Gå til innhold

Burde Stortingsmedlemmers lønn bli bestemt av noen andre?

Anbefalte innlegg

Nå er det nok en gang kommet ut at stortingsmedlemmene har gitt seg selv ekstra penger i form av diettpenger, som blir utbetalt dobbelt opp når de er på jobbreiser.

Hvorfor tillater vi egentlig at de fastsetter sine egne lønninger? Det er knapt noen andre i samfunnet som gjør dette. Selv i private firmaer er det styret som bestemmer lønnen til ledelsen.

Hva om de bare fikk lønn som ble beregnet ut fra lønnsnivået ellers i samfunnet? 2x minstelønn, 5x Grunnbeløpet, 20 % høyere enn landsgjennomsnittet eller noe sånt?

Edit: kilde http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-20...hp?artid=563907

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. stortingsmedlemmers lønn, så kan man jo undres på om de bruker arbeidsplassen

/Stortinget og det besværlige politiske arbeidet generelt som brekkstang for å oppnå høye lønninger: Å være topp-politiker på heltid er en så profilert /farefull ekstremsport, at ingen tør stille kritiske spørsmål ved lønnsforholdene... Fordi da vil vi ende opp med useriøse /2nd class politikere?

Lenke til kommentar
Fordi da vil vi ende opp med useriøse /2nd class politikere?

Vil vi ende opp med sier du ... :wee:

Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å bestemt min egen lønn, og jeg vet med meg selv at om jeg hadde gjort det, så hadde jeg tjent bedre enn det jeg gjør i dag. Nå er ikke lønnen deres det jeg har størst problemer med, men fallskjermen de har resten av livet etter, er det 5 år på tinget?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Stortinget er vårt høyeste statsorgan, skal lønnen til stortingsrepresentantene fastsettes kommer en ikke unna at Stortinget selv må bestemme det. "Vi" har egentlig ingen andre alternativer til å "tillate" dette. For øvrig følger Stortinget stort sett lønnsinnstillingen til Stortingets lønnskommisjon, som ikke består av stortingsrepresentanter.

Stortingets gullkantede pensjonsordning er også under endring: Kutter i stortingspensjonene.

Dagens ordning er neppe perfekt, men komparativt er neppe privilegiene gitt norske stortingsrepresentanter særlig uheldig utformet - bare tenk den siste tids skandaler i England. Eller India, hvor immunitetsregler gjør et sete i parlamentet særlig attraktiv for kriminelle - i 2004 hadde 128 av 543 representanter "faced criminal charges, including 84 cases of murder, 17 cases of robbery and 28 cases of theft and extortion".

Lenke til kommentar

Nei vi skal absolutt ikke slå oss til ro med det. Synes ditt forslag om å gjøre lønnen relativ til f.eks. G var godt. Hvis de ville økt sin egen lønn måtte de dermed ha økt andre sin "lønn" først og dermed være mer ansvarlige da det utgjør en større økonomisk pott.

:)

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
Skal vi virkelig slå oss til ro med at vi er "bedre enn India"?

Ja, det synes jeg virkelig. Dvs. hvis India er hakket bedre enn gjennomsnittet, og det er de!

Av innvandring (og "innvandring") til Sverige er IT-relatert arbeidskraft fra India i overkant dominerende fordi de er kompitente og bedre motivert. Indere er høyere utdannet enn iranere /kurdere-irakere og bedre motivert for integrering pga. språkforståelse og sekularisering (skille mellom politikk vs. religion). Pakistanere og somaliere derimot, glem det...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Skal vi virkelig slå oss til ro med at vi er "bedre enn India"?

Heh, det var ment mer som et "fun fact" enn forslag til norsk minstestandard.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er rimelig gammelt tankegods å tenke at å være politiker er noe en gjør som en slags tjeneste for sitt land, og at det er noe man gjør mer eller mindre frivillig så lenge man får penger nok til å kjøpe hundemat til søndagsmiddagen.

Problemet med et system uten betaling er åpenbart (folk som ikke tjener penger er mer utsatt for korrupsjon), og problemet med for høye lønninger skal selvfølgelig heller ikke undervurderes.

Men jeg syns at parlamentsmedlemmer skal ha en lønn som står i forhold til deres posisjon i samfunnet. Jeg mener at en lege skal tjene mer enn en vaskedame, og jeg mener et medlem av parlamentet skal ha bedre betalt enn en lærer.

Og til syvende og sist har vi råd til å betale det, det er ganske små summer i det store bildet.

Dog er jeg enig i at Stortinget ikke bør bestemme sin egen lønn. La lønnskomisjonen bestemme lønnen ene og alene, det tror jeg kunne være en god ide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...