Gå til innhold

Hvorfor ikke primærkvote

Anbefalte innlegg

Ser at jeg på universitetssøknaden min, havnet i ordinærkvote, hvorfor? Jeg hadde et friår etter videregående skole og tok opp et nødvendig fag jeg ikke hadde hatt tidligere, altså ikke noe forbedring. Kjenner at jeg blir provosert at jeg blir slengt sammen med folk som har brukt lang tid på å forbedre karakterer i fag de allerede har hatt og gjør at karaktergjennomsnittet øker med en hel karakter. Hva faen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også havnet i ordinærkvote, selv om jeg kommer rett fra videregående. Jeg har to vitnemål (forbedret karakterer underveis): et førstegangsvitnemål med toppede karakterer og et ikke-førstegangsvitnemål med overflødige fag som trekker ned snittet. Hvorfor har samordna opptak brukt ikke-førstegangsvitnemålet, det med lavest poengsum, og plassert meg i ordinærkvoten? Hadde kommet inn med god margin uavhengig av vitnemål, men er ikke dette litt rart? Føler at jeg "stjeler" en plass fra noen i ordinærkvoten, siden jeg kunne fått plass i primærkvoten.

Lenke til kommentar

Sjekket litt nærmere nå, sorry for feilinformasjon.

Primærvitnemålskvote

Primærvitnemålskvoten er for kvalifiserte søkjarar som

* ikkje fyller meir enn 21 år i søknadsåret og har eit vitnemål der alle faga er tatt for første gong (utan forbetringar)

* har fullført og bestått innafor den normerte opplæringstida på 3 år (for nokre utdanningsløp 4 år)

Det kan gjerast følgjande unntak frå kravet om normert opplæringstid:

* inntil eitt år med internasjonal utveksling, folkehøgskole, verneplikt eller omsorgsarbeid

* inntil eitt år ved omval av grunnkurs eller VKI

* inntil to års sjukdomsavbrot

I primærvitnemålskvoten tel berre skolepoenga. I tillegg til faga på primærvitnemålet kan ein òg få rekna med nye fag som skal dekkje spesielle tilleggskrav, eller som utløyser nye fordjupings- og/eller realfagspoeng. Desse faga skal ikkje førast på primærvitnemålet, men dokumenterast på kompetansebevis. Karakterane i desse faga blir rekna inn i gjennomsnittskarakteren.

Søkjarar med primærvitnemål konkurrerer i primærvitnemålskvoten t.o.m. året dei fyller 21 år, men konkurrerer samstundes òg i ordinært opptak, der dei kan få medrekna forbetringar og evt. tilleggspoeng.

Primærvitnemålskvoten er på 40 %, med unntak av medisin der kvoten er 50 %.

Følgjande studium har ikkje primærvitnemålskvote:

* 2-årige ingeniørstudium

* Desentraliserte og/eller deltids studium med minst eitt års yrkespraksis som spesielt opptakskrav

* 2-årig trafikklærarstudium ved Høgskolen i Nord-Trøndelag

* Yrkesfaglærarstudium

Lenke til kommentar

Dobbelsjekk at dere faktisk er i SEKUNDÆRVITNEMÅLSKVOTEN, som det heter nå. Hvis dere er det, ring saksbehandler (kontaktinfo finnes på deres sider på SO.no), og be vedkommende forklare/fikse.

CK_: Rediger førsteposten din. Det du skriver kan fort bli tatt for god fisk av folk som googler etc., og det ville vært litt dumt siden det er riv, ruskende galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...