kontaktet Multicom og bedt om en redegjørelse for hva som er gjort og bedt OM en forklaring på hvorfor de sannsynligvis ikke har rettet opp feilen. Endret 21. juli 2009 av Rookie_NO Lenke til kommentar
Armitage2 Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Neida du har aldeles ikke KRAV på noen ny PC enda. Som Psedupod sier så har man krav på avhjelp etter 3de gang samme feil. Det er etter 2. gang m samme, eller alvorlig mangel. Det var 3 før, men ble endret til 2. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Bransjenormen er at en rep. tar fra 4-6 uker. Lenger tid enn dette så kan man begynne å snakke om avhjelp. Reparasjon er også avhjelp. Avhjelp er retting(reparasjon) eller omlevering(ny vare). Problemet ditt er egentlig ganske komplekst da de sannsynligvis ikke har gjort noe med den siden du har samme feil (ikke rettet eller kontrollert feilen) og en tilbakesending til kunde ikke skal utløse en ny venteperiode på 4-6 uker på "ny" reparasjon. Jeg ville kontaktet Multicom og bedt om en redegjørelse for hva som er gjort og bedt på en forklaring på hvorfor de sannsynligvis ikke har rettet opp feilen. Ikke uenig med deg at det kan være lurt å kontakte butikken for å få en forklaring. Å sende en maskin tilbake med samme feil som før er ikke bra, og spesielt ikke når det er så åpenbart som her(helt død). Hadde det vært en sporadisk, periodisk eller tilsvarende feil som er vanskelig å oppdage så hadde eg hatt mer forståelse for det. Men så er spørsmålet, dersom butikken nå ikke får et nytt avhjelpsforsøk på seg(dvs ny ventetid på 3-6 uker), da bør man vel også konkludere med at første avhjelpsforøk ikke er utført(enda) og kunden har snart krav på å få heve kjøpet? Neida du har aldeles ikke KRAV på noen ny PC enda. Som Psedupod sier så har man krav på avhjelp etter 3de gang samme feil. Det er etter 2. gang m samme, eller alvorlig mangel. Det var 3 før, men ble endret til 2. Forbrukerkjøpsloven sier at selger har rett til å gi to avhjelpsforsøk for samme mangel. Samme lovverk sier ingenting konkret når det gjelder forskjellige feil. Hvor har du det fra at dette er endret? Endret 21. juli 2009 av nomore Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Fikk dere ikke noe bevis på hva som ble gjort under reperasjonen? Usikker på om dette er et "krav" men alle verkstedene jeg har vært borti leverer med en service lapp der det står gjennomført arbeid og evt deler som er byttet. Selv om det er nevnt, så kan jeg bekrefte at dere ikke har krav på noe ny maskin eller pengene igjen. Men det dere kan prøve på, fordel om dere er litt aktive og ikke bare sitter fint og venter til maskinen kommer tilbake etter over en mnd på rep, er å klage litt. Det spørs litt på hvor ny maskinen er, merke o.l o.l o.l, men de fleste produsenter har en avtale med verkstedet hvor verkstedet kan søke om kredit pga lang leverings tid på delene. Dvs hvis 4 uker av tiden ble brukt til å vente på en del, ville de fleste produsenter se på dette som urimelig lang tid å vente. Hvis det der i mot er verkstedet som bruker unødvendig lang tid (lang kø, treig diagnosering, bestilling av deler) så har du en værre case. De ønsker ikke å betale for et nytt produkt og derfor gjør de det meste for å unngå det (som regel ved å prioritere saken og få den ferdig) Men som sagt, dere må være mer aktive. Mase mer om status og alternativer til å reparer produktet. Det er også viktig at dere er nøyaktiv med feilbeskrivelsen, helst hvordan den oppstår. Du må også presisere at dette er en re-rep, noe som vil gjøre at den blir prioritert. EDIT: For å få nytt produkt er regelen 3 ganger for samme feil eller 4 ganger totalt. Endret 21. juli 2009 av bIsk0p Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Men så er spørsmålet, dersom butikken nå ikke får et nytt avhjelpsforsøk på seg(dvs ny ventetid på 3-6 uker), da bør man vel også konkludere med at første avhjelpsforøk ikke er utført(enda) og kunden har snart krav på å få heve kjøpet? Ja det er dette jeg mener gjør saken problematisk. Tror neppe butikken vil innrømme at de ikke reparerte maskinen første gangen og vil dermed kreve ny mulighet for retting. TS har egentlig all grunn til da å kreve omlevering eller heving av kjøp da de jo blir avskåret for bruk av maskinen i nærmere 2 måneder pga omstendigheter som ligger utenfor kundens kontroll. Og inntil Armitage2 kan vise til en rettsavgjørelse som sier noe annet så er det 3de gang samme feil som utløser mulig heving av kjøp. Endret 21. juli 2009 av Rookie_NO Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Ikke for å si noe galt her altså, men den pipingen når du prøver å starte den kan bety at den er tom for batteri. La den stå på lading over natten og prøv igjen. (Det kan selvfølgelig hende du har prøvd dette, men jeg har iallefall hatt et par pc'er som bare piper når de er helt tomme for batteri. Og her snakker vi HELT tomme, får ikke liv i de før etter en liten time på lading.) -C- Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Hadde dette vært tilfellet (dvs dette som var feiling når den ble levert inn til rep) hadde kunden fått maskinen tilbake med regning.. Av en eller annen grunn så trodde jeg dette var statsjonær. Men hvis det er en bærbar, så har Chr et godt forslag. Det å ta ut batteriet, og starte opp maskinen uten er også verd å prøve. Batterier kan henge seg. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Jeg mente ikke at tom for strøm var det originale problemet... Men jeg kan aldri tenke meg at de ladet opp maskinen før de sendte den tilbake... EDIT: og jeg har vel kanskje antatt litt mye siden jeg antok at dette var en bærbar -C- Endret 21. juli 2009 av ChristianW Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Ikke for å si noe galt her altså, men den pipingen når du prøver å starte den kan bety at den er tom for batteri. La den stå på lading over natten og prøv igjen. (Det kan selvfølgelig hende du har prøvd dette, men jeg har iallefall hatt et par pc'er som bare piper når de er helt tomme for batteri. Og her snakker vi HELT tomme, får ikke liv i de før etter en liten time på lading.) En raskere metode er å ta ut batteriet og kun kjøre på veggstrøm. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 En raskere metode er å ta ut batteriet og kun kjøre på veggstrøm. Beklager! Jeg mener det!! Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor JEG VAR FØR DEG!!!!!! ;D Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Sorry da - litt vel treg der, ja Lenke til kommentar
Panter Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 For å få nytt produkt er regelen 3 ganger for samme feil eller 4 ganger totalt. Ang uthevet: Nei, det er ingen allmen regel eller lov som er slik. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 I løpet av de 3 årene jeg jobber på service mottaket var det iallefall slik. Men det er et krav kunden må komme med. Det skjer ikke av seg selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå