klilleng Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Hei! Min far har et firma han driver på "hobbybasis". Ingen ordentlig nettside, fakturaer pr vanlig post, ikke noe ordentlig system for å holde styr på bestillinger og leverandørkontakt, etc.. Dette kunne være interessant å endre på med et profesjonelt system for netthandel. Det som er litt spesielt er at produktene lages etter kundenes spesifikasjoner. F.eks. vil størrelse og farge variere, og hver produkttype må derfor kunne spesifiseres blant annet med ønsket lengde og bredde. Mer eller mindre alle netthandelsløsninger jeg har sett støtter bare "enhetlige" produkter. Ett stykk printer, eller én kabel, osv.. Det nytter ikke her. Et annet litt spesielt krav er at hver produkttype må kunne variere i pris fra kunde til kunde, eller i det minste må man kunne spesifisere en viss rabatt for hver enkelt kunde, på hver enkelt produkttype. Ikke nok med det, men en del av produkttypene kan kombineres med en annen produkttype. Dette må også støttes på en eller annen måte. Det er også ønskelig å kunne generere fakturaer direkte i systemet, så kundene kan logge inn og se ordre og fakturaer (slik som f.eks. på komplett.no og andre steder). Det må også være mulig for "admin" å generere ordre/fakturaer på "frihånd" i tilfelle det kommer spesielle bestillinger som går utover det systemet i utgangspunktet støtter... Finnes det overhode noe ferdig system som støtter disse tingene?? Det trenger slett ikke være open-source eller gratis (selv om det er en fordel ), men vi har heller ikke mulighet til å betale for utvikling. Derimot vil jeg tro det er ok med et kommersielt system som kan koste opp til noen titusen pr år, dersom funksjonaliteten er slik vi ser etter. Jeg mistenker dog at dette er såpass spesielt at jeg eventuelt blir nødt til å lage noe selv, men det hadde vært greit å slippe.... det er en viss fare for at det isåfall aldri blir noe av.. Noen forslag? Lenke til kommentar
tole Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Hørtes ut som rimelig sære krav egentlig, og noe av dette blir vel temmelig vanskelig å få til uansett hvilket butikksystem man skulle velge, men jeg vet i alle fall at osCommerce har støtte for opsjoner på produktene. Dvs at du kan legge til mange ulike opsjoner som koster ekstra i forhold til basiskonfigurasjonen til et produkt. Du kan laste ned admin-manualen til osCommerce og se på de andre tingene hvis det er interessant. http://oscommerce.sunsite.dk/downloads/osc...2ms2-051112.pdf Lenke til kommentar
krille Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Magento støtter alle de krav din far, ta en titt på http://www.magentocommerce.com Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Magento støtter alle de krav din far, ta en titt på http://www.magentocommerce.com Hei, faktisk prøvde jeg såvidt Magento for lenge siden. Husker ikke akkurat hvorfor jeg ikke gikk videre med det. Ser faktisk ut som det oppfyller en del av det vi ser etter, men kunne ønsket meg noe tilpasninger. Vet du om det går an å skjule varene (eller i det minste prisene) for ikke-innloggede kunder? Det er ikke privatpersoner som er kundene her, men andre bedrifter som selger videre. Det er derfor ikke ønskelig at varekatalogen (eller ihvertfall prisene) er "fritt tilgjengelig". Dette er et absolutt krav som jeg glemte å skrive i den opprinnelige posten. Kunne kanskje hacket til noe selv på den, men best hvis det allerede finnes som funksjonalitet. Ser at noe som heter trollweb.no tilbyr en norsk versjon. Kunne kanskje vært noe å se på ja.. Lenke til kommentar
