kybstud Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 (endret) Hei, jeg var nettopp på ferie og var borte i fem dager uten å oppdatere Linux Mint. Så, når jeg kommer hjem installerer jeg oppdateringene og senere på kvelden restarter jeg. Men når jeg starter PCen kommer ikke GRUB-grensesnittet opp, jeg får bare denne setningen, og mulighet til å skrive inn kommandoer: [ Minimal BASH-like line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists the possible completions of a device/filename. ] Jeg søkte meg inn på denne og prøver å fikse det. Jeg kjører grub> find /boot/grub/stage1 og finner ut: (hd0,0) Og da skal jeg, ifølge Mint-wikien skrive inn dette: grub> root (hd0,0) og da skal det komme opp: Filesystem type is ext2fs, partition type 0x83 Problemet mitt er at dette ikke kommer opp, det skjer ingen ting, og jeg står der igjen bare med enda en "grub>"-linje. Hjelp? Sikkert dårlig forklart osv. Endret 20. juli 2009 av Ozi Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Bump? Har ikke adgang til PCen min nå engang. Er det noe jeg kan skrive inn når jeg kommer til Gruben som gjør at jeg kan kjøre min vanlige boot? Eller er den helt sperret? Skjønner ingenting her jeg. Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 ser ut som du mangler /boot/grub/menu.lst. Da grub ikke har noen alternativer å vise, får du et shell du kan skrive kommandoer i. Har du sjekket at menu.lst faktisk er der? uansett kan du komme inn ved å skrive noen slike kommandoer. root (hd0,0) kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-13 root=/dev/sda1 ro quiet initrd /boot/initrd.img-2.6.28-13 boot men her må du endre versjonsnr, initrd og root device for at det skal funke. når du er inne ville jeg kjørt "grub-install --root-directory=/boot/grub /dev/sda". Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Jeg vet ikke hva som gikk galt, men jeg gikk inn med LiveCDen og sjekket at den var der, og det var den. Jeg gjorde deretter dette, og det hjalp! Gruben ser veldig kjedelig ut, men nå fungerer den i alle fall! Deilig. Takk for at du tok deg tid til å svare forresten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå