Gå til innhold

Ettersending til Lånekassen

taKenzZz

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå fått svar fra Samordnaopptak om at jeg kom inn på Historie i Trondheim på NTNU. Vitnemål har naturligvis blitt godkjent elektronisk, og alt virker som det er i boks. Men er det noe mer som må ettersendes nå? Jeg har takket ja til plassen, og har søkt til Lånekassen om stipend og lån. Blir alt ordnet elektronisk, slik at jeg ikke behøver å ettersende noe til Lånekassen?

Mvh

Ragnar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden jeg kvier meg fryktelig for å starte nye tråder legger jeg inn et lite spørsmål i denne tråden som handler om ca. det samme: (beklager til trådstarter at jeg ikke besvarer topic)

Jeg har planlagt på forhånd at jeg kun skal ta 22,5 stp. i løpet av HØST09 og dette har jeg forstått at lånekassen liker dårlig i sammenheng med omgjøringen av lån til stipend. Grunnen til at jeg ikke tar 30 stp. er at jeg vil ha fritak fra ExPhil, og så langt det er mulig, ikke fylle på med noe nytt emne, slik at jeg kan konsentrere meg om de 3 øvrige emnene.

Hvor mye av lånet mitt blir nå omgjort til stipend, og er dette noe jeg må opplyse lånekassen om på forhånd, eller forstår dem det da dem ser eksamensoppmeldinga mi? Jeg innbiller meg å huske at det bare var snakk om småpenger (ish 3-4000) som jeg taper på dette, men er sannelig ikke sikker. Hvis det finnes noen som har vært i min situasjon som kan opplyse meg, blir jeg lykkelig.

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar

@trådstarter: Dersom du trenger å ettersende noe så vil du få beskjed om det. Så vidt jeg kan se trenger du ikke det :)

@fredik: Ta så mange eller så få studiepoeng du vil. Det er summen til slutt som betyr noe uansett. Det var flere semestere jeg tok flere enn 30 studiepoeng, og noen jeg tok færre. Da brukes de "ekstra" poengene til å "fylle opp" de semesterene du har "for få". Siden det ikke beregnes noen renter under studiene har det lite å si, da det ikke er før ved utdanningsslutt at rentene begynner å løpe. Om du får full omgjøring til stipend underveis spiller derfor ingen rolle.

Det er vel max 40% eller noe som blir omgjort til stipend. Dette baserer seg på 30p pr semester, 180p totalt for en bachelor (3år) og totalt 300p for en master (5år).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det eneste du må sende til Lånekassen er gjeldbrevet du får i posten hvor du skriver under på at du godtar lånet for vår- og høstsemesteret. Det kommer i disse dager, så følger det med en konvelutt du skal legge gjeldsbrevet i og sende tilbake (husk at du må kjøpe frimerke selv) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...