krille Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Ja det finnes en gratis plugin som heter "customer activation" som er akkurat ment for å skjule varekatalog for kunder som ikke er blitt godkjente gjennom admin sidene. http://www.magentocommerce.com/extension/4...omer-activation Har ingen kjennskap til trollweb.no. Generelt sett så er magento såpass enkelt og greit å sette opp selv at det burde gå fint om en leser litt i guiden og på forumet. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Ja det finnes en gratis plugin som heter "customer activation" som er akkurat ment for å skjule varekatalog for kunder som ikke er blitt godkjente gjennom admin sidene.http://www.magentocommerce.com/extension/4...omer-activation Har ingen kjennskap til trollweb.no. Generelt sett så er magento såpass enkelt og greit å sette opp selv at det burde gå fint om en leser litt i guiden og på forumet. Genialt. Nei, det måtte være for å få en enkel integrasjon mot betalingsløsning og eventuelt regnskapssystem. "E-conomic", har aldri hørt om det før, men kan jo være kurant.. Og så slipper man jo litt hassle med å hoste løsningen selv da. Må uansett prøve å sette det opp lokalt først tenker jeg. Lenke til kommentar
Franken Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 En ting jeg også ville tenkt på ved valg av open source løsning er hvorvidt et slikt system kan integreres mot regnskapsløsning. Vet ikke hvordan din far tar regnskapet sitt i dag (selv eller regnskapsfører?). Tenkt scenario: 1) Open source løsning - systemet koster ingenting, men fakturaer på føres manuelt av regnskapsfører. La oss si dette koster han 10.000,- ekstra i året. 2) Betalløsning med integrasjon mot regnskap - systemet koster 10.000,-. Ekstra for regnskapsføring utgjør kr. 0. Du ser sikkert poenget mitt. :-) Om et slikt regnskapssystem støtter all funksjonalitet vil jo du har mer igjen for å gå for en slik løsning da support o.l. også er inkludert. Sett på løsningene til Uni Økonomi, Mamut, Visma, etc.? Lykke til med valg av løsning! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 En ting jeg også ville tenkt på ved valg av open source løsning er hvorvidt et slikt system kan integreres mot regnskapsløsning. Vet ikke hvordan din far tar regnskapet sitt i dag (selv eller regnskapsfører?).Tenkt scenario: 1) Open source løsning - systemet koster ingenting, men fakturaer på føres manuelt av regnskapsfører. La oss si dette koster han 10.000,- ekstra i året. 2) Betalløsning med integrasjon mot regnskap - systemet koster 10.000,-. Ekstra for regnskapsføring utgjør kr. 0. Du ser sikkert poenget mitt. :-) Om et slikt regnskapssystem støtter all funksjonalitet vil jo du har mer igjen for å gå for en slik løsning da support o.l. også er inkludert. Sett på løsningene til Uni Økonomi, Mamut, Visma, etc.? Lykke til med valg av løsning! Hei takk for innspill. Ja, pr i dag brukes regnskapsfører, men vi vurderer å ta regnskapet selv. Selve faktureringen gjør vi i dag selv. Som sagt kan vi utmerket godt betale en del for et system, det trenger ikke være gratis/open source. Trollweb.no tilbyr integrasjon mot e-conomics regnskapssystem, det kan godt være det holder for vårt bruk.. De du nevner her (Mamut etc) har vel ikke handelsløsninger av den typen vi trenger? F.eks. Mamut sin nettbutikk er jo utrolig simpel. Men har du innspill på komersielle systemer som har den funksjonaliteten som jeg nevner lengre opp her, og også er integrert mot et bra økonomistystem, så bare skrik ut. Lenke til kommentar
Franken Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Du har nok rett i at Mamuts løsning er rimelig simpel (og jeg vil vel strengt tatt ikke anbefale den). Kan jeg spørre om hvor mange ordre/fakturaer som sendes sånn ca pr år? Hvordan er det med betaling? Stort sett fakturering på kreditt eller forskuddsbetaling? Om kreditt; mye problemer med å få oppgjør? