Gå til innhold

Hjelp til valg og prioriteringer av et hjemmekinoanlegg

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ønsker meg nytt anlegg men er ikke særlig bevandret i denne verdenen. Jeg har ikke lyst til at det skal koste så altfor mye, så pris/ytelse faktor stiller høyt i kurs her, la oss sette et pristak på 5000,-

Jeg har en PC samt en TV med Playstation 3 koblet til som jeg ønsker å få bedre lyd til. Det er et pluss om to lydkilder kan spilles av samtidig, slik at jeg kan høre om noen for eksempel sender en msn-melding mens jeg ser på film.

For gulvstående fronthøytalere ønsker jeg enten ca 70cm høyde eller 105cm. (Enten oppå TV-bordet eller ved siden av)

Jeg bor sammen med andre, så den ekstreme lydstyrken er ikke nødvendig her, men god lyd og litt trøkk når jeg ønsker det er da fint.

Spørsmål:

- Er det god lyd i trådløse bakhøytalere, hvor mye koster det for et par anstendige?

- Jeg har Blu Ray spiller innebygd i Playstation 3, er det nødvendig med egen spiller i et hjemmekinoanlegg eller kan jeg bare bruke den?

- Hva er positivt og negativt med disse ferdige billige hjemmekinoanleggene du får på elkjøp?

Takker for alle tips, alle råd om hva en bør vurdere etc!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye å svare på her.

Men kan ta noe:

- Trådløse høyttalere har jeg dårlig erfaring med. Jeg hadde et samsung anlegg med trådløse høyttalere. Problemet var at jeg hadde så mange WIFI og bluetooth nettverk at lyden nesten ikke nådde frem fra forsterker til høyttaler, mye forstyrrelser. Anbefales ikke.

- Du trenger ikke flere avspillere enn Playstation 3. Med PS3 kan du spille cd, dvd og bluray. I tillegg kan du legge inn mediafiler på harddisken.

- Tviler på at du har så mange muligheter når det kommer til å ha to lydkilder samtidig, vet ikke om dette er mulig engang.

-De ferdige hjemmekinoanleggene kan gjøre nytten sin de, det kommer helt ann på hva du forventer. De vil nok neppe imponere noen som feks jobber i en lyd-butikk. Men for folket generellt er det jo veldig populært med slike ferdige anlegg.

Edit: Kan være greit å finne ut om du ønsker et 2.0, 2.1 eller 5.1 system. Disse er de tre vanligste.

Endret av unified86
Lenke til kommentar
Jeg har vurdert litt og snakket med en kompis om dette, og kommet frem til at en forsterker samt 2 fronthøytalere kan være en god løsning å begynne med. Så kan jeg plusse på etter hvert.

F.eks:

Harman Kardon AVR255 4990,- +

Yamaha EF NS-555 Gulvhøytalere 3495,-

Sum, 8485.. noe mer enn det jeg hadde tenkt på men :whistle:

Kan virke greit det der. Eneste er at forsterkeren er 8ohm mens høyttalerene er 6 ohm. Ikke sikkert forsterkeren din klarer å gi nok strøm til å drive de høyttalerene skikkelig. Du bør ha match, altså 6 ohm på begge, eller 8 ohm på begge. 8ohm er mest lettdrevet, og du kan spille høyt med forholdsvis lite kraft.

Dersom du ønsker å få litt klokere svar, kan du besøke avforum.no.

Edit: Det finnes allerede tråder rundt forsterkeren og høyttalerne, bare søke litt der(avforum).

Endret av unified86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...