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Du har nok rett i at Mamuts løsning er rimelig simpel (og jeg vil vel strengt tatt ikke anbefale den). Kan jeg spørre om hvor mange ordre/fakturaer som sendes sånn ca pr år? Hvordan er det med betaling? Stort sett fakturering på kreditt eller forskuddsbetaling? Om kreditt; mye problemer med å få oppgjør? Tja, det er vel snakk om rundt 200-300 fakturaer pr år. Vi håper jo dette vil øke en del etter hvert. . Betaling skjer pr i dag pr faktura (dvs kreditt). Oppgjør skjer i 99% av tilfellene til rett tid, så det er ingen problemer rundt dette foreløpig. Kanskje fordi salg nesten utelukkende er til bedrifter, ikke privatpersoner. Selve økonomidelen føler jeg altså at vi har grei nok kontroll på akkurat nå. Det er ønskelig å gjøre litt der også etter hvert, men først og fremst er det en god handelsløsning som er mangelvare nå. Kundene bør kunne se bilder og bestille over nett, det kan de ikke i dag (utenom pr e-post..). Lenke til kommentar
Franken Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Du har nok rett i at Mamuts løsning er rimelig simpel (og jeg vil vel strengt tatt ikke anbefale den). Kan jeg spørre om hvor mange ordre/fakturaer som sendes sånn ca pr år? Hvordan er det med betaling? Stort sett fakturering på kreditt eller forskuddsbetaling? Om kreditt; mye problemer med å få oppgjør? Tja, det er vel snakk om rundt 200-300 fakturaer pr år. Vi håper jo dette vil øke en del etter hvert. . Betaling skjer pr i dag pr faktura (dvs kreditt). Oppgjør skjer i 99% av tilfellene til rett tid, så det er ingen problemer rundt dette foreløpig. Kanskje fordi salg nesten utelukkende er til bedrifter, ikke privatpersoner. Selve økonomidelen føler jeg altså at vi har grei nok kontroll på akkurat nå. Det er ønskelig å gjøre litt der også etter hvert, men først og fremst er det en god handelsløsning som er mangelvare nå. Kundene bør kunne se bilder og bestille over nett, det kan de ikke i dag (utenom pr e-post..). Jeg så litt på denne trollweb.no-løsningen. Kanskje ikke dumt. De benytter jo Magento, som du ønsket. I tillegg var det en meget billig løsning :-) Kanskje ikke så dumt å benytte seg av regnskapsløsningen trollweb har integrert mot. Andre fordeler er jo at du får en open source løsning som du også har support på. Ville sjekket et par ting: 1) Mulighet for KID løsning 2) Har de samarbeidspartnere innen inkasso Fordelen med å få regnskapet via web er jo også at det er enkelt å "følge med" etterhvert som regnskapsfører fører regnskapet. Må ikke vente på rapporter, etc. Om håpet er at selskapet skal vokse, ville jeg personlig benyttet anledningen til å tenke helhet allerede i dag, så slipper dere å styre med dette senere - og heller fokusere på levering og vekst. :-) Lykke til! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Jeg så litt på denne trollweb.no-løsningen. Kanskje ikke dumt. De benytter jo Magento, som du ønsket. I tillegg var det en meget billig løsning :-) Kanskje ikke så dumt å benytte seg av regnskapsløsningen trollweb har integrert mot. Andre fordeler er jo at du får en open source løsning som du også har support på. Magento har jeg ikke ytret noe spesielt ønske om, det var noe som ble foreslått her i tråden. . For meg er det ett fett hva systemet heter, så lenge det gir oss ønsket funksjonalitet. Men det virker som om Magento er ganske nærme, og kan eventuelt tilpasses noe for å passe enda bedre. Sendte en mail til Trollweb og fikk et fyldig svar rimelig raskt (selv på kveldstid!), så det virker lovende. Vi er uansett i sonderings-fasen enda, så må sjekke litt rundt om det finnes andre alternativer. Prisen hos Trollweb var helt kurant ja. Tror ikke det er aktuelt å hoste det selv, selv om det er billigere. Ville sjekket et par ting:1) Mulighet for KID løsning 2) Har de samarbeidspartnere innen inkasso Fordelen med å få regnskapet via web er jo også at det er enkelt å "følge med" etterhvert som regnskapsfører fører regnskapet. Må ikke vente på rapporter, etc. Om håpet er at selskapet skal vokse, ville jeg personlig benyttet anledningen til å tenke helhet allerede i dag, så slipper dere å styre med dette senere - og heller fokusere på levering og vekst. :-) Lykke til! Takk for det. KID-nr var et bra tips, skal sjekke det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå